Podpisana właśnie umowa na zakup 11 pojazdów jest ostatnią w ramach rekordowego projektu w historii Kolei Mazowieckich. Zamówienie, poza dostawą pojazdów, obejmuje usługę ich utrzymania i szkolenia dla pracowników z obsługi technicznej. W marcu spółka podpisała umowę na zakup 14 FLIRT-ów za ponad 905 mln zł brutto. W sumie cały projekt obejmie zakup 75 pociągów. Wszystkie FLIRT-y mają być dostarczone do końca 2027 r.
– Koleje Mazowieckie to jeden z najnowocześniejszych regionalnych przewoźników w kraju m.in. dlatego, że cały czas inwestujemy w nowy tabor. Co roku środki przekazywane naszym przewoźnikom, w tym Kolejom Mazowieckim, to jedna z największych pozycji w budżecie województwa. W przyszłym roku na dotacje dla nich przeznaczymy ponad 1,1 mld zł – podkreśla marszałek Adam Struzik.
Koleje Mazowieckie w najbliższych latach pozyskają łącznie 101 nowoczesnych pojazdów.
–Transport ma kluczowe znaczenie dla mobilności mieszkańców i rozwoju Mazowsza, dlatego od lat inwestujemy w nowy tabor. Z powodzeniem sięgamy też po wsparcie unijne. Działamy, aby zapewnić mieszkańcom jak najlepszą jakość usług – zaznacza Ludwik Rakowski, przewodniczący sejmiku.
Oprócz 75 EZT od Stadlera park taborowy wzbogaci się o 26 pojazdów zakupionych przez samorząd, w tym 16 dwuczłonowych EZT – ponad 580 mln zł brutto i 10 dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych – ponad 602,5 mln zł brutto.
– Cieszę się, że umowy ramowe na zakup 75 EZT FLIRT zostaną zrealizowane w pełnym zakresie. To ważny moment w historii Kolei Mazowieckich i kolejny krok w kierunku unowocześniania naszego parku taborowego. Co istotne, zakup aż 64 pojazdów otrzymał dofinansowanie ze środków europejskich. Będziemy również ubiegać się o dofinansowanie dla kolejnych 11 EZT, które właśnie zakontraktowaliśmy – podkreśla Robert Stępień, prezes zarządu, dyrektor generalny Kolei Mazowieckich.
Do tej pory Koleje Mazowieckie zakontraktowały zakup 64 pojazdów. Na ten cel pozyskały dofinansowanie unijne w wysokości 1,5 mld zł. Środki pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) – ponad 1 mld zł na zakup 35 pojazdów, a także z Funduszy Europejskich dla Mazowsza – prawie 500 mln zł na zakup 29 pojazdów. Na zakup pozostałych 11 sztuk EZT Koleje Mazowieckie chcą pozyskać dofinasowanie z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021–2027 (FEnIKS).
– Dzięki lekkiej konstrukcji oraz wyposażeniu w system rekuperacji nowe EZT FLIRT będą zużywać mniej energii elektrycznej. Doskonale wpisuje się to w nasze założenia dotyczące oszczędzania energii trakcyjnej. W maju wdrożyliśmy też na stałe aplikację SENSUM, wspierającą bardziej energooszczędny styl jazdy maszynistów – mówi Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny Kolei Mazowieckich.
FLIRT-y zostaną wyprodukowane w siedleckim zakładzie Stadlera. – Realizacja pełnego kontraktu ramowego to dla nas wydarzenie o szczególnym znaczeniu. Pozwala kontynuować rozbudowę siedleckiego zakładu i dalej rozwijać naszą lokalną działalność. W tym roku utworzyliśmy w Stadler Polska prawie 400 nowych miejsc pracy, nasz zespół inżynieryjny liczy 100 osób i nadal zwiększamy zatrudnienie. To dobra wiadomość nie tylko dla Stadlera, ale również dla naszych lokalnych partnerów i dostawców, którzy są istotnym ogniwem w realizacji tego projektu – podkreśla Radosław Banach, prezes zarządu Stadler Polska.
Realizacja poprzednich umów przebiega zgodnie z harmonogramem. Obecnie 25 pojazdów znajduje się na różnych etapach produkcji, uruchomienia i testów. Po dostarczeniu całej floty przewoźnik będzie dysponował 146 nowoczesnymi pojazdami FLIRT – największą tego typu flotą w Polsce.
Elektryczne zespoły trakcyjne typu ER160 FLIRT3 to pięcioczłonowe pojazdy mieszczące 600 osób, w tym 279 na miejscach siedzących. Poruszają się z prędkością maksymalną 160 km/h. Będą wyposażone m.in. w klimatyzację, urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej, monitoring zewnętrzny i wewnętrzny, defibrylatory, sieć WI-FI. Dodatkowo zostaną dostosowane do osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej mobilności.