Niedziela 14 lipca
Marcelina, Ulryka, Bonawentury
RADOM aktualna pogoda

Znaczenie wdzięczności – dlaczego warto ją praktykować?

Artykuł sponsorowany 2024-07-04 08:44:00

Jeżeli nie czujesz się w pełni szczęśliwy i chcesz zmienić ten stan, dobrym rozwiązaniem może być praktyka wdzięczności. Pozwala ona dostrzec elementy w codzienności, których do tej pory nie zauważyliśmy, a które potrafią diametralnie zmienić spojrzenie na nasze życie. Wyrażanie uznania dla małych rzeczy przynosi wiele korzyści, a szczęście jest jedną z nich. Jakie są inne? O co w ogóle chodzi w praktyce wdzięczności? Zapraszamy po odpowiedzi do dalszej części artykułu.

Czym jest praktyka wdzięczności?

Szczęście wynika nie z tego, ile posiadamy, ale z tego, czy umiemy to docenić. Często bogatsi ludzie są mniej szczęśliwi, ponieważ przyzwyczajają się do swojego standardu życia i nie dostrzegają tego, jak dużo mają. W poszukiwaniu szczęścia nie chodzi więc o bogacenie się, ale o rozejrzenie się dookoła i zauważenie tego, co się posiada. Przypomnienie sobie o drodze do swoich osiągnięć i zrozumienie, że zrobiliśmy naprawdę wiele, żeby znaleźć się właśnie w tym miejscu. Codzienne i zwyczajne chwile oraz doświadczenia są często więcej warte, niż pieniądze i przedmioty. W praktyce wdzięczności może być pomocna również uważność, inaczej mindfulness, czyli zatrzymanie się, a także obserwacja siebie oraz otoczenia tu i teraz. Co widzisz? Co czujesz? Co słyszysz? Może jesz właśnie pyszny posiłek albo spacerujesz w piękny słoneczny dzień. Są to rzeczy, za które możesz być wdzięczny.

Jak praktykować wdzięczność?

Sposobów na praktykę wdzięczności jest wiele. Jednym z nich jest prowadzenie dziennika. Można w nim zapisywać wszystkie chwile, które wydarzyły się w ciągu dnia i sprawiły, że czuliśmy się szczęśliwi, bezpieczni lub silni. Liczy się każda najdrobniejsza rzecz, myśl, która wywołała uśmiech na twarzy czy rozmowa z przyjacielem.

Innym sposobem jest medytacja. Pomaga ona nauczyć się zauważać szczegóły, który zwykle umykają niedostrzeżone. Należy się wyciszyć, skupić na oddechu, a następnie przenieść swoje myśli do miłych chwil w życiu. Kiedy już znajdziesz taki element, zostań przy nim i zauważ, co się dzieje w Twoim umyśle i ciele.

Dobrym sposobem na praktykę wdzięczności jest również wyrobienie sobie nawyku myślenia o dobrych rzeczach. Ustal godzinę i miejsce, na przykład w łóżku tuż przed snem będziesz myślał o tym, co miłego dzisiaj Ci się przydarzyło. Niech to będzie przyjemne zakończenie dnia. Możesz wybrać inny czas, na przykład z samego rana przy filiżance kawy.

Co daje praktyka wdzięczności?

Łatwo jest się przyzwyczaić do dobrych i nowych rzeczy. Trudniej jest natomiast zauważyć i docenić to, co już się ma. Warto czasami się jednak zatrzymać. Praktyka wdzięczności może przynieść wiele korzyści. Pozytywnie wpływa między innymi na relacje międzyludzkie. Wyrażanie wdzięczności do partnera zwiększa zadowolenie ze związku. Oczywiście w przypadku większych trudności konieczna może się okazać terapia par w Krakowie

Praktykę wdzięczności można traktować również jako pomoc w przypadku depresji lub zaburzeń lękowych. Odwraca ona uwagę od negatywnych stron życia i pokazuje te dobre i miłe. Jest to też dobry sposób na redukcję stresu, a co za tym idzie, poprawę jakości snu. Przyczyną bezsenności mogą być codzienne zmartwienia i lęk. Te z kolei są zmniejszane w trakcie praktyki. Wdzięczność pomaga osiągnąć zadowolenie z życia, poczucie szczęścia i poprawić funkcjonowanie człowieka. Pozwala zaakceptować samego siebie i zdobyć motywację do działania.

Należy jednak pamiętać, że w przypadku nasilonych trudności, uporczywej bezsenności, przedłużającego się obniżonego samopoczucia i wszelkich innych objawów, które Cię niepokoją, warto udać się do psychologa lub psychoterapeuty (https://www.psychoterapia-skawinska.pl/), który w profesjonalny sposób zadba o Twój dobrostan. W takim wypadku praktyka wdzięczności może być wsparciem terapii.

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych