Czwartek 15 maja
Zofii, Nadziei, Berty

WITD zostaje w Radomiu

dag 2012-09-18 15:59:00

Mateusz Tyczyński z grupy Platformy Obywatelskiej do spraw kontaktu z mediami w związku z doniesieniami prasowymi o rzekomym przeniesieniu Wojewódzkiej Inspekcji Transportu Drogowego z Radomia do Warszawy przedstawia rzeczywiste działania związane z reorganizacją struktury Inspekcji Transportu Drogowego i skutki tych działań dla ITD w Radomiu. Odpowiedzi na pytania udzieliła Joanna Rutkowska Zastępca Dyrektora Gabinetu Głównego Inspektora Transportu Drogowego. 

1. Na czym mają polegać zmiany w strukturze Inspekcji Transportu Drogowego, czym planowane zmiany są motywowane?

Projekt ma na celu poprawę efektywności funkcjonowania Inspekcji Transportu Drogowego, a także stanowi remedium na szereg problemów które ujawniło funkcjonowanie naszej formacji w reżimach administracji zespolonej.

Do kluczowych argumentów za przyjęciem niniejszego rozwiązania należy przede wszystkim :
- znaczące ograniczenie administracji rządowej w terenie z 26 do 10 jednostek; 
- poprawa efektywności funkcjonowania Inspekcji dzięki możliwości swobodnej alokacji zasobów kadrowych na terenie całego kraju oraz wprowadzeniu bezpośredniego i skutecznego nadzoru nad inspektorami ze strony Ministra Transportu i Głównego Inspektora; 
- możliwość szybkiego reagowania na lokalne zagrożenia związane z ruchem samochodów ciężarowych (kontrola zezwoleń na Budzisku, kontrole w okolicach portów kontenerowych na Pomorzu realizowane pod fikcyjnym szyldem „działań szkoleniowych”); 
- optymalizacja nakładów na Inspekcję - powiązanie wydatków z osiąganiem konkretnych celów, poprawa procesów budżetowania, realne oszczędności na poziomie 10% budżetów WITD w obrębie wydatków bieżących – ok. 6 mln zł rocznie; 
- zatrzymanie postępującej pauperyzacji Inspekcji - pomimo obowiązywania od ponad dwóch latach przepisu obligującego wojewodów do uzgadniania budżetów WITD z Głównym Inspektorem przepis ten jest w praktyce martwy; 
- realizacja strategii antykorupcyjnej poprzez oddzielenie inspektorów dokonujących kontroli w siedzibach przedsiębiorstw od lokalnych zależności i powiązań; 
- poprawa skuteczności zarządzania dzięki strukturze dostosowanej do sieci dróg w Polsce, niezależnie od podziału administracyjnego, który uniemożliwia działania inspektorów poza terenem macierzystego województwa; 
- ujednolicenie działania Inspekcji w całym kraju, w tym planowania służb, praktyki kontrolnej, zasad wynagradzania i awansowania inspektów, a także wyposażenie w kompatybilny sprzęt – dotychczas niemożliwe z powodu podwójnego zwierzchnictwa wojewody i Głównego Inspektora; 

Zgodnie z projektem likwidacji ulegają wszystkie wojewódzkie inspektoraty, a ich zadania przejmą funkcjonujące delegatury Głównego Inspektoratu. Zgodnie z aktualnym statutem GITD teren województwa mazowieckiego został podzielony zgodnie z przebiegiem dróg krajowych, natężeniem ruchu, przebiegiem głównych ciągów komunikacyjnych. Miasto Radom wejdzie w skład delegatury centralnej z siedzibą w Łodzi. Celem zmian jest poprawa efektywności działania, stąd też bezsensowym byłby dojazd inspektorów z Łodzi na punkty kontrolne na terenie województwa mazowieckiego, stąd też w Radomiu pozostanie oddział terenowy delegatury centralnej GITD.

2. Na jakim etapie są prace nad tymi zmianami i kiedy mają one wejść w życie?

Aktualnie projekt ustawy jest na etapie procedowania przez Komitet Stały Rady Ministrów. Założony w projekcie termin wejścia w życie to 1 stycznia 2013r.

3. Czy likwidacja Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Radomiu oznacza zwolnienia pracowników bądź konieczność przeniesienia się części z nich do pracy w Warszawie?

Główny Inspektor nie planuje zwolnień ani przenosin pracowników zatrudnionych ITD w Radomiu.

4. Czy zmiany w strukturze Inspekcji Transportu drogowego będą miały wpływ na planowane uruchomienie w Radomiu Centralnego Ośrodka Szkolenia Inspekcji Transportu Drogowego?

Główny Inspektor Transportu Drogowego uznał projekt utworzenia w Radomiu Centralnego Ośrodka Szkolenia ITD za jeden z priorytetów na najbliższe lata oraz aktywnie wspiera działania WITD w Radomiu w tym zakresie. Projekt zakładający likwidację wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego nie wpłynie negatywnie na plany GITD w tym zakresie, a wręcz może ułatwić realizację projektu budowy Centralnego Ośrodka Szkolenia ITD.
 

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap