Piątek 31 października
Alfonsa, Urbana, Krzysztofa

Rewolucja komunikacyjna w Radomiu! W ciągu trzech lat przebudowanych zostanie aż 39 skrzyżowań

2025-10-31 15:28:00

Ruszył przetarg na wykonanie w Radomiu Inteligentnego Systemu Transportu (ITS). Pieniądze na tę inwestycję będą pochodziły z programu "Polska Wschodnia", z którego Radom dostanie 200 mln zł, również na inne przedsięwzięcia. ITS ma na celu wprowadzenie na ulicach miasta priorytetu dla komunikacji miejskiej. M.in. wymienionych  zostanie 31 sygnalizacji świetlnych i powstanie osiem nowych. 
 

Od lewej: Robert Faryna, Łukasz Kuna, Radosław Witkowski, Katarzyna Kalinowska, Piotr Szałas

autor: r24

Podniesienie atrakcyjności transportu publicznego, poprawa bezpieczeństwa oraz dostarczenie narzędzi do zarządzania ruchem w Radomiu - tak Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji określa główne cele inwestycji ITS. Zamontowanych i uruchomionych ma być setki nowych urządzeń.

O szczegółach tej ogromnej inwestycji poinformowali podczas konferencji prasowej w magistracie: prezydent Radosław Witkowski, jego zastępczyni Katarzyna Kalinowska oraz dyrektor MZDiK Piotr Szałas razem z zastępcami Łukaszem Kuną i Robertem Faryną.

Prezydent i wiceprezydenta podkreślali znaczenie źródła pochodzenia funduszy na inwestycję - czyli program "Polska Wschodnia" o co nasze miast zabiegało od kilkunastu. Bo choć poziomem rozwoju nasz podregion nie odbiegał od terenów włączonych do programu już w 2027 roku, to wciąż traktowano nas jako część najbogatszego województwa - mazowieckiego, w związku z czym omijało nas unijne wsparcie w tego programu. Teraz to się zmieniło. Radomiowi przyznano 200 mln zł. Z tych pieniędzy finansowane są już kładki nad nowym przystankiem kolejowym Radom Południowy i na ul. Sandomierskiej. Inwestycja w ITS jest jednak dużo poważniejszym przedsięwzięciem.      

Autobusem szybciej

System nie przywiduje budowy typowych bus-pasów, ale na wybranych skrzyżowaniach powstaną pasy bezkolizyjne, pozwalające autobusom miejskim omijać je bez potrzeby zatrzymywania się na światłach. Na skrzyżowaniach z nową sygnalizacją świetlna będzie ona ustawiona tak, by dawać pierwszeństwo autobusom gdy tylko pojawią się przed skrzyżowaniem. 

- Wszystkie działania w ramach IITE mają dać priorytet komunikacji miejskiej, zwiększyć jej bezpieczeństwo, przyśpieszyć ją i poprawić punktualność. Nie jest celem utrudnianie życia indywidualnym kierowcom, ale pokazanie wszystkim, że wybór komunikacji miejskiej może być lepszym i szybszym rozwiązaniem na przemieszczanie się po mieście - podkreślano podczas konferencji prasowej.

W ramach inwestycji pod tytułem: "Rozwój zrównoważonej mobilności w ramach programu Polska Wschodnia - etap I: system ITS" modernizacje przejdzie 31 sygnalizacji świetlnych oraz powstanie osiem nowych. Przy okazji zostaną też wykonane prace budowlane związane z poprawą geometrii skrzyżowań. Poniżej wykaz miejsc przewidzianych do zaplanowanych zmian. 

Istniejące sygnalizacje do modernizacji (skrzyżowania lub przejścia dla pieszych)

  • Michalczewskiego / Cisowa,
  • Jana Pawła II / Michalczewskiego / Pallotyńska,
  • aleja Grzecznarowskiego / Śląska,
  • Poniatowskiego / Beliny-Prażmowskiego / Traugutta / plac Dworcowy,
  • Traugutta / Waryńskiego / Mickiewicza,
  • Narutowicza / Kościuszki,
  • Beliny-Prażmowskiego / Wielostanowiskowy Przystanek Autobusowy (dawny dworzec PKS),
  • 25 Czerwca / Waryńskiego,
  • 25 Czerwca / Sienkiewicza,
  • 25 Czerwca / Słowackiego,
  • Słowackiego / Nowogrodzka,
  • 25 Czerwca / Żeromskiego,
  • 25 Czerwca / Kelles Krauza / aleja Romaszewskiego,
  • 25 Czerwca / Wysoka,
  • 25 Czerwca / Żwirki i Wigury / Struga,
  • Żwirki i Wigury / Kusocińskiego,
  • Kelles-Krauza / Niedziałkowskiego,
  • Struga / Chrobrego / Pileckiego,
  • Chrobrego / Galileusza / Czysta,
  • Malczewskiego / Kelles-Krauza / Wernera,
  • Malczewskiego / Galileusza,
  • Warszawska / Parkowa,
  • Chrobrego / Sowińskiego,
  • 11 Listopada / Chrobrego,
  • 11 Listopada / XI Liceum Ogólnokształcące,
  • 11 Listopada / Żwirki i Wigury,
  • Chrobrego / Daszyńskiego / droga do uniwersytetu,
  • Chrobrego / Rapackiego / Akademicka,
  • Żółkiewskiego / Chrobrego / Mieszka I,
  • Mieszka I / droga do sklepu meblowego,
  • Mieszka I / Królowej Jadwigi / Brzustowska.

Lokalizacje nowych sygnalizacji świetlnych (skrzyżowania lub przejścia dla pieszych)

  • Jana Pawła II / Przedszkole Publiczne nr 14,
  • Jana Pawła II / aleja Supłatowicza Sat-Okha,
  • 25 Czerwca / Zacisze,
  • 25 Czerwca / aleja Kołakowskiego / aleja Tajnej Organizacji Nauczycielskiej,
  • Warszawska / Kusocińskiego,
  • Chrobrego / Jasińskiego,
  • Chrobrego / Mierzejewskiego / droga do pawilonów handlowych,
  • Mieszka I / Piastowska / droga do marketu.

Lista skrzyżowań lub odcinków ulic zaplanowanych do przebudowy:

  • Michalczewskiego / Cisowa,
  • Jana Pawła II / Michalczewskiego / Pallotyńska,
  • Jana Pawła II / Przedszkole Publiczne nr 14,
  • Jana Pawła II / aleja Supłatowicza Sat-Okha,
  • aleja Grzecznarowskiego / Śląska,
  • Poniatowskiego / Beliny-Prażmowskiego / Traugutta / plac Dworcowy,
  • Traugutta / Waryńskiego / Mickiewicza,
  • Narutowicza / Kościuszki,
  • Beliny-Prażmowskiego / Wielostanowiskowy Przystanek Autobusowy (dawny dworzec PKS),
  • 25 Czerwca / Zacisze,
  • 25 Czerwca / Sienkiewicza,
  • 25 Czerwca / Słowackiego,
  • Słowackiego / Nowogrodzka,
  • 25 Czerwca / Żeromskiego,
  • 25 Czerwca / Kelles Krauza / aleja Romaszewskiego,
  • 25 Czerwca / Żwirki i Wigury / Struga,
  • 25 Czerwca (odcinek od Żeromskiego do Kelles-Krauza i alei Romaszewskiego),
  • 25 Czerwca / aleja Kołakowskiego / aleja Tajnej Organizacji Nauczycielskiej,
  • 25 Czerwca (odcinek od Kelles-Krauza i alei Romaszewskiego do Struga oraz Żwirki i Wigury),
  • Żwirki i Wigury / Kusocińskiego,
  • Kelles-Krauza / Niedziałkowskiego,
  • Struga / Chrobrego / Pileckiego,
  • Chrobrego / Galileusza / Czysta,
  • Warszawska / Kusocińskiego,
  • Warszawska / Parkowa,
  • Chrobrego / Jasińskiego,
  • 11 Listopada / Chrobrego,
  • 11 Listopada / Żwirki i Wigury,
  • Chrobrego / Mierzejewskiego / droga do pawilonów handlowych,
  • Chrobrego / Daszyńskiego / droga do uniwersytetu,
  • Chrobrego / Rapackiego / Akademicka,
  • Żółkiewskiego / Chrobrego / Mieszka I,
  • Mieszka I / Królowej Jadwigi / Brzustowska,
  • Mieszka I / Piastowska / droga do marketu.

Centrum Zarządzania Ruchem

Po przebudowie lub wybudowaniu nowych sygnalizacji każda z nich będzie podłączona do nowego Centrum Zarządzania Ruchem, które zostanie zlokalizowane w budynku wyremontowanego ratusza przy Rynku. Będzie tam znajdowała się sala operatorska oraz serwerownia. We wspomnianym Centrum Zarządzania Ruchem operatorzy będą pełnili nadzór nad podsystemami:

  • system sterowania ruchem drogowym (główne zadania to skrócenie czasów przejazdów i liczby zatrzymań w danym obszarze);
  • system priorytetu dla komunikacji publicznej (poprawa efektywności funkcjonowania komunikacji miejskiej, minimalizacja czasu oczekiwania autobusów na przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, a w efekcie poprawa punktualności kursowania);
  • system informacji o warunkach ruchu (Travel Time - dostarczający informacje o czasach przejazdu na wybranych 14 odcinkach); 
  • system pomiaru prędkości i liczenia pojazdów (ciągły pomiar natężenia ruchu kołowego obejmie 17 skrzyżowań, uwzględniając strukturę rodzajową i kierunkową; pomiarami tego typu natężeń mają być objęte także drogi dla rowerów w rejonie skrzyżowań);
  • system monitoringu CCTV (kamery na skrzyżowaniach, przy zachowaniu prywatności podróżnych oraz anonimowości na drodze);
  • system monitoringu zalewania tunelu (system monitorujący poziom wody w tunelu drogowym na alei Grzecznarowskiego: kierowcy będą otrzymywali informację o braku możliwości przejazdu przez ten obiekt - ostrzeganie to będzie odbywało się z odpowiednim wyprzedzeniem za pomocą tablic VMS przed tunelem, na których będzie ponadto umieszczona informacja o zalecanych objazdach, natomiast część tablic VMS informujących o zalaniu tunelu ma być uwzględniona w projekcie przebudowy placu Ołdakowskiego).

Inne zmiany

To jednak nie wszystko, bowiem w ramach inwestycji przebudowanych będzie ponad 30 miejsc. Prace będą dotyczyć na przykład zmiany lokalizacji przejść dla pieszych, poszerzenia przejazdów rowerowych, wyznaczenia buspasów, budowy bądź przeniesienia zatok autobusowych i chodników, przebudowy odwodnienia oraz korekty łuków. Pełna lista skrzyżowań jest na dole tej informacji.

Dodatkowo w ramach zadania powstaną dwa totemy rowerowe. Będą one przy skrzyżowaniach ulic Chrobrego, Struga i Pileckiego oraz Poniatowskiego, Beliny-Prażmowskiego, Traugutta i placu Dworcowego. Totemy to urządzenia służące głównie do pomiarów ruchu rowerowego. Możliwe będzie tutaj prezentowanie temperatury, daty i czasu, a także liczby przejazdów rowerowych w skali dnia i w skali roku z (podziałem na kierunki). Pomiary ruchu rowerowego będą udostępniane na dedykowanej stronie internetowej.

Zamówienie będzie zrealizowane w trybie "zaprojektuj i wybuduj". Składa się z dwóch podstawowych etapów: projektowania oraz realizacji. Wyłoniony wykonawca będzie musiał zaprojektować, zainstalować i uruchomić system ITS oraz przebudować geometrię wybranych skrzyżowań. Wykonawca będzie zobowiazany do prowadzenia prac pod ruchem.

Na wykonanie wszystkich prac wyłoniona w przetargu firma będzie miała 36 miesięcy od dnia podpisania umowy. Roboty instalacyjne w terenie oraz przebudowa skrzyżowań będą mogły być realizowane od 1 marca do 30 listopada. Wykonawca, przygotowując harmonogram, nie będzie mógł w tym samym okresie planować przebudowy układu drogowego dla więcej niż dwóch skrzyżowań leżących w jednym ciągu komunikacyjnym oraz dla więcej niż trzech obszarów jednocześnie. Firmy zainteresowane zadaniem mogą składać swoje oferty do 3 grudnia 2025 roku.

Jak stwierdził dyrektor MZDiK  Piotr Szałas, zainteresowanie przetargiem zgłosiły już trzy firmy, a jedna umówił się na wizję lokalną miejsc przewidzianych w inwestycji. 

Wszystko wskazuje na to, że rok 2029 kiedy planowane jest zakończenie wszystkich prac, będzie przełomowy, podobnie jak był rok 1965. To właśnie wówczas zostały uruchomione pierwsze trzy sygnalizacje świetlne w Radomiu. Stanęły one na skrzyżowaniach ulicy 1 Maja (obecnie 25 Czerwca) z ulicami Struga, Żeromskiego i Słowackiego. Początki były niełatwe, bo kierowcy i piesi - nieprzyzwyczajeni jeszcze do takiej nowości - wielokrotnie ignorowali wskazania sygnalizatorów. Milicja musiała więc często ich dyscyplinować.

 

Komentarze naszych czytelników

  • Obserwator

    2025-10-31 16:53:21

    Już to widzę. Jeżeli komunikacja publiczna będzie miała bezwzględne pierwszeństwo to przy kilku autobusach przejeżdżających co chwila przez dane skrzyżowanie ruch innych pojazdów będzie zablokowany. Kierowców będzie trafiał szlag gdy na danym skrzyżowaniu będzie bardzo długo stało mnóstwo samochodów a co jakiś czas będzie pomykał przez nie  autobus wiozący powietrze. Przypominam, że za komuny w godzinach szczytu drzwi niektórych autobusów nie mogły się zamknąć z powodu mnóstwa pasażerów, ale te czasy minęły. W Olsztynie wpadli na ten sam debilny pomysł, ale w innych miastach on się nie przyjął. 

  • GB

    2025-10-31 17:20:20

    Nie ma  sensu, pieniądze  wyrzucone  w błoto. Proponuję  za te pieniądze  np. wydłużyć  ul. Pallotynska do Makowca i w tej części  miasta tj ul. Słowackiego i okolic  znikają  korki. 

  • 1

    2025-10-31 18:37:46

    Zacznijcie od ronda Słowackiego/Grzecznarowskiego. !!!! Co tam się dzieje w godzinach szczytu, to wstyd dla prezydenta.

  • Pmg

    2025-10-31 18:57:05

    A gdzie w tym wszystkim uwzględnione są tramwaje.Wiem że raczej nigdy,chyba że za ponad 60 lat,,tak jak teraz kolej na wielką inwestycje która była właśnie 60 lat temu.

  • bbv

    2025-10-31 20:30:12

    Tramwaja? Ta władza działa jak cieć z filmu Alternatywy 4. Żadnego myślenia pchającego Radom do przodu tylko utwierdzanie nas, że jesteśmy tylko miastem powiatowym i na nic więcej nie zasługujemy. W Kielcach będą mieli halę peronową nad torami. u nas nik o to nie walczył.

  • Vitrum

    2025-10-31 20:38:29

    Przełomem lub rewolucją w komunikacji to byłaby budowa tramwaju - na przykładzie Olsztyna (totalna zmiana jakości komunikacji publicznej i ogromny wzrost liczby korzystających z komunikacji).  Taki wariant już dawno został przygotowany przez naukowców z Krakowa ale niestety potrzeba wizji i determinacji władz miasta - a tego niestety brak :(

Dodaj komentarz

Nie przegap