Do zatrzymania doszło na krajowej „dziewiątce”, na ul. Stanisława Żółkiewskiego w Radomiu. Zestaw należy do portugalskiego przedsiębiorcy. W momencie interwencji pojazd członowy był prowadzony w podwójnej obsadzie, czyli na zmianę przez dwóch obywateli Brazylii. Załoga realizowała przewóz ładunku z Radomia do Portugalii.
W trakcie kontroli wymaganych dokumentów okazało się, że kierowcy nie posiadali ze sobą wypisu z licencji na wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy. Portugalski przedsiębiorca przesłał pocztą elektroniczną jedynie kserokopię wymaganego dokumentu.
Kontrola danych z kart kierowców i z tachografu wykazała dziewięć naruszeń przepisów o czasie pracy kierowców. Inspektorzy stwierdzili m.in. przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez wymaganej przerwy o 1 godz. i 41 min. oraz o 1 godz. i 32 min.
Ujawnili również przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu o 35 min. Oprócz tego kierowcy dopuścili się skrócenia wymaganego skróconego okresu odpoczynku dziennego o 5 godz., o 1 godz. i 36 min. oraz 39 min.
Jeden z kierowców niepoprawnie operował przełącznikiem tachografu umożliwiającym zmianę rodzaju aktywności. Na karcie zadeklarował czynność w postaci inne prace, choć wtedy odbierał odpoczynek.
Za stwierdzone naruszenia inspektorzy ukarali kierowców dziewięcioma mandatami. Na podstawie sporządzonego protokołu z kontroli będą prowadzone postępowania administracyjne z ustawy o transporcie drogowym wobec przewoźnika oraz osoby zarządzającej transportem w przedsiębiorstwie.
W trakcie czynności kontrolnych wpłacono 4000 złotych kaucji na poczet przewidywanych kar pieniężnych. Inaczej ciężarówka zostałby skierowana na wyznaczony parking strzeżony. To oznaczałoby dla portugalskiego przewoźnika dodatkowe koszty i utrudnienia w realizacji operacji transportowej.
Rejestrowanie danych w zakresie czasu pracy kierowcy z wykorzystaniem tachografu umożliwia m.in. sprawdzenie czy kierowca stosuje się do limitów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, przerw i okresów odpoczynku.
Zawodowy kierowca i przewoźnik, którzy biorą odpowiedzialność za realizowane przewozy, powinni być świadomi z ryzyka, z jakim wiąże się prowadzenie pojazdu niezgodnie z normami czasu pracy. Zmęczenie powoduje u kierowcy spowolnienie czasu reakcji i upośledza jego zdolność do prowadzenia pojazdu. Prowadzenie pojazdu ciężarowego ponad dopuszczalne limity stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. To również przejaw nieuczciwej konkurencji na rynku transportu drogowego.