Pierwsza projekcja filmowa Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia to Koksownik czyli I Zimowy Przegląd Filmowy, rozpoczęty w 2007 roku, kontynuowany w latach następnych. Następne projekcje filmowe kina Elektrowni to Elektryzujące Maratony Filmowe, które odbywały się w plenerze i w wynajętych salach kin radomskich.
9 listopada 2015 roku w kinie studyjnym działającym już na terenie Elektrowni rozbłysła po raz pierwszy lampa projekcyjna, a widzowie obejrzeli m.in. Noc Walpurgi, Performer, Moja matka - reż. Nanni Moretti, Młodość -reż. Paolo Sorentino. Odbył się też przegląd filmów Fracoisa Truffaut, w ramach cyklu Dyskusyjnego Klubu Filmowego. Nowa sala kinowa wyposażona została w technikę projekcyjną oraz dźwiękową firmy Meyer Sound, która znakomicie sprawdziła się w prywatnym kinie Georga Lucasa.
Projekcje odbywające się w kinie studyjnym działającym w MCSW Elektrownia, to kino europejskie i polskie, to filmy o wysokich walorach artystycznych. Kino należy do Sieci Kin Studyjnych oraz Polskiej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych.
Z okazji jubileuszu kino zaprasza na wyjątkowe pokazy, a my mamy konkurs dla naszych Czytelników. Kto pod tym postem na Facebooku, do końca środy 12 listopada zostawi najciekawszy komentarz dotyczący - jego zdaniem - najlepszego polskiego filmu, otrzyma podwójne zaproszenie na przedpremierowy pokaz "Rocznicy" - pierwszej polskiej produkcji z Hollywood opisanej poniżej.
HARMONOGRAM PROJEKCJI
14 XI pt. – ROCZNICA, thriller, psychologiczny, reż. Jan Komasa, USA 2025, 118’ (pokaz przedpremierowy)
Gdy pewnego pięknego popołudnia podczas przyjęcia z okazji 25-tej rocznicy ślubu, syn Ellen i Paula przedstawia im swoją nową dziewczynę, nikt nie podejrzewa, że to początek końca tej szczęśliwej rodziny.
Owa nowa narzeczona to Liz, dawna studentka Ellen, wydalona przed laty z uczelni za radykalne poglądy. Pod uroczą powierzchownością skrywa wielkie ambicje, ale żadnych skrupułów. Z każdą kolejną rocznicą wpływ Liz na rodzinę staje się coraz większy i coraz bardziej destrukcyjny, a wylansowana przez nią nowa ideologia nazywana "Zmianą" zdobywa coraz szerszy rozgłos.
Skrywane dotąd rodzinne konflikty nabierają nowej mocy, podczas gdy kraj staje nad krawędzią przepaści.
15 XI sob. – DREAMS, dramat, obyczajowy, reż. Michel Franco, USA, Meksyk 2025, 100’(pokaz przedpremierowy)
Jennifer, zamożna amerykańska filantropka, prowadzi fundację wspierającą młode talenty. Znajduje miłość w ramionach pięknego i uzdolnionego meksykańskiego młodego baletmistrza, Fernando. Jednak kiedy ryzykując życiem, Fernando dociera do Stanów Zjednoczonych z nadzieją na rozwój kariery i wsparcie ze strony Jennifer, nie jest zadowolona.
Pełen napięcia i balansujący na cienkiej granicy sił i emocji film jest nie tylko opowieścią o miłości i namiętności, lecz także refleksją nad społecznymi nierównościami, nadużyciami władzy oraz skomplikowanymi relacjami amerykańsko-meksykańskimi.
16 XI niedz. – VELÁZQUEZ I JEGO TAJEMNICA, dokumentalny, reż. Stéphane Sorlat, Francja 2025, 90’ (premiera) KS, N
Diego Velázquez – mistrz pełnego przepychu baroku, który na obrazach nie bał się pustki, osobisty malarz króla, który portretował lud, artysta zajmujący wysokie stanowiska w królewskiej administracji, autor jednych z najbardziej zagadkowych dzieł w historii sztuki. A przede wszystkim prekursor nowoczesnego malarstwa. Jego dzieła budziły zachwyt Édouarda Maneta, Pabla Picassa, Francisa Bacona czy Salvadora Dalego. Ten ostatni z autoportretów idola pożyczył nawet charakterystyczne wąsy, które stały się jego znakiem rozpoznawczym. „Velázquez i jego tajemnica” dowodzi wpływu, jaki Velázquez wywarł na wiele pokoleń twórców, przybliża pełną ukrytych znaczeń twórczość Hiszpana, próbuje zbliżyć się do tajemnicy jego geniuszu.
Prace tego najważniejszego – obok Caravaggia i Goi – europejskiego malarza znajdują się w najwspanialszych światowych kolekcjach. Wraz z twórcami filmu „Velázquez i jego tajemnica” przemierzamy więc sale Musée d'Orsay, Prado, Metropolitan Museum of Art, a kuratorzy, artyści, konserwatorzy, historycy objaśniają fenomen artysty. W centrum tej opowieści znajdują się słynne „Panny dworskie", obraz, który zachwyca niezwykłą perspektywą, kunsztowną kompozycją, fenomenalną techniką i po dziś dzień wymyka się interpretacjom. Wielu wciąż poszukuje tego, co zobaczył Velázquez – tak o zagadkowym arcydziele mówią twórcy filmu.
Ale „Velázquez i jego tajemnica” to nie tylko dzieła i eksperci, ale także wydobyte z telewizyjnych archiwów unikatowe, zaskakujące nagrania, w których o namiętności do Velázqueza opowiadają m.in. Dali, Bacon czy filozof Michel Foucault. Jednym z bohaterów dokumentu jest także Julian Schnabel. I dla każdego z nich Hiszpan pozostawał artystą na wskroś współczesnym.
18 XI wt. – ŻYCIE DLA POCZĄTKUJĄCYCH, komedia, reż. Paweł Podolski, Polski 2025, 80’ (premiera) N
Introwertyczna Monia (pierwsza główna rola Magdaleny Maścianicy) jest wampirem. Zatrudnienie w domu spokojnej starości pozwala jej żywić się pobieraną w sanitarnych warunkach krwią, a kontakty międzyludzkie ogranicza do rozmów z dotkniętymi demencją seniorami. Czuje się bezpiecznie i pewnie mogłaby jeszcze tak długo funkcjonować, gdyby na jej drodze nie stanął pewien śmiertelnik – Czarek (Michał Sikorski).
Chłopak jest pierwszą osobą, która odkrywa sekret Moni. W tym samym czasie w ośrodku zaczynają dziać się niepokojące rzeczy. Na ciele zmarłych pacjentów zostają znalezione ślady ugryzienia. Wychodzi na to, że w domu seniora grasuje drugi wampir. Okazuje się nim Mirek (Bartłomiej Kotschedoff), przemieniony przez Monię niedoszły samobójca. Życie wieczne oznacza dla niego prawdziwą katorgę, zwłaszcza że zabić go może tylko osoba, która go stworzyła. Mirek stawia Moni ultimatum – albo ona zabije jego, albo on rozprawi się z każdym seniorem w ośrodku.
A może jednak zmieni zdanie, kiedy się przekona, jak piękne może być nocne życie?
19 XI środ. – NAJBOGATSZA KOBIETA ŚWIATA, dramat, obyczajowy, reż. Thierry Klifa, Francja, Belgia 2025, 121’ (pokaz przedpremierowy)
Marianne jest najbogatszą kobietą na świecie. Pierre-Alain jest elegancikiem-pisarzem-fotografem w Paryżu. Spotykają się na sesji zdjęciowej i stają się nierozłączni. Ich pełna miłości przyjaźń zaskakuje, bawi, intryguje, sprawia, że ludzie rozmawiają i ostatecznie niepokoi otoczenie i rodzinę miliardera. Córka Marianne w szczególności zmaga się z nagłą współpracą matki z tym młodszym mężczyzną nienasyconym na pieniądze
Bilety i karnety w sprzedaży - informacje pod nr tel. (48) 383 60 77, (48) 386 16 60, a także na stronie internetowej www.mcswelektrownia.pl.