Wtorek 28 października
Szymona, Tadeusza, Judy

Brazylijczycy jechali z Radomia do Portugalii. Już na rogatkach miasta zostali zatrzymani

cir 2025-10-28 09:26:00

Dwóch brazylijskich kierowców portugalskiego TIR-a zatrzymali inspektorzy mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego z Radomia. Kontrola zapisów z kart do tachografu wykazała, że jeździli za długo i skracali odpoczynki. Ponadto kierowcy nie mieli przy sobie wypisu z licencji na wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy.
 

Do zatrzymania doszło na krajowej „dziewiątce”, na ul. Stanisława Żółkiewskiego w Radomiu. Zestaw należy do portugalskiego przedsiębiorcy. W momencie interwencji pojazd członowy był prowadzony w podwójnej obsadzie, czyli na zmianę przez dwóch obywateli Brazylii. Załoga realizowała przewóz ładunku z Radomia do Portugalii.

W trakcie kontroli wymaganych dokumentów okazało się, że kierowcy nie posiadali ze sobą wypisu z licencji na wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy. Portugalski przedsiębiorca przesłał pocztą elektroniczną jedynie kserokopię wymaganego dokumentu. 

Kontrola danych z kart kierowców i z tachografu wykazała dziewięć naruszeń przepisów o czasie pracy kierowców. Inspektorzy stwierdzili m.in. przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez wymaganej przerwy o 1 godz. i 41 min. oraz o 1 godz. i 32 min. 

Ujawnili również przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu o 35 min. Oprócz tego kierowcy dopuścili się skrócenia wymaganego skróconego okresu odpoczynku dziennego o 5 godz., o 1 godz. i 36 min. oraz 39 min. 

Jeden z kierowców niepoprawnie operował przełącznikiem tachografu umożliwiającym zmianę rodzaju aktywności. Na karcie zadeklarował czynność w postaci inne prace, choć wtedy odbierał odpoczynek.

Za stwierdzone naruszenia inspektorzy ukarali kierowców dziewięcioma mandatami. Na podstawie sporządzonego protokołu z kontroli będą prowadzone postępowania administracyjne z ustawy o transporcie drogowym wobec przewoźnika oraz osoby zarządzającej transportem w przedsiębiorstwie. 

W trakcie czynności kontrolnych wpłacono 4000 złotych kaucji na poczet przewidywanych kar pieniężnych. Inaczej ciężarówka zostałby skierowana na wyznaczony parking strzeżony. To oznaczałoby dla portugalskiego przewoźnika dodatkowe koszty i utrudnienia w realizacji operacji transportowej.

Rejestrowanie danych w zakresie czasu pracy kierowcy z wykorzystaniem tachografu umożliwia m.in. sprawdzenie czy kierowca stosuje się do limitów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, przerw i okresów odpoczynku. 

Zawodowy kierowca i przewoźnik, którzy biorą odpowiedzialność za realizowane przewozy, powinni być świadomi z ryzyka, z jakim wiąże się prowadzenie pojazdu niezgodnie z normami czasu pracy. Zmęczenie powoduje u kierowcy spowolnienie czasu reakcji i upośledza jego zdolność do prowadzenia pojazdu. Prowadzenie pojazdu ciężarowego ponad dopuszczalne limity stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. To również przejaw nieuczciwej konkurencji na rynku transportu drogowego.

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap