Środa 24 kwietnia
Aleksandra, Horacego, Grzegorza
RADOM aktualna pogoda

''Kocham Radom'' zgłasza uwagi do projektu nowego rozkładu jazdy pociągów KM

cir 2021-09-06 10:30:00

Stowarzyszenia "Kocham Radom" zgłosiło uwagi do projektu nowego rocznego rozkładu jazdy pociągów regionalnych Kolei Mazowieckich w regionie radomskim. Pismo podpisane przez Michała Rejczaka z sekcji transportu i Jakuba Kluzińskiego, prezesa stowarzyszenia, prezentujemy w całości.

W związku ogłoszeniem projektu rocznego rozkładu jazdy Kolei Mazowieckich na sezon 2021-2022 i zaproszeniem do składania uwag, przekazujemy niniejszym uwagi Stowarzyszenia „Kocham Radom”. Zawierają one również uwagi zgłaszane do nas oraz publicznie na różnych forach przez mieszkańców Radomia i Ziemi Radomskiej.

Na wstępie chcieliśmy wyrazić satysfakcję z powodu zorganizowania przez Państwa konsultacji społecznych proponowanego rozkładu. Jednocześnie żałujemy, że czas na zgłaszanie uwag jest tak krótki, a także – że na obecnym etapie, na nieco ponad tydzień przed opublikowaniem przez PKP PLK oficjalnego rozkładu jazdy mającego obowiązywać od grudnia br. – możliwość wprowadzenia istotnych zmian do rozkładu jest prawdopodobnie mocno ograniczona.

Niemniej jednak liczymy na to, że jak najwięcej niniejszych uwag zostanie przez Państwa uwzględnionych, a te, których z jakichś względów nie będzie można uwzględnić w najbliższym rozkładzie, będą uwzględnione w przyszłości. Prosimy zatem potraktować te uwagi również jako punkt wyjścia do tworzenia kolejnego rozkładu jazdy na sezon 2022-2023.

I. Uwagi ogólne

1) Potrzeba całościowego podejścia do rozkładu KM dla regionu radomskiego

Sam Radom liczy 200 tysięcy mieszkańców, aglomeracja Radomia – przeszło 300 tysięcy mieszkańców, a region (wyznaczony w przybliżeniu granicami stacji: Drzewica, Skarżysko, Dęblin, Warka) – ponad pół miliona mieszkańców. Radom jest ważnym węzłem kolejowym na przecięciu dwóch ważnych linii kolejowych w układzie północ-południe i wschód zachód. Stąd też potrzeba całościowego podejścia do tworzenia rozkładu jazdy dla Radomia i regionu radomskiego, kierując się następującymi zasadami:

• zapewnienie odpowiedniej obsługi na poszczególnych liniach, biorąc pod uwagę ich ważność w układzie regionalnym i międzyregionalnym;

• zapewnienie możliwie regularnego taktu połączeń w ciągu całego dnia;

• zapewnienie odpowiedniego skomunikowania pociągów na stacji w Radomiu (zarówno w odniesieniu do pociągów Kolei Mazowieckich jak i pomiędzy pociągami KM i PKP IC) – dotyczy pociągów w ramach regionu radomskiego jak i skomunikowania z sąsiednimi regionami; ponadto, skomunikowania w miarę możliwości powinny być na tym samym peronie;

• uzupełnienie rozkładu o nowe trasy i brakujące relacje, w tym w szczególności bezpośrednie połączenia Radom-Łódź oraz Radom-Kozienice.

2) Linia kolejowa nr 8 Warszawa-Radom

W relacji Radom-Warszawa należy zapewnić godzinny takt pociągów osobowych, uzupełniony w porach szczytu porannego i popołudniowego pociągami przyspieszonymi. W zaproponowanym rozkładzie jazdy widać pojedyncze „luki” w tym grafiku – tak godzinny nie jest zapewniony przez całą dobę.

Odnośnie pociągów przyspieszonych, należy przyjąć zasadę, że są to pociągi obsługujące przede wszystkim Radom i region radomski, a nie aglomerację warszawską. Stąd też, powinny mieć relatywnie więcej przystanków pomiędzy Radomiem i Warszawą (w szczególności co najmniej na jednym z nowo uruchomionych przystanków Radom Gołębiów, a być może również – w zależności od zainteresowania podróżnych – Radom Stara Wola i/lub Bartodzieje). Pociąg ten natomiast między Warką a Warszawą powinien zatrzymywać się jedynie na głównych stacjach i/lub takich, do których podróżują pasażerowie z Radomia i regionu (to jest Warka, Piaseczno, Warszawa Służewiec, Warszawa Zachodnia). Pociągi te nie powinny zatrzymywać się w szczególności na stacjach: Czachówek, Chynów czy Zalesie Górne. Stacje te mają skądinąd zapewnioną bardzo dobrą obsługę pociągami osobowymi z częstotliwością raz na pół godziny lub częstszą (jeżdżące raz na godzinę pociągi z Radomia, uzupełniane pociągami z Warki i/lub Góry Kalwarii). W ten sposób będzie można skrócić czas przejazdu na trasie Radom-Warszawa o kolejne min. 5 minut.

3) Pozostałe linie wychodzące z Radomia

W szczególności w relacji Radom-Pionki, jako najważniejszej relacji regionalnej z Radomia, należy zachować również stały godzinny takt pociągów w ciągu całego dnia, uzupełniany w miarę możliwości dodatkowymi pociągami w godzinach szczytu w relacji Radom-Pionki(Żytkowice)-Radom.

Podobna częstotliwość (takt 1 pociąg na godzinę) powinna być zachowana w relacji do Skarżyska-Kamiennej (z rozważeniem wydłużenia niektórych relacji do Kielc – w wersji komercyjnej lub wymiennie z pociągami Polregio zamawianymi przez woj. świętokrzyskie, a jako minimum: z zapewnieniem skomunikowania pociągów regionalnych w Skarżysku-Kamiennej).

W relacji do Przysuchy (Drzewicy) powinien być zapewniony co najmniej 2-godzinny takt pociągów przez cały dzień, z uzupełniającymi pociągami co godzinę w godzinach szczytu. W przypadku tej linii należy dążyć do uruchomienia wymiennych połączeń z Łódzką Koleją Aglomeracyjną do Łodzi, idealnie w liczbie min. 4 na dzień, w tym 2 przyspieszonych (w porze porannego i popołudniowego szczytu). Pozostałe pociągi – nie jadące bezpośrednio do Łodzi – powinny być skomunikowane z pociągami ŁKA w Drzewicy.

Pociągi ze wszystkich powyższych relacji i do nich powinny być skomunikowane w Radomiu z pociągami do i z Warszawy, a co najmniej z kluczowymi połączeniami w porze porannego i popołudniowego szczytu. 

Należy rozważyć uruchamianie min. 1 połączenia przyspieszonego również z Przysuchy (Drzewicy) do Warszawy przez Radom – analogicznie jak ma to miejsce z pociągami w relacji Skarżysko Kamienna – Radom – Warszawa.

W przyszłości, po zamówieniu i odebraniu dedykowanych nowoczesnych krótkich składów do obsługi połączeń w regionie radomskim należy rozważyć uzupełnienie ww. relacji dodatkowymi połączeniami aglomeracyjnymi do stacji w pobliżu Radomia (np. relacje Pionki/Żytkowice-Przysucha czy Szydłowiec-Lesiów).

W szczególności – zwracamy się z prośbą o podjęcie działań – w uzgodnieniu m.in. z PKP PLK oraz lokalnymi samorządami – dotyczącymi włączenia Kozienic do obsługi kolejowej z wykorzystaniem istniejących linii kolejowych nr 76 i 77, pozwalających – po ew. modernizacji linii oraz zbudowaniu przystanków – uruchomić połączenia Radom-Pionki-Garbatka-Kozienice-Świerże Górne czy Dęblin-Kozienice-Świerże Górne.

Wychodząc z powyższych założeń, zgłaszamy następujące uwagi szczegółowe do zaproponowanego rozkładu jazdy na sezon 2021-2022:

II. Szczegółowe postulaty

Wnosimy o uwzględnienie następujących uwag w projekcie rocznego rozkładu jazdy:

1. Uzupełnienie rozkładu Warszawa-Radom-Warszawa o brakujące połączenia, aby zapewnić 1-godzinny takt przez cały dzień:

i. Z Warszawy: a) pociąg 29431 powinien rozpoczynać bieg w Warszawie (na odcinku Warszawa-Warka może być jako przyspieszony – z zatrzymaniem jedynie na wybranych przystankach: W-wa Służewiec i Piaseczno); b) pociąg 22216/7 powinien mieć wydłużoną relację do Radomia;

ii. Z Radomia: a) wydłużenie relacji – rozpoczęcie biegu pociągu 21228/9 21604/5 z Radomia (brak pociągu do Warszawy o godz. 13:30); b) wydłużenie relacji pociągu 29422 ze Skarżyska do Warszawy (brak pociągu do Warszawy o godz. 21:30);

2. Wprowadzenie zatrzymania pociągów przyspieszonych z Radomia do Warszawy i z Warszawy do Radomia przede wszystkim na przystanku Radom Gołębiów (do rozważenia Radom Stara Wola i/lub Bartodzieje) oraz brak zatrzymania na stacjach Czachówek, Chynów, Zalesie Górne (patrz uwagi ogólne powyżej).

3. Zapewnienie skomunikowania pociągów regionalnych z Radomia do Skarżyska i Przysuchy (w tej chwili praktycznie nieistniejących). Przykładowo:

i. Do / z Pionek: a) poc. 29353 przyjazd do Radomia o 5:55 – czyli 7 minut po odjeździe pociągu przyspieszonego Radom-Warszawa (21102/3 Radomiak) – powinien przyjeżdżać tak, aby umożliwić przesiadkę na ten pociąg; b) brak skomunikowania z popołudniowym przyspieszonym pociągiem z Warszawy „Radomiak” (przyjazd pociągu z Warszawy do Radomia 17:57, a odjazd pociągu 29330 do Pionek o godz. 17:50); ponadto, większość pociągów z i do Pionek nie ma skomunikowania w Radomiu – przyjazd na pełną godzinę, podczas gdy pociągi do Warszawy odjeżdżają ok. połowy godziny, a odjazd w kierunku Pionek też jest ok. 25-30 minut po przyjeździe pociągu z Warszawy; 

ii. Do / z Skarżyska: poc. 12202/3 przyjazd do Radomia o 7:15, odjazd poc. 29455 o 7:42, przyjazd poc. 12130/1 o 07:46 a poc. 22222/3 o 08:26, a odjazd poc. 29547 dopiero o godz. 8:55! Takie sytuacje występują praktycznie przez cały dzień. (Zgodnie z uwagami ogólnymi, w tej relacji – a przynajmniej w porach szczytów – powinna być zapewniona obsługa min. 1/h ze skomunikowaniem w Radomiu);

iii. Do / z Przysuchy: a) przyjazd pierwszego pociągu do Radomia wg rozkładu o godz. 6:15, gdy z Radomia pociąg do Warszawy odjeżdża o godz. 5:48 przyspieszony (21102/3 Radomiak) i o 6:10 21226/7 i 21618/9. Pierwszy pociąg z Przysuchy powinien być w Radomiu na godzinę umożliwiającą przesiadkę na pociąg przyspieszony o 5:48; b) brak skomunikowania również kolejnych pociągów – np. z przyspieszonym pociągiem wyjeżdżającym z Radomia o godz. 8:08 (poc. 21104/5), a także kompletnie po południu z pociągami przyspieszonymi przyjeżdżającymi do Radomia o godz. 16:48 (odjazd poc. do Przysuchy o 16:43!) czy pociągiem Radomiak (przyjazd do Radomia 17:57, a pociąg do Przysuchy dopiero o godz. 20:07!

4. Rozważenie przesunięcia na wcześniejszą godzinę pociągów 12228/9 i 12626/7, przyjeżdżających w obecnym rozkładzie z Warszawy do Radomia w odstępie prawie półtorej godziny od poprzedniego pociągu oraz niemal o tej samej porze co pociąg przyspieszony 12108/9.

5. Dodanie (lub przesunięcie na wcześniejszą godzinę) pierwszego pociągu w stronę Przysuchy / Drzewicy (i Łodzi); pierwszy pociąg zaplanowano dopiero na godz. 6:55 (poc. 29500) – uniemożliwia to dotarcie do Łodzi na godz. 8:00 rano; pierwszy pociąg w kierunku Drzewicy (jeśli nie bezpośrednio do Łodzi) to powinien zapewniać co najmniej możliwość przesiadki i skomunikowania w Drzewicy z pociągiem do Łodzi dojeżdżającym na godz. 8:00. (Patrz też uwagi ogólne odnośnie połączeń bezpośrednich Radom-Łódź, w tym przyspieszonych.)

6. Analogicznie, zapewnienie co najmniej skomunikowania w Drzewicy (jeśli nie wręcz połączenia bezpośredniego z Łodzi) z pociągami wyjeżdżającymi z Łodzi ok. godz. 17-18. Ponadto, rozważenie uruchamiania co najmniej jednego pociągu przyspieszonego w relacji Przysucha-Radom-Warszawa (np. pociąg 12108/9 kończący bieg w Radomiu mógłby mieć wydłużoną relację do Przysuchy; z kolei rano pociąg 21104/5 rozpoczynający bieg w Radomiu mógłby zaczynać bieg w Przysusze – a wariancie minimum: powinny być skomunikowane w Radomiu – czego dziś nie ma – vide uwagi powyżej).

7. Brak pociągu do Przysuchy/Drzewicy między godz. 17 a 20 – brak możliwości powrotu z Radomia i brak skomunikowania z pociągami przyjeżdżającymi po południu do Radomia z Warszawy (patrz uwagi do skomunikowani powyżej).

8. Brak pociągu w kierunku Pionek/Dęblina ok. godz. 22:00 – jest 2-godzinna luka między 21:00 a 23:00, brak skomunikowania z pociągami z Warszawy przyjeżdżającymi do Radomia ok. 21:30 i ok. 22:30; postulat uzupełnienia tej luki wraz ze skomunikowaniem z pociągami z Warszawy.

9. Rozważenie wydłużenia obecnych relacji do Pionek na zakończenie biegu pociągu w Żytkowicach (umożliwienie obsługi zakładu karnego i innych zakładów w okolicy).

Jednocześnie postulujemy, aby skomunikowania (w przedziale max 5-10 minut rozkładowo pomiędzy określonymi pociągami) odbywały się w miarę możliwości na tym samym peronie (drzwi do drzwi). 

Wyrażamy nadzieję, że jak najwięcej z powyższych uwag uda się uwzględnić już w najbliższym rozkładzie jazdy, a te, których nie da się uwzględnić teraz, będą wdrażane sukcesywnie w kolejnych rozkładach jazdy i w miarę udostępniania dodatkowego taboru. Wyrażamy gotowość do współpracy z Państwem przy konsultowaniu kolejnych rozkładów jazdy i/lub innych kwestii dot. rozkładów i organizacji połączeń regionalnych KM na terenie regionu radomskiego. 

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych