Grant Thornton to znana firma audytorsko-doradcza, która na rynku polskim działa już od 32 lat. Obsługuje rocznie około 2,7 tys. klientów, w tym największe organizacje sportowe. Przygotowała raport na temat finansów klubów piłkarskich grających w PKO BP Ekstraklasie.
Kluby PKO Bank Polski Ekstraklasy ponownie ustanowiły przychodowy rekord. W sezonie 2024/2025 osiągnęły ponad 1,27 mld zł wpływów, czyli o 102 mln zł więcej niż przed rokiem. Najwięcej osiągnęła Legia Warszawa - 230,9 mln. Radomiak w tym zestawieniu uplasował się na 16 miejscu z przychodami 26,6 mln zł (w poprzednim sezonie 2023/2024 było to 34 34 mln. zł). Za zielonymi znalazły się tylko Stal Mielec i Puszcza Niepołomice, które ostatecznie z najmniejszymi budżetami spadły z ligi. Radomiak sportowo uratował się przed spadkiem. Dziś zajmuje 9 miejsce w tabeli PKO BP Ekstraklasy.
Przychody z podstawowej działalności (wpływy z praw mediowych i marketingowych, z dnia meczowego oraz komercyjne np. z umów sponsorskich) lokują Radomiaka z kwotą 24,2 mln zł także na 16 miejscu, zaś przychody z transferów (2,39 mln zł) na 13.
Jaki jest koszt jednego punktu?
Wskaźnik udziału wynagrodzeń w przychodach ogółem w sezonie 2024/2025 wyniósł klubie z ul. Struga 63 93% (w poprzednim sezonie było to 68%), a dopuszczalną granica jest 80% (docelowy limit dla klubów PKO BP Ekstraklasy ma wynieść 70%). Wpływ na taki wyniki ma zapewne zakończenie inwestycji w stadion i akademie w w dugą stronę zatrudnienie droższego sztabu szkoleniowego niż poprzedni oraz droższych zawodników.
Z 24,70 mln zł wynagrodzeń 20,56 przeznaczono na pierwszy zespół, 0,56 mln zł na rezerwy, 4,01 mln. zł na administrację klubu. Grant Thornton porównał koszt wynagrodzeń do zdobytych punktów w sezonie 2024/2025. W ten sposób 1 punkt wywalczony przez Radomiaka na boisku kosztowa 602 tys. zł.
W rozliczeniu kosztów operacyjnych klubów w sezonie 2024/2025 Radomiak zajmuje 14 miejsce. Wyniosły one 35 mln zł. Prowadzenie akademii w sezonie 2024/2025 kosztowało zielonych 0,9 mln zł i daje im to 17 pozycję w Ekstraklasie.
Ile złotych zostawia średnio jeden kibic?
Koszty organizacji dnia meczowego w sezonie 2024/2025 wyniósł Radomiak 4,50 mln zł (265 tys. zł/mecz) i lokują klub na 8 miejscu. Przychody z dnia meczowego wyniosły 5,45 mln zł. Tak więc na 17 dniach meczowych zieloni zarobili 0,95 mln zł.
Frekwencja na wszystkich meczach PKO BP Ekstraklasy była rekordowa i przekroczyła 3,9 mln ludzi na trybunach. W zestawieniu frekwencji Radomiak zajął 13 lokatę. Średnia na stadionie przy Struga 63 wyniosła 7 478 kibiców przy pojemności stadionu 8 840. To daje wypełnienie trybun w 85%. W sumie z meczem Pucharu Polski na meczach Radomiaka było w sezonie 2024/2025 131 132 osób, a przychód z jednego kibica wyniósł średni 42 zł/mecz. To lokuje Radomiaka na 7. miejscu w lidze. Tu najlepsza jest Legia - 94 zł.
Oglądalność PKO BP Ekstraklasy w poprzednim sezonie wyniosła na wszystkich kanałach 50 mln 587 tys. widzów. Średnia oglądalność klubów w sezonie 2024/2025 najlepsza była przy transmisjach Lecha (322 tys.) i Legii (310 tys.). Radomiak przyciągał średnio na mecz 123 tys. widzów i jest 15 w zestawieniu. Za zielonymi Puszcza Niepołomice (118 tys.), Korona Kielce (115 tys.), Stal Mielec (113 tys.)
Nieregularność przychodów
Główna księgowa Radomiaka, Katarzyna Celińska, cytowana przez Grant Thornton tak komentuje dane z raportu:
”Klub sportowy boryka się z wieloma problemami finansowymi, wynikającymi zarówno z charakteru działalności sportowej, jak i uwarunkowań rynkowych. Jednym z kluczowych problemów jest nieregularność przychodów – wpływy z biletów, transmisji czy sponsoringu często zależą od sezonu sportowego i od wyników drużyny, co utrudnia stabilne planowanie budżetu. Drugim poważnym zagrożeniem są wysokie koszty stałe, takie jak wynagrodzenia zawodników, opłaty za wynajem lub utrzymanie obiektów sportowych, koszty sprzętu czy podróży na zawody. W raportowanym okresie
wpływy od sponsorów były znacząco mniejsze do okresu poprzedniego.
Największym wyzwaniem biznesowym dla Klubu jest dywersyfikacja źródeł przychodów, tak aby klub nie był uzależniony od jednego sponsora lub dotacji. Wymaga to rozwijania różnych kanałów zarobkowania – od sprzedaży biletów i gadżetów, przez organizację eventów, po działalność online."
W galerii poniżej skan podsumowujący raport finansowy Radomiaka oraz kilka innych ciekawych skanów z raportu Grant Thornton, który w całości dostępny jest tutaj (pdf)