Radom był ostatnim przystankiem Erasmus+ „Ecological Education”. To inicjatywa, której celem była promocja edukacji ekologicznej oraz rozwój świadomości proekologicznej wśród młodzieży. Zespół Szkół Elektronicznych im. Bohatereów Westerplatte, gościł partnerów ze szkół w Bursie, Rzymie i Monachium. Wcześniej uczniowie „Elektronika”, w trakcie wyjazdów do Turcji, Niemiec i Włoch nie tylko zdobywali wiedzę o ekologii i ochronie środowiska, ale także poznawali inne kultury, języki oraz nawiązywali trwałe, międzynarodowe znajomości.
- Każda z wycieczek wzbogaciła ich doświadczenie i spojrzenie na globalne problemy ekologiczne – mówi Magdalena Dygały, nauczycielka angielskiego i jedna z koordynatorek projektu. Prowadziła go wspólnie z Iwoną Tataryn-Jagielską, także anglistką oraz z Anitą Olszewską-Zapłatą, nauczycielką historii.
- To dzięki ich pasji i determinacji możliwe było stworzenie przestrzeni, w której uczniowie i przedstawiciele organizacji z Polski, Niemiec, Turcji i Włoch mogli razem się uczyć, działać i rozwijać - twierdzi dyrektor szkoły, Konrad Witowski.
- Każdy dzień podczas realizacji projektu w Radomiu przynosił nowe, inspirujące doświadczenia. Od warsztatów z odnawialnych źródeł energii na Uniwersytecie Radomskim, przez praktyczne zajęcia tworzenia naturalnych kosmetyków i środków czystości, aż po Eko Dzień w szkole, pełen innowacyjnych prezentacji, gier z recyklingu i zdrowych przekąsek - opowiada Anita Olszewska-Zapłata.
W harmonii z naturą - edukacja w Królewskich Źródłach
Popołudniowa wycieczka do Źródeł Królewskich w Puszczy Kozienickiej była nie tylko lekcją historii, ale też wyjątkowym spotkaniem z przyrodą. Miejsce to było niegdyś ulubionym terenem łowieckim króla Władysława Jagiełły. Leśniczy Leśnictwa Kociołki w nadleśnictwie Kozienice, Sylwester Grochowski, oprowadził młodzież po ścieżce edukacyjnej, pokazując rzadkie rośliny – wawrzynek wilczełyko i lilię złotogłów – oraz opowiadając o chronionych zwierzętach, w tym o żółwiu błotnym (Emys orbicularis).
Uczestnicy obserwowali zwierzęta z przygotowanych platform widokowych i poznawali zasady ochrony bioróżnorodności. Dzień zakończył się wspólnym ogniskiem, przy którym śpiewano i tańczono, umacniając więzi między uczestnikami z różnych krajów.
Ekologia zaczyna się od edukacji
Kolejnym punktem programu była wizyta na Uniwersytecie Radomskim. Na Wydziale Transportu i Elektrotechniki zajęcia poprowadzili prof. dr hab. inż. Andrzej Erd wraz ze swoim asystentem – mgr inż. Aleksandrem Dydyczem. - Naukowcy w przystępny sposób przedstawili zagadnienia związane z odnawialnymi źródłami energii – m.in. działaniem paneli fotowoltaicznych, turbin wiatrowych oraz nowoczesnymi metodami magazynowania energii. Uczniowie mieli okazję wziąć udział w interaktywnym eksperymencie dotyczącym optymalizacji wykorzystania energii słonecznej - informuje Iwona Tataryn-Jagielska.
Uczestnicy projektu odwiedzili też Wydział Nauk Medycznych i Nauk o Zdrowiu, gdzie praktyczne warsztaty poprowadziły dr hab. n. med. Małgorzata Zięba, dr Małgorzata Okulska-Bożek i dr Ewa Jabłońska. Pod ich okiem młodzież tworzyła naturalne środki czystości i kosmetyki, które nie tylko są przyjazne dla skóry, ale też w pełni biodegradowalne i bezpieczne dla środowiska. Własnoręcznie wykonane produkty uczestnicy zabrali ze sobą na pamiątkę.
Edukacja ekologiczna w praktyce – wizyta w Trend Glass
Jednym z najbardziej inspirujących momentów tygodnia była wizyta w radomskiej firmie Trend Glass – renomowanym polskim producencie szkła użytkowego i dekoracyjnego. Przedsiębiorstwo specjalizuje się w tworzeniu szerokiej gamy wyrobów szklanych codziennego użytku, a także produktów dedykowanych dla branży hotelarskiej i gastronomicznej – w tym pięknych świeczników szklanych, które trafiają do klientów na całym świecie.
Adriana Mrówczyńska, pełniąca obowiązki pełnomocnika zarządu ds. zrównoważonego rozwoju w swojej prezentacji przybliżyła misję firmy oraz konkretne działania podejmowane przez Trend Glass w obszarze ochrony środowiska i klimatu. Uczestnicy dowiedzieli się, jak zakład inwestuje w innowacyjne i ekologiczne technologie produkcji oraz jak krok po kroku realizuje strategię zrównoważonego rozwoju, dążąc do neutralności klimatycznej.
Wizyta w Trend Glass nie ograniczyła się jedynie do części teoretycznej – młodzież miała także możliwość zwiedzenia hali produkcyjnej i obserwacji całego procesu powstawania szklanych produktów: od formowania, przez zdobienie, aż po kontrolę jakości. Dynamiczne środowisko pracy, dbałość o detale oraz zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych zrobiły na wszystkich ogromne wrażenie.
- To wyjątkowe spotkanie pokazało, że biznes i ekologia mogą iść w parze, a przedsiębiorstwa takie jak Trend Glass mogą być wzorem odpowiedzialnego podejścia do produkcji i ochrony zasobów naturalnych. Wizyta była nie tylko pouczająca, ale również bardzo inspirująca – pokazała uczestnikom projektu, że zmiana na rzecz lepszego, bardziej ekologicznego świata zaczyna się od świadomych decyzji podejmowanych zarówno przez jednostki, jak i całe organizacje - mówi Iwona Tataryn-Jagielska.
Wspólna nauka, wspólna zabawa
Projekt miał również wymiar integracyjny i kulturowy. Spotkanie rozpoczęło się w Warszawie – zwiedzanie Starego Miasta, Centrum Nauki Kopernik i ogrodów BUW-u pozwoliło uczestnikom lepiej się poznać. W kolejnych dniach nie zabrakło wspólnego gotowania pod okiem profesjonalnego szefa kuchni, wieczorów przy ognisku, spacerów po Radomiu i wycieczki do Krakowa.
Ekologiczny charakter projektu widoczny był również w codziennych aktywnościach – takich jak Eko Dzień, podczas którego uczniowie prezentowali swoje projekty recyklingowe, quizy, domowe przekąski z lokalnych produktów i eko-gry.
Podczas tego wyjątkowego dnia "Elektronik" gościł również uczniów z Zespołu Szkół Skórzano-Odzieżowych, Stylizacji i Usług w Radomiu, co stanowiło element lokalnej współpracy i dzielenia się wiedzą ekologiczną.
- Nasi uczniowie z dużym zaangażowaniem przygotowali stoisko poświęcone ekologicznej odzieży. Młodzież zaprezentowała własnoręcznie zaprojektowane ubrania wykonane z materiałów z recyklingu, rozdawała ulotki edukacyjne oraz częstowała gości pysznymi przekąskami przygotowanymi z ekologicznych składników. To była wspaniała okazja do wymiany doświadczeń między szkołami i pokazania, że moda i ekologia mogą iść w parze - opowiada Anita Olszewska-Zapłata, pod której opieką uczniowie przygotowali stoisko.
Ważnym elementem był również wspólny posiłek przygotowany w stylu „Masterchef” – pierogi i regionalne słodkości radomskie – które integrowały uczestników w duchu wspólnej pracy i zabawy.
Zakończenie z przesłaniem
Finałem projektu była uroczysta kolacja, podczas której wręczono certyfikaty uczestnictwa, wymieniono upominki i wspólnie śpiewano. Każdy otrzymał symboliczny kamień pochodzący z rejonów byłego województwa radomskiego– krzemień pasiasty – jako pamiątkę i symbol trwałości nowo zawartych przyjaźni.
Zdaniem koordynatorek, projekt „Ecological Education” pokazał, że ekologia to nie tylko przedmiot szkolny, ale styl życia i odpowiedzialność za przyszłość planety. Ich zdaniem dzięki współpracy międzynarodowej uczniowie doświadczyli, jak ważna jest globalna solidarność w ochronie środowiska.
- Z dumą gościliśmy partnerów z Bursy, Rzymu i Monachium. Dzięki zaangażowaniu uczniów, nauczycieli oraz wsparciu lokalnych instytucji edukacyjnych, projekt był nie tylko sukcesem organizacyjnym, ale przede wszystkim inspiracją do dalszych działań ekologicznych. Dziękujemy wszystkim uczestnikom i partnerom – za wiedzę, energię i serce włożone w każdy dzień tego wyjątkowego tygodnia. Nie mówimy „żegnajcie”, lecz „do zobaczenia”, bo uważamy, że to dopiero początek naszej wspólnej ekologicznej drogi - podsumowała Magdalena Dygała.
A jak zagranicznym gościom podobało się w w Polsce i Radomiu?
Tak pobyt w naszym mieście i w Polsce podsumowały Aysun Yilmaz i Fahriye Asik, nauczycielki z Anatolijskiej Szkoły Zawodowe i Techniczna Hürriyet:
"W imieniu tureckich uczniów i nauczycieli dziękujemy polskim gospodarzom za ciepłą gościnność naszych polskich gospodarzy z Zespółu Szkół Elektronicznych im. Bohaterów Westerplatte w Radomiu. Byliśmy też w Warszawie i Krakowie, wszędzie witano nas z wyjątkową serdecznością i hojnością.
Już od pierwszego dnia polscy nauczyciele i uczniowie sprawili, dzieląc się nie tylko swoją wiedzą, ale także kulturą i tradycjami, że poczuliśmy się jak w domu. Mieliśmy okazję poznać innowacyjne praktyki ekologiczne, wziąć udział w angażujących warsztatach ECO DAY, poznać alternatywy energetyczne na uniwersytecie, poznać procedury recyklingu i produkcji w Trend Glass Company, zdobyć doświadczenie Masterchefa i wymienić się pomysłami w przyjaznej atmosferze współpracy.
To doświadczenie pokazało nam prawdziwe znaczenie międzynarodowej współpracy i przyjaźni. Uczniowie podzielali te uczucia, podkreślając inspirujące lekcje i niezapomniane wspomnienia, które zdobyli w ciągu tygodnia.
Głęboko doceniamy polską gościnność i wysiłki całej społeczności szkolnej, aby nasza wizyta była tak niezapomniana. Z niecierpliwością czekamy na kontynuację naszego partnerstwa i pielęgnowanie więzi powstałych podczas tej wyjątkowej mobilności Erasmus+".