Sobota 13 lipca
Irwina, Margarety, Sary
RADOM aktualna pogoda

MZDiK wyłonił wykonawcę pierwszych projektów w ramach Polski Wschodniej

dm, MZDiK 2024-04-01 12:26:01

MZDiK rozstrzygnął dwa przetargi na opracowanie dokumentacji projektowych dla potrzeb rozwoju zrównoważonej mobilności w ramach programu Polska Wschodnia (etap I). W obu zwyciężyła firma MT-Projekt z Grójca. Właśnie ona będzie przygotowywać niezbędne plany budowy nowej pętli na Południu i rozbudowy infrastruktury przystankowej.

Radom po raz pierwszy może otrzymać pieniądze z programu Polska Wschodnia. Mowa tutaj nawet o 45 milionach euro. Województwo mazowieckie było dotychczas wyłączone z podziału takich funduszy. Aby móc ubiegać się o te pieniądze, konieczne jest wcześniejsze opracowanie odpowiednich dokumentacji projektowych.

W pierwszym przetargu wystartowały firmy z Grójca i Katowic w Polsce oraz z Nanterre we Francji. Najtańszą ofertę (311 tysięcy złotych) złożyła spółka MT-Projekt z Grójca. Wprawdzie kwota przeznaczona na realizację tego zadania wynosiła 303,5 tysiąca złotych, lecz udało się ją zwiększyć i postępowanie przetargowe zostało już rozstrzygnięte.

Nowa pętla autobusowa ma być zlokalizowana pomiędzy blokami spółdzielni Inżynieria, parkingiem Park & Ride a ulicą Walentynowicz, czyli południową obwodnicą Radomia. Będą na niej aż trzy betonowe stanowiska postojowe (każde o długości około 40 metrów), z tak zwanymi krawężnikami peronowymi. Na każdym peronie ma być podświetlona wiata przystankowa i tablica Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej oraz linie naprowadzające dla niewidomych. Na jednym ze stanowisk odjazdowych stanie maszt do ładowania autobusów elektrycznych. Zaprojektowane poza tym zostaną ciągi piesze i rowerowe (z uwzględnieniem połączenia z zaplanowaną stacją kolejową Radom Południowy), a także zieleń towarzysząca. Przy pętli powstanie również punkt socjalny dla kierowców autobusów miejskich (z toaletą oraz miejscem do odpoczynku, zjedzenia posiłku lub przygotowania kawy czy herbaty). Zakres zadania przewiduje w tym miejscu biletomat i wiatę dla rowerów (parking Bike & Ride). Powstanie nowe oświetlenie uliczne, przebudowana zostanie droga łącząca główny ciąg ulicy Sycyńskiej z nową pętlą (wzdłuż pawilonów handlowych), zaś w sąsiedztwie istniejącej pętli ma powstać para nowych przystanków przelotowych, z których będą korzystać okoliczni mieszkańcy.

W drugim przetargu firma MT-Projekt nie miała nie tylko zagranicznej, lecz nawet polskiej konkurencji - była jedynym oferentem. Zaproponowała cenę 1,101 miliona złotych. Kwota na realizację zamówienia wynosiła około 1,031 miliona złotych, ale w tym przypadku również została ona zwiększona, aby móc rozstrzygnąć to postępowanie przetargowe.

Do przebudowy zostały przewidziane trzy pętle autobusowe: Os. Wośniki (przy ulicy Wośnickiej), Os. Zamłynie (przy ulicy Planowej) i Pruszaków (u zbiegu ulic Kieleckiej i Szymanowskiego). Zmiany obejmą poza tym zatoki autobusowe przy następujących przystankach: 1905 Roku / Kościuszki 02 (w kierunku Limanowskiego), Chrobrego / Sowińskiego 03 i 04 (w obu kierunkach), Czarnoleska / Urszuli 04 (w kierunku Sycyńskiej), Jana Pawła II / Grzecznarowskiego 03 (obok stacji paliw), Lekarska / Szpital 02 (obok przychodni lekarskich), Os. Michałów 02 (pętla przy Królowej Jadwigi), Struga / Szklana 14 (w kierunku Kozienickiej, obok Domu Pomocy Społecznej), Sycyńska / Helleńska 03 (w kierunku Czarnoleskiej), Wierzbicka / Warsztatowa 11 (w kierunku Łukasika) oraz Żeromskiego / Czachowskiego 05 (w stronę 25 Czerwca). Nawierzchnie zatok mają być betonowe, zalecane jest zaprojektowanie krawężnika typu peronowego, a sam peron musi być wyposażony w żółte linie naprowadzające z wypustkami, bardzo ważne dla osób niewidomych.

Nowe tablice Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, wyświetlające czas najbliższych przyjazdów autobusów, planujemy postawić przy następujących przystankach: Beliny-Prażmowskiego / Dw. PKS 01 i 04 (w obu kierunkach), Chrobrego / Czysta 01 i 02 (w obu kierunkach), Chrobrego / Kusocińskiego 03 (w stronę ulicy Struga), Chrobrego / Mierzejewskiego 08 (w kierunku ulicy Żółkiewskiego), Chrobrego / Rapackiego 10 (w kierunku ulicy Żółkiewskiego), Chrobrego / Sowińskiego 06 (w kierunku 11 Listopada), Kelles-Krauza / 25 Czerwca 02 (w stronę ulicy 25 Czerwca), Narutowicza / Kościuszki 01 i 02 (w obu kierunkach), Okulickiego / Polna 04 (w stronę Kieleckiej), Os. Gołębiów I 16 (w stronę ulicy Kozienickiej), Słowackiego / Idalińska 13 (w kierunku alei Grzecznarowskiego), Słowackiego / Kalińska 07 (w stronę ulicy 25 Czerwca), Struga / 25 Czerwca 05 (w kierunku Chrobrego), Struga / Szklana 14 (w kierunku  Kozienickiej), Struga / Zbrowskiego 07 (w kierunku 25 Czerwca) oraz Wierzbicka / Toruńska 03 i 04 (w obie strony).

Kolejne biletomaty są przewidywane obok przystanków: 1905 Roku / Obrońców 05 (w kierunku Dw. Głównego PKP), Chrobrego / Sowińskiego 05 (w kierunku ulicy Kusocińskiego), Dw. Główny PKP / Poniatowskiego 02 (w sąsiedztwie hotelu), Grzecznarowskiego / Śląska 02 (w kierunku ulicy Jana Pawła II), Józefów / Szpital 01 (w kierunku Mieszka I), Lekarska / Szpital 02 (obok przychodni lekarskich), Limanowskiego / Wałowa 01 (w stronę ulicy Reja), Narutowicza / Kościuszki 01 (w stronę Traugutta), Os. Michałów 02 (na pętli), Struga / pl. Jagielloński 04 (w kierunku 25 Czerwca), Os. Prędocinek 01 (pętla), Sienkiewicza / Katedra 03 (przy parku), Słowackiego / Kalińska 07 (w stronę 25 Czerwca), Żeromskiego / Czachowskiego 05 (w stronę 25 Czerwca) oraz Żwirki i Wigury / Struga 02 (w kierunku 11 Listopada).

Nowe wiaty przystankowe mają pojawić się w następujących lokalizacjach: 1905 Roku / Kościuszki 02 (w stronę ulicy Limanowskiego), 1905 Roku / Obrońców 05 (w stronę Dw. Głównego PKP), Beliny-Prażmowskiego / Dw. PKS 04 (w kierunku 25 Czerwca), Chrobrego / Czysta 01 i 02 (w obydwu kierunkach), Chrobrego / Kusocińskiego 03 (w kierunku Struga), Czarnoleska / Urszuli 04 (w kierunku Sycyńskiej), Grzecznarowskiego / Śląska 02 (w stronę ulicy Jana Pawła II), Jana Pawła II / Grzecznarowskiego 03 (obok stacji paliw), Lekarska / Szpital 02 (w pobliżu przychodni lekarskich), Narutowicza / Kościuszki 01 (w stronę Traugutta), Okulickiego / Polna 04 (w stronę Kieleckiej), Os. Gołębiów I 16 (w kierunku ulicy Kozienickiej), Os. Prędocinek 01 (na pętli), Os. Wośniki 01 (pętla), Os. Zamłynie 02 (pętla), Pruszaków 01 (pętla), Struga / Szklana 14 (w kierunku Kozienickiej), Struga / Zbrowskiego 07 (w stronę 25 Czerwca), Sycyńska / Helleńska 03 (w kierunku Czarnoleskiej) oraz Wierzbicka / Warsztatowa 11 (w kierunku Łukasika). W tych miejscach zadaszenia już są (oprócz czasowo zdemontowanego przy ulicy Struga, na wysokości pętli), ale mają być zmienione dzięki dofinansowaniu na nowe, z podświetlanymi dużymi gablotami na rozkłady oraz inne informacje dla pasażerów. Dotychczasowe wiaty, będące jeszcze w dość dobrym stanie, trafią w zamian w inne miejsca, gdzie zadaszeń nie ma.

Ostatnim elementem zaplanowanej rozbudowy infrastruktury komunikacyjnej mają być punkty socjalne dla kierowców autobusów miejskich. Pojawią się na następujących pętlach w Radomiu: Gołębiów / Fołtyn, Józefów / Szpital, Kaptur, Obozisko, Os. Michałów, Os. Prędocinek, Os. Wośniki, Os. Zamłynie, Potkanów / Stalowa i Pruszaków. W każdym z nich będzie zapewniona toaleta, a także miejsce do spokojnego spożycia posiłku bądź zaparzenia kawy czy herbaty.

Przypominamy, że były to przetargi na opracowanie koniecznej dokumentacji projektowej, a nie na wykonanie robót. Zwycięzca obu postępowań będzie miał sześć miesięcy na przygotowanie projektów (od momentu podpisania umów).

MZDiK

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych