Niedziela 16 listopada
Edmunda, Marii, Gertrudy

Rewolucja komunikacyjna w Radomiu! W ciągu trzech lat przebudowanych zostanie aż 39 skrzyżowań

2025-10-31 15:28:00

Ruszył przetarg na wykonanie w Radomiu Inteligentnego Systemu Transportu (ITS). Pieniądze na tę inwestycję będą pochodziły z programu "Polska Wschodnia", z którego Radom dostanie 200 mln zł, również na inne przedsięwzięcia. ITS ma na celu wprowadzenie na ulicach miasta priorytetu dla komunikacji miejskiej. M.in. wymienionych  zostanie 31 sygnalizacji świetlnych i powstanie osiem nowych. 
 

Od lewej: Robert Faryna, Łukasz Kuna, Radosław Witkowski, Katarzyna Kalinowska, Piotr Szałas

autor: r24

Podniesienie atrakcyjności transportu publicznego, poprawa bezpieczeństwa oraz dostarczenie narzędzi do zarządzania ruchem w Radomiu - tak Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji określa główne cele inwestycji ITS. Zamontowanych i uruchomionych ma być setki nowych urządzeń.

O szczegółach tej ogromnej inwestycji poinformowali podczas konferencji prasowej w magistracie: prezydent Radosław Witkowski, jego zastępczyni Katarzyna Kalinowska oraz dyrektor MZDiK Piotr Szałas razem z zastępcami Łukaszem Kuną i Robertem Faryną.

Prezydent i wiceprezydenta podkreślali znaczenie źródła pochodzenia funduszy na inwestycję - czyli program "Polska Wschodnia" o co nasze miast zabiegało od kilkunastu. Bo choć poziomem rozwoju nasz podregion nie odbiegał od terenów włączonych do programu już w 2027 roku, to wciąż traktowano nas jako część najbogatszego województwa - mazowieckiego, w związku z czym omijało nas unijne wsparcie w tego programu. Teraz to się zmieniło. Radomiowi przyznano 200 mln zł. Z tych pieniędzy finansowane są już kładki nad nowym przystankiem kolejowym Radom Południowy i na ul. Sandomierskiej. Inwestycja w ITS jest jednak dużo poważniejszym przedsięwzięciem.      

Autobusem szybciej

System nie przywiduje budowy typowych bus-pasów, ale na wybranych skrzyżowaniach powstaną pasy bezkolizyjne, pozwalające autobusom miejskim omijać je bez potrzeby zatrzymywania się na światłach. Na skrzyżowaniach z nową sygnalizacją świetlna będzie ona ustawiona tak, by dawać pierwszeństwo autobusom gdy tylko pojawią się przed skrzyżowaniem. 

- Wszystkie działania w ramach IITE mają dać priorytet komunikacji miejskiej, zwiększyć jej bezpieczeństwo, przyśpieszyć ją i poprawić punktualność. Nie jest celem utrudnianie życia indywidualnym kierowcom, ale pokazanie wszystkim, że wybór komunikacji miejskiej może być lepszym i szybszym rozwiązaniem na przemieszczanie się po mieście - podkreślano podczas konferencji prasowej.

W ramach inwestycji pod tytułem: "Rozwój zrównoważonej mobilności w ramach programu Polska Wschodnia - etap I: system ITS" modernizacje przejdzie 31 sygnalizacji świetlnych oraz powstanie osiem nowych. Przy okazji zostaną też wykonane prace budowlane związane z poprawą geometrii skrzyżowań. Poniżej wykaz miejsc przewidzianych do zaplanowanych zmian. 

Istniejące sygnalizacje do modernizacji (skrzyżowania lub przejścia dla pieszych)

  • Michalczewskiego / Cisowa,
  • Jana Pawła II / Michalczewskiego / Pallotyńska,
  • aleja Grzecznarowskiego / Śląska,
  • Poniatowskiego / Beliny-Prażmowskiego / Traugutta / plac Dworcowy,
  • Traugutta / Waryńskiego / Mickiewicza,
  • Narutowicza / Kościuszki,
  • Beliny-Prażmowskiego / Wielostanowiskowy Przystanek Autobusowy (dawny dworzec PKS),
  • 25 Czerwca / Waryńskiego,
  • 25 Czerwca / Sienkiewicza,
  • 25 Czerwca / Słowackiego,
  • Słowackiego / Nowogrodzka,
  • 25 Czerwca / Żeromskiego,
  • 25 Czerwca / Kelles Krauza / aleja Romaszewskiego,
  • 25 Czerwca / Wysoka,
  • 25 Czerwca / Żwirki i Wigury / Struga,
  • Żwirki i Wigury / Kusocińskiego,
  • Kelles-Krauza / Niedziałkowskiego,
  • Struga / Chrobrego / Pileckiego,
  • Chrobrego / Galileusza / Czysta,
  • Malczewskiego / Kelles-Krauza / Wernera,
  • Malczewskiego / Galileusza,
  • Warszawska / Parkowa,
  • Chrobrego / Sowińskiego,
  • 11 Listopada / Chrobrego,
  • 11 Listopada / XI Liceum Ogólnokształcące,
  • 11 Listopada / Żwirki i Wigury,
  • Chrobrego / Daszyńskiego / droga do uniwersytetu,
  • Chrobrego / Rapackiego / Akademicka,
  • Żółkiewskiego / Chrobrego / Mieszka I,
  • Mieszka I / droga do sklepu meblowego,
  • Mieszka I / Królowej Jadwigi / Brzustowska.

Lokalizacje nowych sygnalizacji świetlnych (skrzyżowania lub przejścia dla pieszych)

  • Jana Pawła II / Przedszkole Publiczne nr 14,
  • Jana Pawła II / aleja Supłatowicza Sat-Okha,
  • 25 Czerwca / Zacisze,
  • 25 Czerwca / aleja Kołakowskiego / aleja Tajnej Organizacji Nauczycielskiej,
  • Warszawska / Kusocińskiego,
  • Chrobrego / Jasińskiego,
  • Chrobrego / Mierzejewskiego / droga do pawilonów handlowych,
  • Mieszka I / Piastowska / droga do marketu.

Lista skrzyżowań lub odcinków ulic zaplanowanych do przebudowy:

  • Michalczewskiego / Cisowa,
  • Jana Pawła II / Michalczewskiego / Pallotyńska,
  • Jana Pawła II / Przedszkole Publiczne nr 14,
  • Jana Pawła II / aleja Supłatowicza Sat-Okha,
  • aleja Grzecznarowskiego / Śląska,
  • Poniatowskiego / Beliny-Prażmowskiego / Traugutta / plac Dworcowy,
  • Traugutta / Waryńskiego / Mickiewicza,
  • Narutowicza / Kościuszki,
  • Beliny-Prażmowskiego / Wielostanowiskowy Przystanek Autobusowy (dawny dworzec PKS),
  • 25 Czerwca / Zacisze,
  • 25 Czerwca / Sienkiewicza,
  • 25 Czerwca / Słowackiego,
  • Słowackiego / Nowogrodzka,
  • 25 Czerwca / Żeromskiego,
  • 25 Czerwca / Kelles Krauza / aleja Romaszewskiego,
  • 25 Czerwca / Żwirki i Wigury / Struga,
  • 25 Czerwca (odcinek od Żeromskiego do Kelles-Krauza i alei Romaszewskiego),
  • 25 Czerwca / aleja Kołakowskiego / aleja Tajnej Organizacji Nauczycielskiej,
  • 25 Czerwca (odcinek od Kelles-Krauza i alei Romaszewskiego do Struga oraz Żwirki i Wigury),
  • Żwirki i Wigury / Kusocińskiego,
  • Kelles-Krauza / Niedziałkowskiego,
  • Struga / Chrobrego / Pileckiego,
  • Chrobrego / Galileusza / Czysta,
  • Warszawska / Kusocińskiego,
  • Warszawska / Parkowa,
  • Chrobrego / Jasińskiego,
  • 11 Listopada / Chrobrego,
  • 11 Listopada / Żwirki i Wigury,
  • Chrobrego / Mierzejewskiego / droga do pawilonów handlowych,
  • Chrobrego / Daszyńskiego / droga do uniwersytetu,
  • Chrobrego / Rapackiego / Akademicka,
  • Żółkiewskiego / Chrobrego / Mieszka I,
  • Mieszka I / Królowej Jadwigi / Brzustowska,
  • Mieszka I / Piastowska / droga do marketu.

Centrum Zarządzania Ruchem

Po przebudowie lub wybudowaniu nowych sygnalizacji każda z nich będzie podłączona do nowego Centrum Zarządzania Ruchem, które zostanie zlokalizowane w budynku wyremontowanego ratusza przy Rynku. Będzie tam znajdowała się sala operatorska oraz serwerownia. We wspomnianym Centrum Zarządzania Ruchem operatorzy będą pełnili nadzór nad podsystemami:

  • system sterowania ruchem drogowym (główne zadania to skrócenie czasów przejazdów i liczby zatrzymań w danym obszarze);
  • system priorytetu dla komunikacji publicznej (poprawa efektywności funkcjonowania komunikacji miejskiej, minimalizacja czasu oczekiwania autobusów na przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, a w efekcie poprawa punktualności kursowania);
  • system informacji o warunkach ruchu (Travel Time - dostarczający informacje o czasach przejazdu na wybranych 14 odcinkach); 
  • system pomiaru prędkości i liczenia pojazdów (ciągły pomiar natężenia ruchu kołowego obejmie 17 skrzyżowań, uwzględniając strukturę rodzajową i kierunkową; pomiarami tego typu natężeń mają być objęte także drogi dla rowerów w rejonie skrzyżowań);
  • system monitoringu CCTV (kamery na skrzyżowaniach, przy zachowaniu prywatności podróżnych oraz anonimowości na drodze);
  • system monitoringu zalewania tunelu (system monitorujący poziom wody w tunelu drogowym na alei Grzecznarowskiego: kierowcy będą otrzymywali informację o braku możliwości przejazdu przez ten obiekt - ostrzeganie to będzie odbywało się z odpowiednim wyprzedzeniem za pomocą tablic VMS przed tunelem, na których będzie ponadto umieszczona informacja o zalecanych objazdach, natomiast część tablic VMS informujących o zalaniu tunelu ma być uwzględniona w projekcie przebudowy placu Ołdakowskiego).

Inne zmiany

To jednak nie wszystko, bowiem w ramach inwestycji przebudowanych będzie ponad 30 miejsc. Prace będą dotyczyć na przykład zmiany lokalizacji przejść dla pieszych, poszerzenia przejazdów rowerowych, wyznaczenia buspasów, budowy bądź przeniesienia zatok autobusowych i chodników, przebudowy odwodnienia oraz korekty łuków. Pełna lista skrzyżowań jest na dole tej informacji.

Dodatkowo w ramach zadania powstaną dwa totemy rowerowe. Będą one przy skrzyżowaniach ulic Chrobrego, Struga i Pileckiego oraz Poniatowskiego, Beliny-Prażmowskiego, Traugutta i placu Dworcowego. Totemy to urządzenia służące głównie do pomiarów ruchu rowerowego. Możliwe będzie tutaj prezentowanie temperatury, daty i czasu, a także liczby przejazdów rowerowych w skali dnia i w skali roku z (podziałem na kierunki). Pomiary ruchu rowerowego będą udostępniane na dedykowanej stronie internetowej.

Zamówienie będzie zrealizowane w trybie "zaprojektuj i wybuduj". Składa się z dwóch podstawowych etapów: projektowania oraz realizacji. Wyłoniony wykonawca będzie musiał zaprojektować, zainstalować i uruchomić system ITS oraz przebudować geometrię wybranych skrzyżowań. Wykonawca będzie zobowiazany do prowadzenia prac pod ruchem.

Na wykonanie wszystkich prac wyłoniona w przetargu firma będzie miała 36 miesięcy od dnia podpisania umowy. Roboty instalacyjne w terenie oraz przebudowa skrzyżowań będą mogły być realizowane od 1 marca do 30 listopada. Wykonawca, przygotowując harmonogram, nie będzie mógł w tym samym okresie planować przebudowy układu drogowego dla więcej niż dwóch skrzyżowań leżących w jednym ciągu komunikacyjnym oraz dla więcej niż trzech obszarów jednocześnie. Firmy zainteresowane zadaniem mogą składać swoje oferty do 3 grudnia 2025 roku.

Jak stwierdził dyrektor MZDiK  Piotr Szałas, zainteresowanie przetargiem zgłosiły już trzy firmy, a jedna umówił się na wizję lokalną miejsc przewidzianych w inwestycji. 

Wszystko wskazuje na to, że rok 2029 kiedy planowane jest zakończenie wszystkich prac, będzie przełomowy, podobnie jak był rok 1965. To właśnie wówczas zostały uruchomione pierwsze trzy sygnalizacje świetlne w Radomiu. Stanęły one na skrzyżowaniach ulicy 1 Maja (obecnie 25 Czerwca) z ulicami Struga, Żeromskiego i Słowackiego. Początki były niełatwe, bo kierowcy i piesi - nieprzyzwyczajeni jeszcze do takiej nowości - wielokrotnie ignorowali wskazania sygnalizatorów. Milicja musiała więc często ich dyscyplinować.

 

Komentarze naszych czytelników

  • Obserwator

    2025-10-31 16:53:21

    Już to widzę. Jeżeli komunikacja publiczna będzie miała bezwzględne pierwszeństwo to przy kilku autobusach przejeżdżających co chwila przez dane skrzyżowanie ruch innych pojazdów będzie zablokowany. Kierowców będzie trafiał szlag gdy na danym skrzyżowaniu będzie bardzo długo stało mnóstwo samochodów a co jakiś czas będzie pomykał przez nie  autobus wiozący powietrze. Przypominam, że za komuny w godzinach szczytu drzwi niektórych autobusów nie mogły się zamknąć z powodu mnóstwa pasażerów, ale te czasy minęły. W Olsztynie wpadli na ten sam debilny pomysł, ale w innych miastach on się nie przyjął. 

  • GB

    2025-10-31 17:20:20

    Nie ma  sensu, pieniądze  wyrzucone  w błoto. Proponuję  za te pieniądze  np. wydłużyć  ul. Pallotynska do Makowca i w tej części  miasta tj ul. Słowackiego i okolic  znikają  korki. 

  • 1

    2025-10-31 18:37:46

    Zacznijcie od ronda Słowackiego/Grzecznarowskiego. !!!! Co tam się dzieje w godzinach szczytu, to wstyd dla prezydenta.

  • Pmg

    2025-10-31 18:57:05

    A gdzie w tym wszystkim uwzględnione są tramwaje.Wiem że raczej nigdy,chyba że za ponad 60 lat,,tak jak teraz kolej na wielką inwestycje która była właśnie 60 lat temu.

  • bbv

    2025-10-31 20:30:12

    Tramwaja? Ta władza działa jak cieć z filmu Alternatywy 4. Żadnego myślenia pchającego Radom do przodu tylko utwierdzanie nas, że jesteśmy tylko miastem powiatowym i na nic więcej nie zasługujemy. W Kielcach będą mieli halę peronową nad torami. u nas nik o to nie walczył.

  • Vitrum

    2025-10-31 20:38:29

    Przełomem lub rewolucją w komunikacji to byłaby budowa tramwaju - na przykładzie Olsztyna (totalna zmiana jakości komunikacji publicznej i ogromny wzrost liczby korzystających z komunikacji).  Taki wariant już dawno został przygotowany przez naukowców z Krakowa ale niestety potrzeba wizji i determinacji władz miasta - a tego niestety brak :(

  • A.B.

    2025-11-01 10:32:09

    A może od razu metro. Radomianie to wieczni malkontenci. Przesiądźcie się do autobusów to nie będziecie stać w korkach. Radom będzie miał czystsze powietrze i będzie mniej stresu.

  • R

    2025-11-01 11:11:12

    Piszecie o tramwaju, a już teraz mamy linię kolejową łączącą wszystkie duże osiedla. Wystarczy ją skomunikować z autobusami i wprowadzić jeden bilet na oba środki komunikacji.

  • Pioterrr

    2025-11-01 13:53:08

    kolejny durny pomysł od durnej władzy jak wydać bez sensu miliony. 
    Jakość nawierzchni wielu ulic w Radomiu jest w tragicznym stanie. To są temat do ogarnięcia a nie nowe światła. 
    system ostrzegania o zalaniu wiaduktu?! Trzeba robić taki system za kilka milionów gdy wiadukt jest zalewany raz na rok? 
    Zobaczycie, że ten system będzie kosztował kilka milionów roczne w celu utrzymania. Posada dostaną tylko osoby po znajomości. 

  • Mariusz

    2025-11-01 15:13:01

    Pomyślcie o dodatkowym pasie do prawego skrętu w ulicę 25 czerwca od Parku Kościuszki. Tam ciągle jest korek.

  • Jacek

    2025-11-01 15:39:53

    Całkowita wartość inwestycji wynosi ponad 237 mln zł, z czego 192,1 mln zł pochodzi z unijnego dofinansowania - czyli Radom dopłaci 45 milionów. Tego nie podaliście w tekście. Plus Witkowski zamierza nasze miasto zadłużyć na 80 milionów.  Spłacą nasze dzieci, co nie? 

  • bbc

    2025-11-01 17:02:58

    R, to zupełnie co innego. Tam jest częstotliwość kursowania co 20 minut? Tramwaj powinien być priorytetem. Budowali wiadukt na Żeromskiego, analizował to ktoś czy tam nie dałoby sięw przyszłości zrobić linii tramwajowej? No nie.

  • Stefan

    2025-11-01 19:25:32

    Lepiej zsynchronizujcie od nowa światła przy Białej/Grzecznarowskiego. Przez przebudowę Idalińskiej ruch tam jest 10 razy większy i w godzinach szczytu codziennie ktoś tam utyka na środku skrzyżowania!!! Czasem dwa samochody mają problem zjechać. 

  • W.I. Lenin

    2025-11-02 07:54:55

    Szkoda że pis w radomiu nie rządzi . Byłaby to prawdziwa rewolucja pażdziernikowa. W każdym calu. I  wszystko za darmo. Sobie pis by tylko dopłacał w euro, dolarach, frankach szwajcarskich  na Moskiewskie w Banku Putina konto.  Z filią w Budapeszcie. 

  • Ja

    2025-11-02 09:28:17

    Jadac z pracy I do pracy przesiasc sie do autobusow tak jest taniej I wygodniej .W szczycie widze duzo kobiet za kierownica,maz w pracy a niunie jezdza po galeriach kosmetyczkach I fryzjerach.

  • martunia z miasta powiatowego

    2025-11-02 12:24:59

    no miasto powiatowe jak nic , pozdrowionka 

  • mateo

    2025-11-02 12:26:17

    zresztą po co nam porządne drogi i bezkolizyjne skrzyżowania jak mają w niemczech ? prawda ? 

  • Beti

    2025-11-02 12:38:41

    Powinni się skupić na obrzeżach miasta gdzie autobusy jeżdżą rzadko i na przystankach nie ma ławek ani wiat osłony przed deszczem dojeżdżających do pracy i szkół to dramat

  • www

    2025-11-02 15:56:35

    W.I. Lenin, na bank jesteś którymś z prezydentów albo dyrektorków. Kompetencje i myślenie podobne.

  • Czytelnik

    2025-11-02 21:27:44

    No proszę, niedawno czytałam o ogromnym zadłużeniu i przegłosowaniu pożyczki na łatanie dziur dziwnych w budżecie oraz, że spłacą to jak zwykle podatnicy. Wracając do tematu dworzec autobusowy wymaga koniecznego remontu, bo to jest odpychająca wizytówka miasta Radom. Sygnalizacja świetlna przydałaby się na przejściu niebezpiecznym przy skrzyżowaniu ulic Wierzbicka i Gospodarcza. Tu dzieci przechodzace do szkoły są narażone na wypadki.

  • Maniek

    2025-11-03 08:40:22

    Najpierw to niech ulice porobią a później systemy. Ul. 25 czerwca,  Rodziny Winczewskich do targu, ulica od Warszawskiej do Chrobrego za marketami Auchan i Biedronka to dramat a też dużo samochodów tam jeździ.

  • Jolanta

    2025-11-04 17:34:54

    Witam.

    Mam pytanie ,a co uzgodniono w sprawie oświetlenia lub innego sposobu oznakowania przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu Warszawska/Klejowa. My mieszkańcy składaliśmy petycję za pośrednictwem pana radnego. Czy to naprawdę tak trudno coś zrobić czy może jeszcze za mało wypadków i kolizji w tym miejscu było? Może jeszcze za mało osób zostało potrącony lub straciło życie?

    Pozdrawiam 

  • Man

    2025-11-05 08:31:08

    Jeden debil zaprojektował a drugo klepnął krzyżówkę Żółkiewskiego-Kozienicka przez co dalej są ogromne korki, a teraz pewnie brat szwagra nie ma robity tosobie dorobi działkę odpali i przetarg wygra

  • Miki

    2025-11-05 13:36:25

    Sygnalizacja zalania tunelu. Polska! Kraj paradoksu. Może powinna powstać sygnalizacja złego stanu technicznego nawierzchni. Wydatkowanie środków na ten cel zapewnione do 2509 roku. Ponadto 90 procent ulic wyłączone z użytkowania. Powstałby zielone strefy a sygnalizacja stalaby sie zbyteczna.

  • Waldek

    2025-11-05 13:41:47

    Za takie pomysły powinno się orzekać 10 lat więzienia, a za decyzję o realizacji 20 lat. Wydane środki do zwrotu nawet przez 5 pokoleń.

  • Mortal

    2025-11-05 14:30:55

    Jak to ma się do kolein na  wylotówce przy ulicy Przytyckiej.

    Krótki odcinek przy radiostacji, wjeżdzając do Radomia porażka. Z nisko zawieszonych samochodow iskry leca jak fajerwerków w nowy rok, a po deszczu pieszym współczuje. Moze pomyslodawca inwestycji powinien zwrocić się do wójta osciennej gminy jak wydatkowac te pieniądze w slusznym celu. Tam rewelacji nie ma ale droga ma lepszy standard. Przytycka poniżej standardu drogi polnej. Wstyd

  • Obserwator

    2025-11-08 23:39:09

    Do Vitrum. Przykład Olsztyna nie jest najlepszym przykładem. Mam z tym grajdołkiem trochę do czynienia i wiem, jak to wygląda w praktyce. Kilka linii autobusowych skasowanych, nie ma pieniędzy na nowe tramwaje, jedna linia kończy się 700 m od planowanej pętli, bo zabrakło kasy. Jest ogromne zużycie energii elektrycznej a jak wejdzie ETS2 to będzie bieda. Puścili linie we najbardziej niedorzeczny sposób a ogromnego wzrostu pasażerów nie ma. Pewien jest ale bez szału. W pierwszych dwóch latach pękały tory aż rok temu system został shakowany i przez kilka dni nie było żadnych informacji o rozkładzie jazdy. Autobus kosztuje 1-2 mln złotych a tramwaj 12 mln. Do tego doszły koszty nowej zajezdni i linii. Przez 2 lata Olsztyn stał w korkach a koszt linii wyniósł około 500 mln zł, z czego z funduszy unijnych poszło ok. 400 mln. Już widzę jak Struzik daje nam kasę. To tak w skrócie. Może lepszy byłby trolejbus.

     

     

    Vitrum. 

Dodaj komentarz

Nie przegap