Kiedy niespełna dwa tygodnie temu pisaliśmy o planach budowy terminalu intermodalnego na południu miasta (więcej o tym TUTAJ), pojawiły się pytania sceptyków co z planami budowy takiegoż terminala na północy miasta, która została zapowiedziana wiosną tego roku.
Przypomnijmy, pełnomocnik TG Park Północ Agnieszka Pastuszka zapowiadała wówczas: – Planujemy budowę pięciu torów o łącznej długości 3800 metrów, placu i magazynu przeładunkowego oraz dziewięciu hal magazynowych wysokiego składowania o łącznej powierzchni 100 tys. metrów kwadratowych. Powstaną też doki załadunkowe, place manewrowe, parkingi, budynki biurowe i infrastruktura towarzysząca. Dzięki tej inwestycji Radom stanie się ważnym punktem na światowych mapach.
Nowe obiekty mają powstać na zakupionym przez inwestora terenie po dawnej ciepłowni kupionym w 2020 roku pod miejskiej spółki Radpec oraz na terenach położonych przy ul. Energetyków oraz w bezpośrednim sąsiedztwie, należącym już do TG Parku Północ. Po zakupie TG Park wyburzył starą infrastrukturę w tym mierzący 150 metrów komin. Cały teren uporządkowano teren i przegotowano do realizacji. Obecnie do dyspozycji jest 45 ha.
Obecny news jest więc potwierdzenie planów TG Par Północ. Postępowanie ogłoszono w kontekście naboru projektów intermodalnych w konkursie FENX.05.06 Transport intermodalny, prowadzonym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. W ramach tego programu do rozdysponowania jest kwota 800 mln zł. O wyborze wykonawcy decydować będą kryteria ceny (80% wagi oceny) oraz gwarancja
TG Park Północ dysponuje własną bocznicą kolejową wraz ze zgodą na jej użytkowanie. Potwierdza się, że jak zapowiadała Agnieszka Pastuszka w ramach inwestycji zaplanowano, m.in. budowę terminala (5 torów o łącznej długości 3800 metrów), placu przeładunkowego, wewnętrznych dróg, parkingów, budynków biurowych, budynku naprawy taboru kolejowego maszyn i rządzeń terminalowych oraz hali przeładunkowej i budynku myjni kontenerów wraz z warsztatem.
Zgodnie z filozofią firmy i polityką ESG, inwestor kładzie bardzo duży nacisk na ochronę środowiska. Inwestycja ma być przyjazna środowisku, a eksploatacja obiektów ma zostawić jak najmniejszy ślad węglowy. W związku z tym, planowane budynki będą niskoemisyjne i efektywne energetycznie.
Terminal będzie również przystosowany do obsługi ładunków niebezpiecznych. Dodatkowo powstanie infrastruktura towarzysząca, w tym zabudowa suwnic, infrastruktura techniczna (stacje trafo), waga samochodowa i zbiorniki retencyjne.
Z zapowiedzi inwestora wynika, że budowa terminala będzie oznaczała powstanie nowych miejsc pracy dla specjalistów z wielu branż, od logistyki i transportu po obsługę klienta. Z kolei dla przedsiębiorców z regionu będą to większe możliwości dostępu do nowych rynków i klientów. Prace przy budowie terminala przeładunkowego mają ruszyć jeszcze w tym roku, a pierwsi najemcy, jak zapowiada TG Park Północ, będą mogli z niego korzystać już w przyszłym roku.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem będzie to pierwszy w południowej części województwa mazowieckiego terminal intermodalny, Docelowo zapowiedziano budowę dziewięciu hal wysokiego składowania, budynków biurowych, parkingów i doków załadunkowych. Nowy park logistyczny będzie budowany etapami.
Inwestycję popiera samorząd Radomia, który planuje budowę dróg dojazdowych do tworzonej w tym mieście strefy gospodarczej. – Bardzo się cieszę z planowanej inwestycji. Naszym zadaniem będzie przygotowanie nowego układu drogowego. W planach mamy przedłużenie ulicy Holszańskiej do Północnej i budowę nowej drogi, która będzie się łączyła z ulicą Energetyków. W drugim etapie, by umożliwić inwestorom rozwój w tej części miasta, chcemy także połączyć ulicę Energetyków z Warszawską – mówił przy ogłaszaniu planów prezydent Radosław Witkowski.
TG Park Radom Północ ma niewątpliwe atuty. To park magazynowy liczący ok. 100 000 m.kw. nowoczesnej powierzchni logistycznej położonej jest w pobliżu Portu Lotniczego Warszawa-Radom, niedaleko dróg krajowych nr 7, 9 i 12.