Środa 6 sierpnia
Jakuba, Sławy, Sykstusa

Lotnisko Warszawa-Radom z dużą stratą. Ale są też dobre wieści

cir, rneklotniczy.pl 2025-07-22 09:11:00

Działalność portu lotniczego Warszawa-Radom w roku 2024 wygenerowała blisko 47 milionów złotych straty. Obsłużenie jednego pasażera wiązało się ze stratą 415 złotych. Zakończył się audyt dotyczący inwestycji PPL w Radomiu - informuje ryneklotniczy.pl. Są też jednak dobre wiadomości dla radomskiego portu lotniczego.

Poza tym pod względem infrastruktury lotniskowej Radom zdecydowanie przewyższa Modlin. 

Wnioski z audytu  będą podstawą do wdrażania zmian operacyjnych oraz ewentualnych rozliczeń – także na ścieżce karnoprawnej, jeśli zajdzie taka potrzeba. Rekomendacje audytu mają posłużyć do lepszego zarzadzania i kontroli kosztów.

Koszt inwestycji w radomskie lotnisko kosztował PPL ponad 800 milionów złotych. Celem jego powstania jest odciążenia Lotniska Chopina, a polegać ma głownie na przejęciu ruchu niskokosztowego i czarterowego. W 2023 roku, czyli pierwszym i niepełnym roku „nowej” działalności, Sadków obsłużył 103 418 pasażerów, a w kolejnym 2024 roku więcej o 9 192.

Tak niskie wyniki oznaczają, że końcowy wynik finansowy jest ujemny. Nie należy jednak zapominać, że od początku zakładano, iż lotnisko w Radomiu w pierwszych latach będzie na minusie, a budowano je na czas gdy "zapcha" się Port Lotniczy Chopina. To jednak w związku z pandemią koronawirusa i wojną na Ukrainie przesuwa się w czasie o kilka lat, ale co już wkrótce - patrząc na wyniki Okęcia, nastąpi. Na pewno wcześniej niż powstanie - jeśli w ogóle powstanie - Centralny Port Lotniczy, czy też nastąpi budząca kontrowersje rozbudowa portu na Okęciu. To jednak plany, a lotnisko Warszawa-Radom jest, działa i ma gotowość przyjęcia dużo większego ruchu niż obecny, także nocą.

Nie zmienia to faktu, że obecnie lotnisko Warszaw-Radom przynosi straty. Jak podaje ryneklotniczy.pl przychody ze sprzedaży w roku 2024 wyniosły 11 294 000 złotych, o 3 572 000 złotych więcej niż w roku wcześniejszym. Działalność lotniskowa wygenerowała jedynie 22 proc. przychodów (2 571 000 złotych). Usługi pozalotniskowe przyniosły 8 722 000 złotych. Wzrost przychodów to efekt całorocznej działalności lotniska (pierwszy rok był niepełny).

Koszty działalności operacyjnej urosły 5,19 proc. (3 286 000 złotych), osiągając wartość 66 629 000 złotych. Najwięcej pochłonęły wynagrodzenia – prawie 25 milionów złotych i usługi obce – 17 451 000 złotych. Amortyzacja wyniosła 8 982 000 złotych – nie uwzględniono amortyzacji od środków trwałych objętych odpisem w kwocie 36,4 miliona złotych.

Pozostałe przychody operacyjne zamknęły się w kwocie 17 618 000 złotych – na co składa się zwrot części nakładów poniesionych na budowę nowej infrastruktury w radomskim porcie lotniczym. Pozostałe koszty operacyjne wyniosły 9 063 000 złotych. Suma kosztów przekracza sumę przychodów, więc strata brutto (i netto) lotniska w Sadkowie za rok 2024 to 46 780 000 złotych. Każdy pasażer wygenerował stratę 415 złotych.

Radom na razie przegrywa walkę operacyjną z głównym konkurentem – portem lotniczym w Modlinie, który porozumiał się z Ryanairem, oczekuje na debiut linii Air Arabia i powita z powrotem Wizz Aira. Z drugiej strony Ryanair zapowiedział wprowadzenie pierwszych swych operacji na radomskie lotnisko , o czym pisaliśmy tutaj. Poza tym pod względem infrastruktury lotniskowej i skomunikowania Radom zdecydowanie przewyższa Modlin. 

Dlatego Polskie Porty Lotnicze prowadzą prace nad nową strategią biznesową dla Radomia. Piotr Rudzki, Kierownik Działu Komunikacji  PPL zapowiada dopasowanie działań do potrzeb przewoźników, touroperatorów oraz pasażerów oraz promocję, do której PPL zachęca takżę władze samorządowe. – Widzimy tu przestrzeń do wspólnych działań i współfinansowania nowych połączeń. Jednym z naszych priorytetów jest też zwiększenie elastyczności i otwartości na niestandardowe modele współpracy z przewoźnikami – mówi Piotr Rudzki dla ryneklotniczy.pl.

 

Komentarze naszych czytelników

  • Obserwator

    2025-07-22 20:02:14

    Niech LOT da nam z 10 stałych linii i będziemy na plusie. Tylko te buraki z Warszawy wolą odmrozić sobie uszy niż pójść nam na rękę. 

  • Obserwator

    2025-07-22 20:09:28

    To co Rudzki wygaduje to czysty korporacyjny bełkot. W efekcie żeby coś latało to Radom pewnie musi wyłożyć kasę. Modlin jest tak atrakcyjny dla Ryanaira że przy podpisywaniu nowej z nim umowy można by go było zmusić do obsłużenia przynajmniej 2-3 lotów z Radomia. Ale trzeba chcieć. Tylko tym wieśniakom z Warszawy nie przyszło to do głowy albo się nie chciało. Jaśniepaństwo mazowieckie.

  • Warszawiak

    2025-07-23 00:19:55

    Wieśniaki z Radomia, tu wieśniak z Warszawy. Bardzo mi przykro że ubolewacie nad marną ofertą swojego portu im. Sasina, ale linie lotnicze latają tam gdzie jest popyt. To nie PRL żeby państwo wybierało za obywatela. Skoro Radom kolejny rok jest pod kreską i nie zapowiada się żeby zaczął zarabiać to znaczy 

  • warszawiak1

    2025-07-23 00:39:59

    jaki z ciebie warszawiak skoro piszesz że tu wiesniak z warszawy ? nie znasz sie na niczym ? 

  • Lewski

    2025-07-23 07:41:00

    Lotnisko w Radomiu obsłużyło rocznie ok 110.000 pasażerów,  tyle co Okęcie w DWA dni , średnio  55.000 dziennie. Czemu tak jest? Odpowiedź oczywista

    . Wszystko co zrobił czy wybudował PiS jest zle, niepotrzebne . Podłość Tuska nie zna granic.

  • -----

    2025-07-23 08:31:20

    komentarz zablokowany

  • Piotrek

    2025-07-23 15:26:45

    Szkoda, że nie otwierają lotów na kierunkach migracyjnych. Mnóstwo ludzi jeździ z okolic na inne lotniska 2-3 godziny, bo nie ma bliżej lotów 

  • Piotrek

    2025-07-23 15:27:04

    Szkoda, że nie otwierają lotów na kierunkach migracyjnych. Mnóstwo ludzi jeździ z okolic na inne lotniska 2-3 godziny, bo nie ma bliżej lotów.

  • M.

    2025-07-23 16:08:16

    Myślę, że wyniki byłyby o wiele wyższe, gdyby w ofercie pojawiły się takie kierunki jak Anglia, Irlandia itp. czyli kierunki, gdzie Polacy najczęściej migrowali

  • Obserwator

    2025-07-23 21:08:07

    Do Warszawiaka.

    Linie nie do końca latają tam gdzie jest popyt. Prawa rynku tylko częściowo obowiązują. Dużą rolę odgrywają umowy międzynarodowe między przewoźnikami. Sasin nie ma nic wspólnego z PL Radom.Swego czasu kilku b. dyrektorów PPL pochodzących z różnych opcji politycznych chwaliło koncepcję Radomia. Dochodowe lotniska to te obsługujące ponad 1,5 mln pasażerów. Na dzień dzisiejszy jest ich tylko kilka (Warszawa, Kraków, Gdańsk, Wrocław, Poznań). Nawet Bydgoszcz i Lublin są na minusie, nie mówiąc o takich lotniskach jak Olsztyn czy Zielona Góra. A więc Radom nie jest najgorszy. Wyprzedza Olsztyn i ZG a mimo tego ma kiepską opinię. Dlaczego? Warszawska wieś leczy swoje kompleksy. Większość mieszkańców stolicy pochodzi ze wsi, mniejszych lub większych miejscowości i tego się wstydzą. A teraz zrobili się jaśniepaństwo, którzy patrzą z wyższością np. na Radom. Buractwo. Oczywiście nie wszyscy. Podczas negocjacji Modlina z Ryanairem można było wynegocjować 2-3 trasy z Radomia ale trzeba było chcieć. Ale gdzie Warszawa da komuś coś. Wszystko dla siebie.
  • Miejscowy

    2025-07-24 09:06:20

    W sierpniu będzie w Radomiu Airshow, więc strata lotniska się zmniejszy. A moze by tak zrobić Airshow 4.razy w roku?

  • Radomianka

    2025-07-25 12:48:21

    Nic nie poradzi się skoro niektóre linie wola obsługiwać swoich podróżnych w namiocie a nie w luksusowych warunkach. Lotnisko Warszawa-Radom ma świetne opunie podróżnych w tym dużo zagranicznych natomiast nie ujmując Modlinowi, który ma kiepskie opinie podróżnych.  Jest XXI  wiek każde Lotnisko i podróżni zasługują na trochę komfortu ale niektóre linie interesuje tylko kasa. Radom to lotnisko z tradycjami wielu świetnych pilotów tu się szkoliło miało świetne zaplecze techniczne i dobrych fachowców gdzie to wszystko dlaczego nikt o tym nie mówi.  Tradycje lotniska Warszawa-Radom są podobne do lotniska Chopina.  Reasumując coś tu nie gra Radomianka od pokoleń żadna wieśniara 

  • Obserwator

    2025-07-25 19:00:39

    Do Radomianki. Pełna zgoda. To te wieśniackie warszawskie układy. Nowa zasada Kalego - wszystko dla siebie, nic dla obcych. Pozdrawiam.

     

     

  • Wojtek z Radomia

    2025-07-29 12:37:36

    Leciałem z Radomia do Albanii.odprawa i przelot błyskawicznie. Obłożenie z Radomia byłoby wyższe, ale jeśli wczasy z Okęcia sa tańsze niż z Radomia to nie ma o czym mówić. Dopiero jak cena wczasów spadła poniżej  ceny z Okęcia przelot błyskawicznie się sprzedał. 

  • SlawekPlatek

    2025-08-01 20:16:37

    @lotniskoradom zróbcie loty do Norwegii to od razu będą pasażerowie z całej Polski ja jeżdżę z Radomia do Gdańska by polecieć do Norwegii. Oslo ma 3 lotniska Gardemoen 50 km, Torp 110 km i Rygge 60 km, i mogą prosperować niezależnie od odległości od Oslo.

Dodaj komentarz

Nie przegap