Przygotowując się do cyfrowej rewolucji, Kombud zaprezentował podczas targów paletę nowych rozwiązań. Jednym z nich jest w pełni cyfrowy semafor LED, ze zintegrowanym LEU, przystosowany do współpracy z interfejsem EULYNX. Semafor otrzymał nagrodę im. prof. Czesława Jaworskiego.
- Jedną z bolączek i wyzwań eksploatacyjnych zarządców infrastruktury kolejowej jest konieczność regularnej wymiany źródeł światła w urządzeniach sygnalizacyjnych. Pochłania to dużo uwagi, czasu i zasobów kadrowych. Zdarza się, że pracownicy służb utrzymaniowych kilkukrotnie podczas serwisu jednego urządzenia muszą wspinać się i schodzić z semafora, ponieważ nie mogą prowadzić prac na wysokości podczas przejazdu pociągu. Nasze urządzenie pozwala uniknąć tego wyzwania, ponieważ źródła LED praktycznie nie wymagają wymiany w czasie całego cyklu życia – mówi Sławomir Jasiński, prezes zarządu Rail-Mil, spółki należącej do Kombud Group.
Jaki jest nowy semafor od Kombud Group?
Projektując semafor, inżynierowie wykorzystali dotychczasowe, kilkunastoletnie doświadczenia eksploatacyjne ze źródłami LED na sieci kolejowej, aglomeracyjnej oraz metra, co pozwoliło zoptymalizować technologię wytwarzania nowego urządzenia. Jako jedno z niewielu na świecie łączy
on klasyczną soczewkę Fresnela (znaną z typowych sygnalizatorów) z punktowym źródłem LED. Przy czy spełniono wszelkie wymogi i instrukje swiane takim semaforom w tym, w szczególności pod względem chromatyczności, światłości i geometrii.
Sygnalizatory są przystosowane do współpracy z interfejsem EULYNX. Umieszczenie w jednej kasecie sterownika sygnalizatora i kodera LEU pozwala obniżyć koszty oraz uprościć projektowanie i realizację inwestycji. Uzupełnieniem wbudowanych funkcjonalności jest diagnostyka, która zapewnia
pełną wiedzę na temat stanu sygnalizatora (źródeł LED, wszystkich parametrów kontrolowanych podzespołów oraz modułów sterujących). Dane gromadzone są w systemie, który umożliwia monitorowanie urządzenia.
- Proponując cyfrowy semafor, wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom krajowego zarządcy infrastruktury, a także korzystamy z doświadczeń z innych rynków. Co istotne, cyfryzacja sygnalizatora pozwala na pełną implementację wskaźników zmiennej treści – na przykład W21. Wreszcie, zastosowanie technologii cyfrowej wymaga zaledwie jednej nitki światłowodu oraz lokalnego zasilania. Oznacza to, że redukujemy liczbę żył o ponad 90% a masę okablowania o ponad 95% – mówi Artur Marcinkiewicz, prezes zarządu w Zakładach Automatyki Kombud.
Podczas tegorocznych Targów Trako Kombud Group otrzymała również wyróżnienie w kategorii Firma Kolejowa Odpowiedzialna Społecznie. Przypomnijmy, Kombud jest mecenasem wielu lokalnych inicjatyw, jest m.in. jednym ze sponsorów Radomiaka.
Warszawa Centralna i LCS Bytom
Warto przy tej okazji wspomnieć o ostatnich znaczących sukcesach biznesowych Kombudu. Niespełna dwa tygodnie temu radomska firma z ul. Wrocławskiej podpisała z Polskimi Liniami Kolejowymi umowę na budowę tzw. trapezu rozjazdowego na Dworcu Centralnym w Warszawie. Prace zaplanowano od 8 do 16 listopada br., a ich wartość wynosi niemal 8 mln zł brutto. Inwestycja zwiększy przepustowość kluczowego węzła kolejowego przed planowaną modernizacją dworca Warszawa Wschodnia.
Niedawno poinformowano również o włączeniu do systemu firmy Kombud dołączyło Lokalne Centrum Sterowania w Bytomiu. Polskie systemy MOR-3 będą tam nadzorować pracę ponad 800 semaforów i napędów zwrotnicowych nie tylko stacji Bytom ale też na stacjach Chorzów Miasto, Chorzów Stary, Bytom Karb, Bytom Północny oraz Radzionków.