Sobota 27 lipca
Natalii, Aureliusza, Jerzego
RADOM aktualna pogoda

Czym jest łożysko walcowe?

Artykuł sponsorowany 2024-06-04 14:43:00

Jeśli szukasz łożysk o wyjątkowej odporności na obciążenia osiowe i wysokiej nośności, wybierz właśnie łożyska walcowe. To elementy mechaniczne zdolne do przenoszenia sił z jednoczesnym minimalnym tarciem. Ich budowa i właściwości są na tyle wyjątkowe, że można je zastosować w wielkiej liczbie maszyn i urządzeń przemysłowych. Poznaj bliżej konstrukcję i zastosowanie tych elementów!

Jak zbudowane jest łożysko walcowe?

Konstrukcja łożyska walcowego jest bardzo prosta – dwa pierścienie (zewnętrzny i wewnętrzny, koszyk (nie w każdym wariancie) oraz wałki pomiędzy pierścieniami. Zastosowanie wałeczków sprzyja minimalizacji tarcia przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu wytrzymałości i niskiemu tarciu między elementami. Kluczowe znaczenie dla ich rozmieszczenia i prawidłowej pracy ma wykorzystanie koszyczka. Ten może zostać wykonany ze stali, mosiądzu lub poliamidu.

W zależności od zastosowania i oczekiwanych właściwości wyróżnia się następujące typy łożysk walcowych:

  • jednorzędowe;
  • dwurzędowe;
  • pełen (bez koszyczka);
  • z kompensacją luzów niewspółosiowych.

Jakie zalety ma łożysko walcowe?

Bez względu na typ konstrukcji, każde łożysko walcowe charakteryzuje się podobnymi właściwościami fizycznymi. Oto kilka z nich:

  • Trwałość i niezawodność. Obie cechy mają związek nie tylko z konserwacją i serwisem, ale przede wszystkim zastosowaniem wałeczków. Zapewniają niezwykłą stabilizację podczas przenoszenia obciążeń osiowych oraz cechują się niewielkim poziom tarcia, co pozytywnie wpływa na poziom zużycia materiałowego.
  • Wysoka nośność. Tu znowu kłania się budowa łożyska osiowego, w którym obciążenia przenoszone są na pojedyncze walce. Ich wytrzymałość i zdolność do stabilnej pracy pod obciążeniem powoduje równomierne rozłożenie sił i podniesienie nośności maksymalnej.
  • Wielofunkcyjność. To kolejna zaleta, która wyjaśnia tak dużą popularność łożysk walcowych w zastosowaniach przemysłowych. Są one częścią maszyn (frezarki, tokarki), jak również podzespołów mechanicznych (przekładnie, skrzynie biegów). Można je również znaleźć w silnikach elektrycznych, urządzeniach rolniczych oraz pompach.

Montaż i wymiana łożysk walcowych

Łożysko walcowe jest elementem mechanicznym o prostej konstrukcji, a jego wymiana również nie należy do najtrudniejszych. Duże znaczenie ma fakt, że pierścień pozbawiony jest bieżni, co oznacza łatwe rozdzielenie obu pierścieni od siebie bez ryzyka wypadnięcia wałków. Budowa rozdzielna ułatwia montaż łożyska walcowego w wybranej maszynie lub urządzeniu. Wystarczy przygotować powierzchnię wałka oraz obudowy, nasunąć element w wyznaczone miejsce i upewnić się o jego prawidłowej pozycji.

W zasadzie wymiana polega na wykonaniu tego samego procesu, ale w odwrotnej kolejności. Należy posłużyć się narzędziami (w zależności od konstrukcji wybijakiem lub ściągaczem) albo maszynami (prasa hydrauliczna i nagrzewnice indukcyjne), by umożliwić oddzielenie łożyska od wałka. Kluczowe znaczenie ma usuwanie elementu bez uszkodzenia powierzchni obudowy oraz wałka, co mogłoby skutkować zaburzeniem pracy zespołu.

Łożysko walcowe należy dobrać z uwzględnieniem rozmiarów wewnętrznych, zewnętrznych oraz przeznaczenia. Liczy się umiejętne dopasowanie do projektu maszyny, by mechanizm mógł działać niezawodnie jak najdłużej.

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych