Niedziela 6 października
Artura, Brunona, Fryderyki
RADOM aktualna pogoda

Wpływ sztucznej inteligencji na branżę rozrywki internetowej

as 2023-12-08 13:52:00

Siła oddziaływania sztucznej inteligencji (SI) na technologiczne dokonania różnych współczesnych sektorów jest nie do przecenienia – nie tylko dlatego, że to obszar, nad którym aktualnie pochylają się specjaliści, ale też z uwagi na fakt, że mowa o materii, nad którą eksperymenty zaczęły się już w latach 60. XX wieku.

autor: Foto: pinterest.com

Przeszłość SI w grach

SI od początku swojego istnienia eksploruje świat gier. Można powiedzieć, że wraz z nimi wzrasta, przekształca się i dojrzewa do nowych, coraz bardziej atrakcyjnych ról. Śledząc jej drogę przez ponad pół wieku rozwoju, widać ogromny postęp nie tylko technologiczny, ale przede wszystkim – ewolucję ludzkiej myśli. Wystarczy przypomnieć sobie powstałą w 1962 roku grę “Spacewar!”, wraz z jej uroczo okrojonym potencjałem, i porównać ją z powstającymi po niej grami, zwiększającymi zakres, możliwości strategiczne i ilość funkcji gracza.

Za sprawą swoich mocy obliczeniowych z każdym kolejnym rokiem SI była coraz bardziej zaawansowana. Za tym szła coraz wyższa jakość i potencjał gier. Nowe technologie od dawna z powodzeniem stosowane są w cyber sporcie i innych formach rozrywek internetowych, także w tych opartych na niestandardowych formach rywalizacji. Jeszcze pod koniec XX wieku, bo 1997 roku, komputer IBM (Deep Blue) dokonał czegoś wcześniej niemożliwego, mianowicie pokonał w szachy mistrza świata, samego Gary`ego Kasparowa. 

SI vs. człowiek

To zwycięstwo SI z człowiekiem odziera ze złudzeń. Dziś technologia ta jest znacznie dalej posunięta. Eksperci jednak wskazują, że pomimo ogromnego zainteresowania społeczności e-sportowej i wielokrotnie podejmowanych prób (przypomnijmy choćby zwycięstwo AlphaGo z Lee Sedolem, mistrzem gry GO, które miało miejsce w 2016 roku) i rozmaitych testów, SI wciąż nie udało się tak rozwinąć, by nie było na nią mocnych. Fani gier czekają, w szczególności na odpowiednio rozwiniętego asystenta, który w czasie rzeczywistym mógłby śledzić rozgrywki i doradzać graczom. 

Znaczenie SI dla użytkowników

Analitycy są jednak zgodni co do tego, że sztuczna inteligencja już oddziałuje na branżę gier. Technologie wpływają na rozrywkę w sieci i zmieniają ją, np. personalizując treści. Dzięki temu możliwe staje się dostosowanie treści stron internetowych do preferencji użytkowników. Algorytmy analizują dane użytkownika, jak np. historię jego przeglądania, w następstwie czego samoistnie dostarczają mu określonych treści – takich, które mogą go zainteresować. Może to dotyczyć nie tylko artykułów i aktualności, ale też muzyki, filmów i gier. 

Na podobnej zasadzie jak podsuwanie odbiorcom konkretnych treści, odbywa się generowanie podpowiedzi i rekomendacji dotyczących serwisów streamingowych czy propozycji zakupów. Znaczące są także zmiany na poziomie języka naturalnego. Sztuczna inteligencja przetwarza go, co umożliwia lepszą komunikację, dlatego nie dziwi, że SI wykorzystywana jest do tego, by usprawniać automatyczne czaty, wirtualnych asystentów, tłumacza online itp. SI wykorzystuje się również do kreacji treści (GPT-3), do generowania muzyki i grafiki, co stwarza nowe, twórcze możliwości branży rozrywkowej. Co więcej – dzięki tym “zdolnościom” SI prognozuje i kreuje nowe trendy.  

SI i świat gier

Dzięki SI, gracze zyskują inteligentnych przeciwników, mogą mierzyć się z bardziej niż wcześniej wyrafinowanymi strategiami gier, taktykami i zróżnicowaniem poziomu trudności. SI używa się również do symulacji zachowań postaci w grach (NPC), jak np. kreowania reakcji w zależności od kontekstu. Dzięki temu personalizowane są doświadczenia graczy. Dzięki pozyskanej wiedzy o użytkowniku SI dostosowuje poziomy trudności gier, a także selekcjonuje je, by danemu odbiorcy rekomendować najbardziej do niego dopasowane, dostosowane do jego wyobraźni i potrzeb. Odbywa się to również w przestrzeni kreowania światów przedstawionych gier i postaci. Co więcej – SI zdolna jest do generowania określonych efektów wizualnych – jak realistyczna grafika. 

Podsumowując więc, sztuczna inteligencja ma bardzo realny wpływ na branżę gier i innych form wirtualnej rozrywki. Dzięki niej gry stają się bardziej “inteligentne”, elastyczne wobec preferencji użytkowników. W efekcie przyczynia się do bogacenia doświadczeń i zwiększenia satysfakcji graczy. SI zmienia sposób tworzenia i konsumowania internetowych treści służących rozrywce. Dzięki niej staje się ona nie tylko spersonalizowana, ale też bardziej interaktywna i innowacyjna. 

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych