Sobota 20 września
Eustachego, Filipiny, Faustyny

Węższe opony na zimę – czy są dobrym rozwiązaniem?

Artykuł sponsorowany 2025-09-20 19:52:00

Producenci samochodów dostosowują swoje modele do jazdy na kilku różnych rozmiarach opon. Zmiana rozmiaru zmienia również nieco charakterystykę prowadzenia – od szerokości bieżnika i wysokości profilu opony zależą m.in. przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni, stabilność prowadzenia czy komfort jazdy. Aby lepiej dopasować swoje auto do warunków panujących w poszczególnych sezonach, niektórzy wybierają węższe opony na zimę i szersze w lecie. Czy takie rozwiązanie ma sens i kiedy warto je rozważyć?

Węższe opony w zimie i szersze w lecie – co stoi za takim podejściem?

Przyczepność opon w znacznej mierze zależy od szerokości bieżnika. Szerszy bieżnik ma większą strefę kontaktu z nawierzchnią, w efekcie może wygenerować wyższą przyczepność na suchej nawierzchni. Jednak szersze opony muszą odprowadzać spod kół więcej wody i śniegu. Wysokość profilu opony wpływa natomiast na stabilność w zakrętach i ogólny komfort jazdy. Skutkiem tych zależności jest to, że niektórzy kierowcy praktykują jazdę na węższych oponach zimą i szerszych w lecie – np. latem poruszają się na oponach 205/55 R16, ale na zimę wybierają opony 195/65 R15.

Jeżeli chcesz dobrać nowe opony zimowe 195/65 R15, to na https://www.sklepopon.com/opony/zimowe/195/65/r15 znajdziesz szeroki wybór modeli w korzystnych cenach. 

Decydując się na zmianę rozmiaru opon zimowych na mniejsze, należy posługiwać się rozmiarówką przyjętą przez producenta pojazdu. Dopuszczalne rozmiary najlepiej odczytać z instrukcji pojazdu – znaczna zmiana wywoła również bardziej odczuwalną zmianę w ogólnym zachowaniu samochodu na drodze. Dlatego, jeżeli poruszamy się na kołach 17-calowych, ale dopuszczalne są również rozmiary 15- i 16-calowe, to lepiej wybrać dopasowane szesnastki np. 205/55 R16 – zimowe modele w tym rozmiarze można zamówić na https://www.sklepopon.com/opony/zimowe/205/55/r16. Zanim jednak zdecydujemy się zmienić opony zimowe na mniejsze, warto wiedzieć, z czym to się wiąże i w jakich przypadkach może być wskazane.

Wady i zalety węższych opon na zimę

Korzyści z jazdy na węższych oponach w zimie będą odczuwalne przede wszystkim na śniegu oraz na mokrej drodze. Węższy bieżnik jest mniej podatny na zjawisko aquaplaningu. Węższe opony w mniejszym rozmiarze mają również wyższy profil, co w efekcie ułatwia poruszanie się na świeżym śniegu. Mniej śniegu pod kołem pozwala też szybciej złapać przyczepność. 

Wśród zalet tego rozwiązania można też wymienić oszczędność, choć jest ona zależna od konkretnej sytuacji – mniejsze opony są tańsze, ale jeżeli nie mamy do nich felg, to trzeba również zakupić odpowiedni komplet. Węższy bieżnik wiąże się też z niższymi oporami toczenia, czyli mniejszym spalaniem. W nowoczesnych oponach wpływają na to jednak w znacznym stopniu również technologie i rozwiązania zastosowane w danym modelu, od których zależy zużycie paliwa.

Mniejsze opony zimowe nie oferują jednak tak dobrych parametrów w suchych warunkach. Należy spodziewać się niższej przyczepności na suchej nawierzchni. Spada też skuteczność hamowania – również na śniegu i na mokrej drodze. Ponadto przez wyższy profil obniży się stabilność podczas pokonywania zakrętów i nagłych manewrów, choć samochód może dzięki temu zyskać więcej komfortu.

Czy warto wybrać na zimę mniejsze opony niż na lato?

To, czy w naszym wypadku węższe opony na zimę okażą się korzystnym wyjściem, zależy od tego, czy faktycznie jazda zimą sprawia nam większe problemy. Jeżeli poruszamy się na często zaśnieżonych drogach np. w rejonach górskich i czujemy, że przydałoby się nam więcej przyczepności zimą, to rozwiązanie może okazać się dobrym wyjściem. W przypadku kierowców, którzy jeżdżą na często odśnieżanych i dobrze utrzymanych drogach spadek parametrów w suchych warunkach będzie raczej bardziej odczuwalny niż poprawa przyczepności na śniegu. Dlatego, jeżeli jazda zimą nie stwarza szczególnych problemów, to lepiej pozostać przy aktualnym rozmiarze – szczególnie jeżeli zależy nam na zachowaniu dynamiki prowadzenia.

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap