Wnioski z audytu będą podstawą do wdrażania zmian operacyjnych oraz ewentualnych rozliczeń – także na ścieżce karnoprawnej, jeśli zajdzie taka potrzeba. Rekomendacje audytu mają posłużyć do lepszego zarzadzania i kontroli kosztów.
Koszt inwestycji w radomskie lotnisko kosztował PPL ponad 800 milionów złotych. Celem jego powstania jest odciążenia Lotniska Chopina, a polegać ma głownie na przejęciu ruchu niskokosztowego i czarterowego. W 2023 roku, czyli pierwszym i niepełnym roku „nowej” działalności, Sadków obsłużył 103 418 pasażerów, a w kolejnym 2024 roku więcej o 9 192.
Tak niskie wyniki oznaczają, że końcowy wynik finansowy jest ujemny. Nie należy jednak zapominać, że od początku zakładano, iż lotnisko w Radomiu w pierwszych latach będzie na minusie, a budowano je na czas gdy "zapcha" się Port Lotniczy Chopina. To jednak w związku z pandemią koronawirusa i wojną na Ukrainie przesuwa się w czasie o kilka lat, ale co już wkrótce - patrząc na wyniki Okęcia, nastąpi. Na pewno wcześniej niż powstanie - jeśli w ogóle powstanie - Centralny Port Lotniczy, czy też nastąpi budząca kontrowersje rozbudowa portu na Okęcia. To jednak plany, a lotnisko Radom-Warszawa jest, działa i ma gotowość przyjęcia dużo większego ruchu niż obecny, także nocą..
Nie zmienia to faktu, że obecnie lotnisko Warszaw-Radom przynosi straty. Jak podaje ryneklotniczy.pl przychody ze sprzedaży w roku 2024 wyniosły 11 294 000 złotych, o 3 572 000 złotych więcej niż w roku wcześniejszym. Działalność lotniskowa wygenerowała jedynie 22 proc. przychodów (2 571 000 złotych). Usługi pozalotniskowe przyniosły 8 722 000 złotych. Wzrost przychodów to efekt całorocznej działalności lotniska (pierwszy rok był niepełny).
Koszty działalności operacyjnej urosły 5,19 proc. (3 286 000 złotych), osiągając wartość 66 629 000 złotych. Najwięcej pochłonęły wynagrodzenia – prawie 25 milionów złotych i usługi obce – 17 451 000 złotych. Amortyzacja wyniosła 8 982 000 złotych – nie uwzględniono amortyzacji od środków trwałych objętych odpisem w kwocie 36,4 miliona złotych.
Pozostałe przychody operacyjne zamknęły się w kwocie 17 618 000 złotych – na co składa się zwrot części nakładów poniesionych na budowę nowej infrastruktury w radomskim porcie lotniczym. Pozostałe koszty operacyjne wyniosły 9 063 000 złotych. Suma kosztów przekracza sumę przychodów, więc strata brutto (i netto) lotniska w Sadkowie za rok 2024 to 46 780 000 złotych. Każdy pasażer wygenerował stratę 415 złotych.
Radom na razie przegrywa walkę operacyjną z głównym konkurentem – portem lotniczym w Modlinie, który porozumiał się z Ryanairem, oczekuje na debiut linii Air Arabia i powita z powrotem Wizz Aira. Z drugiej strony Ryanair zapowiedział wprowadzenie pierwszych swych operacji na radomskie lotnisko , o czym pisaliśmy tutaj. Poza tym pod względem infrastruktury lotniskowej i skomunikowania Radom zdecydowanie przewyższa Modlin.
Dlatego Polskie Porty Lotnicze prowadzą prace nad nową strategią biznesową dla Radomia. Piotr Rudzki, Kierownik Działu Komunikacji PPL zapowiada dopasowanie działań do potrzeb przewoźników, touroperatorów oraz pasażerów oraz promocję, do której PPL zachęca takżę władze samorządowe. – Widzimy tu przestrzeń do wspólnych działań i współfinansowania nowych połączeń. Jednym z naszych priorytetów jest też zwiększenie elastyczności i otwartości na niestandardowe modele współpracy z przewoźnikami – mówi Piotr Rudzki dla ryneklotniczy.pl.