Niedziela 23 listopada
Adeli, Klemensa, Orestesa

Zima pod znakiem wrony i inne. 18. Zimowy Przegląd Filmowy Koksownik 2025

cik 2025-11-23 10:24:00

Na 18. Zimowy Przegląd Filmowy Koksownik zaprasza Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej. W programie 11 filmów fabularnych i dokumentalnych kina zaangażowanego społecznie.

Kinomani podczas przeglądu zobaczą najlepsze filmy tego roku, które poruszają aktualne problemy społeczne i polityczne na świecie. W trakcie seansów filmowych spojrzymy na nasz kraj okiem imigranta w filmie ,,Listy z Wilczej” oraz spróbujemy odpowiedzieć na pytanie o kondycję człowieka w dobie nowoczesnych technologii i jego stosunek do pracy w filmie ,,Silver”. Zaprezentowane też będą filmy przedpremierowe nagradzane na najważniejszych festiwalach filmowych m.in. ,,To był zwykły przypadek”. Film zdobył Złotą Palmę w Cannes 2025.

Nie zabraknie również filmu odnoszącego się do obecnej sytuacji na Ukrainie w postaci najgłośniejszego obrazu dokumentalnego pt. ,,Przechwycone”. Wrócimy wspomnieniami do PRL- u w filmie otwarcia przeglądu pt. ,,Zima pod znakiem wrony”.

Organizatorzy sięgnęli do archiwum kina prezentując jeden z najlepszych filmów o wymowie pacyfistycznej pt. ,,Łowca jeleni”, w odnowionej cyfrowo kopii 4K. Film nagrodzony 5 Oscarami.

Przegląd zamknie artystyczna, refleksyjna podróż przez XX wiek, stworzona wyłącznie z niemych archiwalnych materiałów filmowych (ze znakomitą muzyką) pt. ,,Pociągi”. Ten pokaz to hołd złożony w 130. rocznicę pierwszej projekcji filmowej, która miała miejsce 28 grudnia 1895 roku w Salonie Indyjskim (Salon Indien du Grand Café) przy bulwarze Kapucynów w Paryżu bracia Lumière po raz pierwszy zaprezentowali światu ruchome obrazy.

Prezentowane filmy te dopełniają wiedzę na temat współczesnych i historycznych wydarzeń na świecie i w kraju oraz skłaniają do refleksji.

Harmonogram projekcji Koksownik 2025

5 XII pt. – ZIMA POD ZNAKIEM WRONY, thriller, psychologiczny, polityczny, reż. Kasia Adamik, Polska, Wielka Brytania, Luksemburg, Niemcy, Szwecja 2025, 118’ (pokaz przedpremierowy)

Inauguracja przeglądu i plenerowy pokaz filmu krótkometrażowego 12 grudnia 1981 roku. Joan Andrews, brytyjska profesor psychiatrii ląduje w Warszawie, żeby wziąć udział w międzynarodowej konferencji. Z lotniska odbiera ją młoda doktorantka Alina i zawozi prosto na konferencję. Jej wystąpienie zostaje przerwane manifestacją polityczną przeciwko reżimowi komunistycznemu.

Po suto zaprawianym bankiecie Alina odwozi panią profesor do małego mieszkania na Ursynowie, skąd obiecuje ją odebrać następnego dnia. Ale Alina się nie pojawia. Telefon jest głuchy, a za oknem stoją czołgi. Tak zaczyna się surrealistyczna podróż wyobcowanej profesor po Warszawie sparaliżowanej wybuchem stanu wojennego. Profesor Andrews angażuje się mimo woli w swoistą grę szpiegowską.

6 XII sob. – PRZECHWYCONE, dokumentalny, reż. Oksana Karpovych, Ukraina, Kanada, Francja 2024, 95’ (premiera)

Najgłośniejszy ukraiński dokument roku, który trzeba zobaczyć w kinie. Nagrodzony m.in. na Berlinale, Krakowskim Festiwalu Filmowym i WATCH DOCS. Mimo że nie pada w nim ani jeden strzał, nie widać rannych, czołgów ani eksplozji, jego twórcom udało się dotrzeć do istoty tego konfliktu. Długie perfekcyjnie kadrowane ujęcia pokazują księżycowe krajobrazy i wybebeszone wnętrza mieszkań, do których dotarł w 2022 roku „Ruski Mir”.

Absurd i bestialstwo wojny odsłaniają sami okupanci: warstwę dźwiękową tworzą wyłącznie przechwycone przez ukraiński wywiad rozmowy rosyjskich żołnierzy, relacjonujących rodzinom swoje wojenne przeżycia. Odważny filmowy eksperyment, w którym dźwięk i obraz wzajemnie wzmacniają swój przekaz, bezlitośnie ujawnia stan rosyjskiego społeczeństwa przeżartego toksyczną propagandą. Takiego filmu o wojnie w Ukrainie jeszcze nie było.

7 XII niedz. – TO BYŁ ZWYKŁY PRZYPADEK, dramat, obyczajowy, reż. Jafar Panahi Francja, Iran, Luksemburg 2025, 105’ (pokaz przedpremierowy) N

Małżeństwo z kilkuletnią córką wraca wieczorem do domu, ale awaria samochodu zmusza ich do udania się do warsztatu. Jeden z mechaników  proponuje pomoc. Drugi, przyglądający się z oddali Vahid (Vahid Mobasheri), rozpoznaje w kliencie komisarza irańskiej policji, który torturował go w trakcie przesłuchań po antyrządowych protestach. Vahid ciągle utyka, a przez ból pleców i uszkodzone nerki porusza się z nieukrywanym trudem. Wierzy, że nie skrzywdziłby muchy, ale czy żądza zemsty nie okaże się silniejsza? Film zdobył Złotą Palmę w Cannes 2025.

8 XII pon. – SILVER, dokumentalny, reż. Natalia Koniarz, Polska, Finlandia, Norwegia 2025, 78’ (premiera)

Bez tego metalu nie byłoby dzisiaj nowoczesnych technologii. Od czasów kolonialnych miliony ludzi zginęło w kopalniach srebra w boliwijskim Potosí. W XXI wieku nadal panują tam mordercze warunki pracy, z której zyski czerpią międzynarodowe korporacje. Dla mieszkańców tych okolic również dla dzieci, kopalnie są całym życiem. Dokument bez upiększeń przedstawia ich codzienność pod ziemią i na powierzchni. Pozwala wniknąć do świata, w którym przetrwanie zależy od wyrąbanej w pocie czoła grudki szlachetnego metalu. Eksploatacji zasobów towarzyszy eksploatacja ludzi – a film wydobywa ich na chwilę z ciemności i zapomnienia.

9 XII wt. – LEFT - HANDED GIRL, dramat, obyczajowy reż. Shih-Ching Tsou, Tajwan, Francja, USA 2025, 108’ (premiera) N

Samotna matka i jej dwie córki powracają do Tajpej po kilku latach życia na wsi, aby otworzyć stoisko na tętniącym życiem nocnym targu. Każda z nich na swój sposób będzie musiała dostosować się do nowego środowiska, aby związać koniec z końcem i utrzymać jedność rodziny. Trzy pokolenia rodzinnych tajemnic zaczynają się ujawniać, gdy najmłodsza córka, która jest leworęczna, słyszy od swojego dziadka, że nigdy nie powinna używać swojej "diabelskiej ręki".

10 XII śr. – DZIEWCZYNY BĘDĄ DZIEWCZYNAMI, dramat, obyczajowy, reż. Shuchi Talati, Francja, Indie 2024, 118’ (premiera)

Mira mieszka w restrykcyjnej szkole z internatem prowadzonej w Himalajach. Jest bardzo utalentowaną uczennicą, w której zarówno jej rodzice, jak i nauczyciele, pokładają wielkie nadzieje. Przystojny Sri wyzwala w niej nieznane wcześniej uczucia i wzbudza jej ogromną ciekawość, co Mira z trudem stara się opanować. Rodzi się w niej niezgoda na rygorystyczny regulamin, którym rządzi się szkoła, a także na uporczywe wtrącanie się jej matki w kiełkujące w niej uczucie.

11 XII czw. – GLORIOUS SUMMER, dramat, obyczajowy, reż. Helena Ganjalyan, Bartosz Szpak, Polska 2025, 86’ (pokaz przedpremierowy)

Trzy kobiety żyją w luksusowej izolacji, gdzie system spełnia wszystkie ich potrzeby, ale zakazuje opuszczania miejsca odosobnienia. Powoli rodzi się gniew i pragnienie wolności, a bohaterki szykują tajny plan ucieczki. Nagroda Szafirowe Lwy na FFF Gdynia 2025.

13 XII sob. – LISTY Z WILCZEJ, dokumentalny, reż. Arjun Talwar, Polska, Niemcy 2025, 99’ (premiera)

Ulica w centrum Warszawy. Arjun wyemigrował do Polski ponad dekadę temu z Indii i wciąż zmaga się z poczuciem wyobcowania. Aby pokonać bariery między sobą, a pełnym niepokoju krajem, zaczyna filmować swoich sąsiadów, odkrywając mozaikę ukrytych historii, wspólnych tęsknot i fascynujących postaci: listonosza, który oprócz listów dostarcza również recepty na samotność czy przybysza z Damaszku, starającego się odtworzyć z pamięci swoje rodzinne miasto. Z nieco ponad kilometrowej Wilczej wyłania się obraz współczesnej Europy, a Polska, często postrzegana jako nieprzyjazna i konserwatywna, w obiektywie reżysera zyskuje czuły i pełen humoru portret.

15 XII pon. – NA NIEZNANEJ ZIEMI, dramat, thriller, reż. Mahdi Fleifel, Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Holandia, Grecja, Katar, Arabia Saudyjska, Palestyna 2025, 105’ (premiera) N

Palestyński uchodźca żyjący na marginesie społeczeństwa w Atenach zostaje oszukany przez przemytnika więc postanawia się zemścić. Nagroda publiczności dla najlepszego aktora na FF w Salonikach 2024.

22 XII pon. – ŁOWCA JELENI, dramat, obyczajowy, reż. Michael Cimino, USA, Wielka Brytania 1978, 182’ (pokaz z odnowionej kopii cyfrowej 4K) N

Michael (Robert De Niro), Steven (John Savage) i Nick (Christopher Walken) to młodzi pracownicy fabryki w Pensylwanii. Wszyscy dostają powołanie do wojska na wojnę w Wietnamie. Jeszcze przed wyjazdem Steven poślubia ciężarną Angelę (Rutanya Alda), a ich przyjęcie ślubne jest zarazem przyjęciem pożegnalnym. Po pewnym czasie spędzonym w Wietnamie przyjaciele wpadają w pułapkę Wietkongu i trafiają do obozu jenieckiego, gdzie zostają zmuszeni do gry w rosyjską ruletkę między sobą. Film nagrodzony 5 Oscarami 1979.

29 XII pon. – POCIĄGI, dokumentalny, reż. Maciej Drygas, Polska 2024, 80’ (pokaz z okazji 130. Rocznicy pierwszego pokazu filmowego) N

Artystyczna, refleksyjna podróż przez XX wiek, stworzona wyłącznie z archiwalnych materiałów filmowych. Bez słów, pełen piękna i goryczy obraz, w którym zachwyt nad przemieszczaniem staje się przekleństwem, a łzy radości mieszają się z bólem rozpaczy. W ścieżce dźwiękowej filmu wykorzystano fragmenty utworu „Compartment 2, car 7” Pawła Szymańskiego.

Sprzedaż karnetów i biletów od 28 XI 2025. Projekcje w ramach DKF.

Informacje pod nr tel. (48) 383 60 77, (48) 386 16 60, a także na stronie internetowej www.mcswelektrownia.pl

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap