Festiwal gromadzi artystów, wykładowców, ekspertów, studentów i pasjonatów sztuki, tworząc przestrzeń do dialogu na temat roli twórczości w dynamicznie zmieniającym się świecie.
W programie festiwalu znalazły się dwa wernisaże (wystawa laureatów poprzedniej edycji konkursu artNOBLE oraz wystawa Artura Krajewskiego „Święta Rodzina. Apokryficzne ideogramy”), debata z udziałem ekspertów, uroczysta gala wręczenia nagród oraz koncert w wykonaniu młodych muzyków.
Harmonogram:
17.00 – Uroczyste otwarcie wystaw laureatów i wyróżnionych artNOBLE 2023/24
Wystawy prezentujące prace młodych twórców, którzy zostali docenieni w poprzedniej edycji konkursu:
• Łukasz Sawicki – ASP w Warszawie
• Laura Polańska – Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu
• Karolina Stefańska – ASP w Krakowie
• Ignacy Kulka – ASP w Gdańsku
17.30 – Debata: Rola przekazów cyfrowych w kontekście dziedzictwa kulturowego i ich wpływ na zaufanie do instytucji wiedzy. Czy ludzka kreacja nie zostanie zastąpiona przez narzędzia oparte na sztucznej inteligencji?
Prowadzący debatę:
• Bartek Więckowski – ekspert w zakresie analiz naukometrycznych (UW), wydawnictwo Elsevier
• Jerzy Jankowski – poeta, publicysta, dziennikarz
Współprowadzący: redaktorzy magazynu studenckiego „Kolaż” – patrona prasowego wydarzenia:
• Helena Majak (ASP w Warszawie)
• Michał Szymański (UMFC)
• Oliwia Krzyżowska (UW)
Goście specjalni:
• dr Miłosz Bembinow – Przewodniczący Zarządu Stowarzyszenia Autorów ZAiKS
• Adam Sanocki – Członek Zarządu Polskie Porty Lotnicze S.A.
Eksperci i zaproszeni goście:
prof. Jacek Staszewski, prof. Waldemar Kuczma, prof. Michał Minor, dr hab. Jarosław Bogucki, prof. Piotr Karczewski, prof. Jan Tutaj, prof. Jacek Zdybel, prof. Artur Krajewski, dr hab. Łukasz Rudecki, Wioletta Kotkowska, Jakub Makowski, Paweł Witkowski, Jarosław Olszewski.
19.00 – Otwarcie wystawy indywidualnej Artura Krajewskiego
„Święta Rodzina. Apokryficzne ideogramy” – więcej o wystawie i artyście w dalszej części artykułu
20:00 – Uroczysta Gala artNOBLE 2025
Gościem Honorowym Gali będzie Bożena Żelazowska – Wiceminister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Generalna Konserwator Zabytków.
Gospodarze Gali:
• dr Miłosz Bembinow – Przewodniczący Zarządu Stowarzyszenia Autorów ZAiKS
• Adam Sanocki – Członek Zarządu Polskie Porty Lotnicze S.A.
• Wioletta Kotkowska – p.o. Dyrektora MCSW Elektrownia
• prof. Jan Tutaj – Przewodniczący Kuratorów Konkursu artNOBLE
• Marta Ewa Olbryś – Prezeska Fundacji artHOLDING, Sekretarz Konkursu
20:30 – Koncert „Młodzi dla Sztuki”
Wystąpią muzycy:
• Szymon Świerzewski – akordeon (UMFC)
• Michał Szymański – flet (UMFC)
Organizatorzy:
Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu, Fundacja artHOLDING.
Partnerzy:
Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Polskie Porty Lotnicze S.A., magazyn studencki „Kolaż”.
Wstęp bezpłatny!
Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu, ul. Mikołaja Kopernika 1
Wystawa Święta Rodzina. Apokryficzne ideogramy Artura Krajewskiego
Wystawa czynna do 5.10. 2025 roku. Kurator: Mariusz Jończy.
Wystawa Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu jest formą symbolicznej manifestacji wobec ciągnących się od lat, wstydliwych dyskusji dotyczących przywracania rangi i znaczenia roli kobiet we wszelkich przejawach życia.
Utrzymujące się dysproporcje i krzywdzące schematy społeczne, kształtujące wizerunek codzienności, podporządkowują kobiety patriarchalnej koncepcji historycznej. Podążanie drogą przestarzałych, wytartych norm w zmieniającym się ideologicznie i technologicznie świecie, wydaje się być metodą anachroniczna i krzywdzącą. Tym bardziej zaskakującym jest fakt, że od lat korekty w komentowanym obszarze przebiegają tak wolno.
Nawiązując do paradygmatu „Świętej Rodziny”, Artur Krajewski dokonuje artystycznej dekonstrukcji i redefinicji tradycyjnego wyobrażenia roli kobiet i relacji międzyludzkich. Sięgając do archetypicznych motywów „Matek Izraela”, zaczerpniętych ze stron Biblii, podkreśla ich niebanalną rolę w kształtowaniu cywilizacji. Językiem syntezy i redukcji, opisując postacie analizowanych bohaterek i bohaterów płaskimi plamami utrzymanymi w kontrastach czerni i żółci, przenosi nas do skomplikowanego świata puzzli, z których ułożona jest historia i ludzkie życie. Tradycyjny porządek rozsypuje na części i pozwala nam ułożyć go na nowo.
To nie pierwszy raz, kiedy autor Świętej Rodziny podejmuje temat nierówności i problematycznego traktowania płci przeciwnej. 20 lat temu, wystawą Krzyk (2005, Teatr Komedia, Warszawa; 2006, Galeria Promocyjna Staromiejskiego Domu Kultury, Warszawa), w Teatrze Komedia , rozbudowaną o działanie performatywne projektu Malarski Teatr Mody Krzyk, zdefiniował swoje wyraźne stanowisko. Językiem postmodernizmu, ekspresyjną formą i kolorem, nawiązał do twórczości Edwarda Muncha. Rozbudowując wywołany wątek zmonumentalizował jego znaczenie.
Obecna wystawa różni się od Krzyku. Jej przekaz, choć jednoznaczny nie jest tak oczywisty. Nawiązanie do języka awangardy (Kazimierz Malewicz, Władysław Strzemiński, Andrzej Dłużniewski) czy doświadczeń Keitha Haringa lub Jerzego Ryszarda Zielińskiego, pozwala kolejne ideogramy Krajewskiego odczytywać na różnych poziomach interpretacyjnych.
Artur Krajewski (ur. 1971) – malarz, rysownik, grafik, artysta multimedialny, autor tomików poezji i opowiadań, twórca filmów animowanych, happeningów, akcji artystycznych, festiwali sztuki, muzyk, pedagog, profesor. Ukończył studia na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Autor ponad 100 wystaw indywidualnych. W latach 1994–2002 zrzeszony w Stowarzyszeniu Polskich Artystów Karykatury, od 2022 członek Związku Literatów Polskich. Laureat nagród i wyróżnień, m. in.: Stypendysta Ministra Kultury (2005), Laureat Nagrody Marszałka Województwa Mazowieckiego za wybitne dokonania artystyczne na terenie Mazowsza (2009), Laureat Nagrody Rektora za zaangażowanie w pracę oraz wkład w rozwój Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (2009), Pro Masovia (2013), Brązowy Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2018), Srebrna Odznaka Honorowa Związku Literatów Polskich (2023), Odznaka Honorowa Zasłużony dla Warszawy (2024).