Piątek 12 września
Marii, Gwidona, Radzimira

Specjalne pokazy filmowe na 20-lecie Elektrowni

cik 2025-09-12 06:45:00

Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu zaprasza na specjalne pokazy filmowe z okazji 20. jubileuszu instytucji. W programie  znajdą się odrestaurowane cyfrowo filmy, które należą do klasyki kina, uwielbiane przez krytyków i widzów. Zaprezentujemy również filmy przedpremierowe oraz film dokumentalny o sztuce. Wybrane filmy nagradzane były na najważniejszych festiwalach filmowych na świecie. Trwa sprzedaż karnetów i biletów.
 

Harmonogram projekcji 

12 – 18 IX – CINEMA PARADISO, dramat obyczajowy, reż. Giuseppe Tornatore, muz. E. Morricone, Francja, Włochy 1988, 123’ (z archiwum kina, pokaz z kopii cyfrowej 4K w ramach DKF) KS, N

Ceniony reżyser filmowy Salvatore Di Vita (Jacques Perrin) pewnej nocy odbiera telefon. Wiadomość, którą usłyszy, zapoczątkuje lawinę nostalgicznych wspomnień, których łącznikiem będzie kino. To właśnie tam po II wojnie światowej mały Totò (Salvatore Cascio) bezpamiętnie zakochał się w magii „ruchomych obrazów”. Chłopczyk pragnie tylko jednego: zaprzyjaźnić się z kinooperatorem Alfredo (Philippe Noiret). Zadanie to będzie jednak trudniejsze niż mu się wydaje. Tytułowe „Cinema Paradiso”– jego niesamowita i równie osobliwa widownia oraz bogaty repertuar – staną się tłem dla niezapomnianych przygód dorastającego na sycylijskiej prowincji bohatera, jego pierwszej „wielkiej miłości”, aż do czasu wyjazdu z rodzinnego miasteczka.

„Cinema Paradiso” pozostaje do dziś najpiękniejszym „listem miłosnym do kina”, jaki kiedykolwiek spisano na taśmie filmowej. Ta ponadczasowa opowieść o przyjaźni, marzeniach, dorastaniu i wielkiej fascynacji X Muzą, porwała serca widzów na całym świecie. Filmowi towarzyszy znakomita muzyka Ennio Morricone.

Nagrody: Oscar (1990) - Najlepszy film nieanglojęzyczny, Złoty Glob (1990) - Najlepszy film zagraniczny, Europejska Nagroda Filmowa (od 1989) - Nagroda specjalna Jury

18 IX czw. godz. 19.30 – AMADEUSZ, muzyczny, biograficzny, reż. Miloš Forman, USA, Francja, Włochy 1984, 161’ (z archiwum kina, pokaz z kopii cyfrowej 4K w ramach DKF) KS, N

Porywająca historia muzycznego geniusza Mozarta (Tom Hulce) i jego zazdrosnego przeciwnika Salieriego (F. Murray Abraham), to nagrodzony 8 Oscarami wielki spektakl Miloša Formana oraz jeden z najlepszych filmów kostiumowych w historii kina. W scenerii XVIII-wiecznego Wiednia rozegra się pełen pasji, gniewu i uniesień pojedynek między dwoma bohaterami, których dzieli prawie wszystko – poza miłością do pięknej muzyki. Epickie kino, wybitna ścieżka dźwiękowa, oszałamiająca opera, humor i trzymający w napięciu dramat, odrestaurowany w 4K przez Akademię Oscarową AMADEUSZ to widowisko na wszystkie czasy – i widowisko wszech czasów.

Film nagrodzony 8 Oscarami, w tym za najlepszy film, najlepszą reżyserię oraz dla aktora F. Murraya Abrahama

20 IX sob. godz. 20.00 – LOT NAD KUKUŁCZYM GNIAZDEM, dramat, psychologiczny, reż. Miloš Forman, USA 1975, 133’ (z archiwum kina, pokaz z kopii cyfrowej 4K w ramach DKF) KS, N

Rok 1963, Oregon. Do szpitala psychiatrycznego trafia Randle McMurphy (Jack Nicholson): cwaniak, nonkonformista i charyzmatyczny mąciwoda, który udaje chorobę psychiczną, by uniknąć więzienia. Wkrótce okazuje się, że instytucja pod nadzorem lodowatej siostry Ratched (Louise Fletcher) może być jeszcze bardziej opresyjna. Wraz z grupą przestraszonych pacjentów, McMurphy dokonuje w szpitalu cichej rewolucji.

Adaptacja słynnej powieści Kena Keseya to gorący krzyk sprzeciwu, porywające studium charakterów oraz genialna historia buntu, który jest nam potrzebny jak powietrze. Zdobywca 5 Oscarów – za najlepszy film, reżyserię, scenariusz i dla dwojga odtwórców głównych ról. „Lot nad kukułczym gniazdem” to jedno z arcydzieł amerykańskiego kina lat 70.: dekady, w której społeczny gniew rozpalał twórczą wyobraźnię najlepszych amerykańskich reżyserów. Dzięki oszałamiającemu sukcesowi „Lotu nad kukułczym gniazdem” Miloš Forman, przybysz z Europy Wschodniej, trafił na hollywoodzki szczyt. Pozostał na nim do końca swojej kariery.

Oscary 1976: 5 zdobytych statuetek (tzw. Wielki Szlem): dla najlepszego filmu, aktora pierwszoplanowego (Jack Nicholson), aktorki pierwszoplanowej (Louise Fletcher), reżysera oraz za scenariusz adaptowany.

21 IX niedz. godz. 16.45  – CARAVAGGIO: NA TROPIE ARCYDZIEŁA, dokumentalny, reż. Álvaro Longoria, Hiszpania 2025, 78’ (pokaz przedpremierowy w ramach cyklu Sztuka na Ekranie) KS, N

„Caravaggio: Na tropie arcydzieła” to trzymający w napięciu dokumentalny thriller o sztuce, obsesji i pościgu za arcydziełem. W centrum jego akcji znajduje się historia o cudownie odnalezionym dziele Caravaggia „Ecce Homo”.

W kwietniu 2021 roku dom aukcyjny Ansorena w Madrycie wystawił obraz zatytułowany „Ecce Homo” z ceną wywoławczą 1500 euro. Autor dzieła pozostawał nieznany – do czasu. W ciągu kilkunastu godzin eksperci z Hiszpanii i Włoch rozpoznali w nim zaginione dzieło Caravaggia, mistrza baroku. Obraz został natychmiast wycofany z aukcji, a eksperci, marszandzi i kolekcjonerzy ruszyli do gry, oferując zawrotne sumy. Jednak wkrótce pojawiły się również głosy kwestionujące autentyczność obrazu i uczciwość rzeczoznawców. Jak poznać prawdę, gdy w grę wchodzą duże pieniądze?

„Caravaggio: Na tropie arcydzieła” to gratka nie tylko dla fanów malarstwa barokowego, osób zainteresowanych kulisami działania rynku sztuki, ale także dla tych, którzy lubią soczyste kryminały o obrazach lub ich podróbkach, jak „Plan prawie doskonały”, „Koneser”, czy „Vinci”. Ten dokument ogląda się jak dobry thriller!

21 IX niedz. godz. 20.00 – DROGA DO VERMIGLIO, dramat obyczajowy, reż. Maura Delpero, Francja, Włochy, Belgia 2024, 119’ (pokaz przedpremierowy w ramach DKF)

„Droga do Vermiglio” to poruszająca rodzinna saga, uhonorowana Wielką Nagrodą Jury na festiwalu w Wenecji oraz 6 statuetkami prestiżowej nagrody David di Donatello – włoskiego odpowiednika Oscara. Ten oszałamiający wizualnie dramat stał się jednym z największych wydarzeń włoskiego kina ostatnich lat. Reżyserka Maura Delpero – czerpiąc inspirację z historii własnej rodziny – tworzy intymną, ale uniwersalną opowieść o miłości, zdradzie, przemijaniu i nadziei. Osadzony w surowym, a zarazem przepięknym krajobrazie włoskich Alp film przenosi widzów do roku 1944, ukazując życie zamkniętej społeczności w cieniu wielkiej historii.

Dzięki zniuansowanym postaciom, wyjątkowym zdjęciom ukazującym zapierające dech w piersi alpejskie krajobrazy oraz subtelnej narracji Delpero tworzy kino, które zapada głęboko w pamięć – ciche, ale niezwykle mocne. Rytm zmieniającej się przyrody oddają towarzyszące bohaterom nokturny Fryderyka Chopina oraz „Cztery pory roku” Vivaldiego. Ta subtelnie zrealizowana opowieść jest emocjonalną podróżą przez ludzkie wybory i ich konsekwencje, które definiują nasze życie.

22 IX pon. godz. 18.15  – BYĆ KOCHANĄ, dramat obyczajowy, reż. Lilja Ingolfsdottir, Norwegia 2024, 119’ (pokaz przedpremierowy w ramach DKF)

Nowy film producenta „Najgorszego człowieka na świecie", melodramat, który przewrotnie przypomina, że najważniejsza z miłości to ta, którą obdarzamy siebie. I choć „Być kochaną" (zdobywca aż pięciu nagród na festiwalu w Karlowych Warach) wychodzi od scen z życia małżeńskiego, jego sercem pozostaje Maria (Helga Guren), która po porażce pierwszego związku ma odwagę dać sobie drugą szansę. Wystarczy jedno spojrzenie i czuje się, jakby znała Sigmunda (Oddgeir Thune) całe życie, a namiętny romans gładko przeradza się w poważną relację. 

Debiut Lilji Ingolfsdottir zaczyna się tam, gdzie kończy się większość love stories. Zostajemy więc z Marią i Sigmundem w patchworkowej rodzinie, w której niespełnione ambicje, niewyrażone uczucia i sprzeczne potrzeby kumulują się w emocjonalną bombę, i ta pewnego wieczoru wybucha. Empatyczny, ale stawiający na szczerość, pełen gniewu i łez, a jednak terapeutyczny film Norweżki pozwala uwierzyć w kolejną szansę. „Być kochaną" widzi bowiem w kryzysie początek pięknej, nowej relacji: ze sobą.

26 - 27 IX – ŚCIEŻKI ŻYCIA, dramat, obyczajowy, reż. Marianne Elliott, Wielka Brytania 2024, 115’ (pokaz przedpremierowy w ramach DKF)

Raynor (Gillian Anderson) i Moth (Jason Isaacs), małżeństwo z wieloletnim stażem, w jednej chwili tracą niemal wszystko – dom, bezpieczeństwo, dotychczasowe życie. Zamiast się poddać, robią coś, co dla wielu byłoby szaleństwem: wyruszają w pieszą wędrówkę – ponad tysiąc kilometrów wzdłuż dzikiego, angielskiego wybrzeża. Z pustym kontem bankowym, namiotem i garścią najpotrzebniejszych rzeczy idą przed siebie, krok za krokiem, szukając ukojenia w wietrze, ciszy i otaczającej ich przyrodzie. Wkrótce odkryją, że mimo przeszkód, które los rzucił im pod nogi, wciąż mają najważniejsze – siebie nawzajem. Ta niezwykła podróż stanie się dla nich drogą ku wolności, miłości i nowemu początkowi.

Sprzedaż karnetów i biletów - informacje pod nr tel. (48) 383 60 77, (48) 386 16 60, a także na stronie internetowej www.mcswelektrownia.pl
 

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap