Wtorek 14 października
Alana, Kaliksta, Fortunaty

Lotnisko Chopina się zapycha. Chcą rozdzielić ''nadwyżkę'' między Radom i Modlin

Marek Wiatrak, raportwarszawski.pl 2025-08-10 08:42:00

Co zrobić, gdy lotnisko Chopina się zatka? Rozwiązaniem ma być administracyjny podział ruchu. Wzorem Francji czy Włoch, ministerstwo infrastruktury chce rozdzielić samoloty między Warszawę, Modlin i Radom. Ale to nie jest łatwe zadanie - pisze Piotr Wróblewski redaktor naczelny raportwarszawski.pl. I ja się z tym zgadzam. Ruch należy podzielić, nie jest to łatwe, ale jak pokazują przykłady z Francji i Włoch wykonalne. W związku z tym pojawia się też pytanie - czy rozbudowa lotniska Chopina za 1,6 mln zł nie jest niegospodarnością i marnotrawstwem.

Ostatnio dosyć głośno było w mediach o liczbach jakie osiąga lotnisko Warszawa-Radom w obsłudze pasażerów. Po tym jak Polskie Porty Lotnicze (PPL) podały do wiadomości, że od początku roku skorzystało z niego ponad 50 tys. pasażerów, a w lipcu 18 068 osób, szybko porównano to z siódmym miesiącem roku ubiegłego, kiedy radomski port obsłużył 21 241 pasażerów. Podniosło się larum, że nie dość że ruch jest mizerny to jeszcze spada. To wszystko prawda, wszak jednak nie o te liczby chodzi.

I w związku z tymi słabymi wynikami i z audytem, który przewiduje wielomilionowe straty radomskiego portu w kolejnych latach, pojawiają się głosy by lotnisko przekazać wojsku lub w ogóle zamknąć. Na razie oba pomysły można odstawić na boczny tor, bo ani wojsko nie chce brać Sadkowa, ani PPL nie chce go oddawać. Po drugie PPL co najmniej do 2028 roku będzie podejmowało wszelkie kroki by lotnisko w Radomiu było nie świeciło pustkami. O wszystkim tym szczegółowo pisaliśmy TUTAJ.

Jednym ze sposobów jest odgórny podział ruchu lotniczego, o czym w ostatnim swym artykule pisze Piotr Wróblewski redaktor naczelny portalu raportwarszawski.pl.

– Niemal co tydzień lotnisko Chopina bije rekordy odprawionych pasażerów. Tylko w czerwcu z warszawskiego portu skorzystało 2,27 mln pasażerów. Jednego dnia padł absolutny rekord – 84 910 podróżnych. Wiadomo, że już teraz lotnisko jest na granicy wydolności. Choć przewoźnicy chcieliby uruchomić nowe połączenia, to zwyczajnie nie ma na nie miejsca - czytamy w raportwarszawski.pl

 

| Wizz Air robi zmiany. Zamiast z Warszawy wyloty z Radomia ►

 

Piotr Wróblewski przypomina w tym miejscu o pomyśle ministerstwa infrastruktur, by administracyjnie podzielić ruch na Mazowszu i 'nadwyżkę" z Okęcia przekierować do Radomia i Modlina. - Nie jest to jednak łatwa sprawa, ponieważ linie mogą się nie zgadzać, blokować przenosiny - zauważa Piotr Wróblewski.

Cóż to prawda, tylko gdy warto tu im uświadomić, że gdy port Chopina się zapcha, linie nie będą miały wyboru - albo będą latały na tych "nadwyżkowych" destynacjach z Radomia i Modlina ale w ogóle!

Piotr Wróblewski słusznie pisze, iż rozwiązaniem ma być rozbudowa lotniska Chopina, ale od razu dodaje: - Nie ma jednak najmniejszych szans, by dodatkowa przepustowość pojawiła się przed 2028 rokiem. A ten termin i tak jest optymistyczny. Rozbudowa jest na etapie prac projektowych.

Tak więc w ministerstwie pracują nad dokumentacją dotycząca podziału ruchu. - W tym miesiącu trafi do departamentu lotnictwa. Jest przygotowywana przez ekspertów z lotniska Chopina. Po przeanalizowaniu tych dokumentów zaczniemy rozmawiać z Komisją Europejską – mówi Maciej Lasek, wiceminister odpowiedzialny za lotnictwo.

 

| Lotnisko w Radomiu ma trzy lata na udowodnienie swojej przydatności ►

 

Jak przekonuje, „takie rozmowy nigdy nie są łatwe”. Komisja w pierwszej kolejności prosi o znalezienie ekonomicznych podstaw do przeniesienia, a dopiero potem bierze pod uwagę czasowy, administracyjny podział. Lasek przyznaje, że podział obowiązywałby do momentu, gdy zakończy się planowana rozbudowa lotniska Chopina. Na podobne rozwiązanie zdecydowali się np. Francuzi (lotniska w Paryżu) czy Włosi (Mediolan).

Komisja Europejska zgodziła się w przypadku Paryżu na administracyjny podział ruchu pomiędzy lotniska Charles-de-Gaulle, Paryż Orly i Paryż Le Bourget, a w przypadku Mediolanu pomiędzy Mediolan Malpensa, Mediolan Linate i Orio al Serio (Bergamo). Co więcej wydała też zg0dę na pomoc rządową na rzecz operatora francuskiego portu La Rochelle-Île de Ré.

Przewoźnicy podchodzą do pomysłu z rezerwą. Piotr Wróblewski cytuje Michała Kaczmarzyka, szefa Ryanaira na Polskę, który na początku lipca mówił: - Poza informacją, że pracujemy nad podziałem ruchu, nie doszło do konsultacji (z przewoźnikami - red.). Nasze rozumienie, jako przewoźnika, jest takie, że jeśli wprowadza się taki podział, to żeby komuś coś odebrać, a komuś innemu coś dać. Rozumiemy, że w głowach ministerstwa rodzi się pomysł „wyrzućmy z Chopina cały ruch nierozkładowy, a nierozkładowy rozłoży się między Modlinem a Radomiem”. Tak sobie to wyobrażam. Gdyby to szło w tym kierunku, to nie mamy nic przeciwko. Mamy kilka czarterów, ale główny ruch z Chopina to loty rozkładowe.

I znowu zgoda. Ale tak jest na dziś. I znów dochodzimy do pytania: Co zrobić, gdy lotnisko Chopina się zatka? I tu wszystkim tym, którzy chcą zamykać lotnisko w Radomiu warto przypomnieć, że wydano na nie 800 mln zł. I jest ono gotowe na przyjęcie kilku milionów pasażerów rocznie. Co powiecie za dwa, trzy lata pasażerom, którzy nie mogli latać Chopina - żeby jechali do Poznania, do Krakowa czy Lublina? Czy do Radomia i Modlinia - i bliżej i co istotne, wreszcie dobrze skomunikowane - godzinę drogi od centrum Warszawy.

 

| Maciej Lasek o lotnisku w Radomiu: To nie jest czas, aby się poddawać tu i teraz ►

 

Na koniec nasuwa się też logiczne pytanie, które może trochę wstrząsnąć tymi wszystkimi, którzy patrzą na sprawę z warszawskiego punktu widzenia. Lecz, tu z Radonia perspektywa jest trochę inna nakazuje zapytać jak poniżej. 

Jeśli budowa lotniska w Radomiu za 800 mln zł jest określana niegospodarnością i marnotrawstwem, to czy wobec tego, że to lotnisko jest gotowe oraz wobec planów budowy Centralnego Portu Lotniczego, rozbudowa portu im. Chopina za 1,6 mld zł nie jest niegospodarnością i marnotrawstwem? Na dokładkę to Radom ma zgodę na loty nocne a Chopin nie ma i jej mieć nie będzie.

Moim zdaniem, ani budowa lotniska w Radomiu nie była marnotrawstwem, ani rozbudowa Chopina nim nie jest. Patrząc na rozwój ruchu lotniczego, jego tempo i skalę, oraz uwarunkowania lokalne i regionalne - oba porty dadzą sobie radę. Tylko warto skończyć z tym strasznym argumentowaniem, które sprowadza się do jednego, że to czego nie zbudowaliśmy my musi być złe.

 

Komentarze naszych czytelników

  • lotniskowiec

    2025-08-10 12:15:53

    Tusk i spółka zamkną lotnisko w Radomiu. To jest ich cel. A rządzące w Radomiu PO tylko będzie się patrzyć co robi  poseł F

  • Niemiec

    2025-08-10 15:55:32

    Niemiec by powiedzial polnische Wirtschaft

  • Pawel

    2025-08-10 16:24:50

    A szanowny Pan Redaktor to ma jakieś doświadczenie w branży lotniczej czy tylko pisze co mu się wydaje? Radom niestety nie ma pasażera lokalnego , ani sam nie ma czym przyciągnąć turystów. A dojazd do lotniska, w porównaniu z np. Modlinem to makabra. 

  • -----

    2025-08-10 16:36:04

    komentarz zablokowany

  • Gisc

    2025-08-10 16:44:07

    Wg Pawła Modlin mawiecej  pasazera lokalnego? No i co do dojazdu to ja z okolic Piasecza wolę dojechać do Radomia niz przez Łomianki do Modlina I bardzo chętnie poczytam czym sam modliń przyciaga turystów?

  • Robert Kucharski

    2025-08-10 16:51:07

    Po co dzielić administracyjnie . Wystarczy zastosować zwykłe prawa rynkowe.Najprościej podnieść odpowiednio opłaty lotniskowe i Ci dla których będzie za drogo sami przeniosą się do Radomia.

  • RobertKucharski

    2025-08-10 16:51:34

    Po co dzielić administracyjnie . Wystarczy zastosować zwykłe prawa rynkowe.Najprościej podnieść odpowiednio opłaty lotniskowe i Ci dla których będzie za drogo sami przeniosą się do Radomia.

  • Jacek

    2025-08-10 17:10:07

    Bardzo dobrze żeby jeszcze były dobre kierunki

  • Lotnik

    2025-08-10 17:28:38

    Wystarczy uruchomić dwa, trzy popularne kierunki, np. wyspy brytyjskie i od razu na lotnisku zacznie się dziać

  • -----

    2025-08-10 17:52:32

    komentarz zablokowany

  • Xxx

    2025-08-10 17:54:57

    Zdaje mi się że dosyć często latam około 25,może 30 lotow i ktoś kto był w modlinie i w radomiu ten widzi różnice i wybierze radom bo niema co ukrywać ale lotnisko w modlinie to dziadostwo staram się unikać i modlina i rayanaira najczęściej latam z Krakowa chodź do Warszawy mam bardzo blisko

  • -----

    2025-08-10 17:55:42

    komentarz zablokowany

  • -----

    2025-08-10 18:04:42

    komentarz zablokowany

  • -----

    2025-08-10 18:17:01

    komentarz zablokowany

  • Pasażer

    2025-08-10 18:43:05

    Ciekawe co będzie  z tym Radomiem po wybudowaniu CPK  i rozbudowie Modlina  lotnisko skandal  pisu lokalnego

  • -----

    2025-08-10 19:09:06

    komentarz zablokowany

  • Jan Kęs

    2025-08-10 19:30:50

    Z W-wy Wlochy do Modlina parking,  jechałem samochodem 3 godzin .  Porażka . Tylko CPK. Po co robić prowizorkę?

  • Cristal

    2025-08-10 21:17:07

    Dojazd do Modlina przez centrum jest bardzo czasochłonny i trudny.Czy tylko Radom jest deficytowy w Polsce.Gdzie loty do GB czy NL NOR Zamknijcie Radom Budujcie Modlin Brak lotów z Warszawy jest ok a co dalej 

    ILE LAT MODLIN NIE MIAŁ ŻADNYCH ZYSKÓW pracujac z IRLANDCZYKAM  10 lat żadnych zysków dopłat dofinansowanie wsparcie przez Pana Marszałka 10 LAT!!!  

  • -----

    2025-08-11 00:25:43

    komentarz zablokowany

  • -----

    2025-08-11 00:28:36

    komentarz zablokowany

  • -----

    2025-08-11 00:31:29

    komentarz zablokowany

  • -----

    2025-08-11 05:18:51

    komentarz zablokowany

  • -----

    2025-08-11 05:58:48

    komentarz zablokowany

  • Ala

    2025-08-11 08:22:52

    Ratujcie Radomskie lotnisko .

  • Jacek

    2025-08-11 08:54:55

    Do Lublina dojazd jest dobry. PKP dojeżdża na samo lotnisko. 1,5 godziny jazdy pociągiem. Radom nie ma tak dobrego dojazdu. Nic tylko przekierować samoloty do Lublina.

  • Realista

    2025-08-11 09:40:15

    Budowa lotniska w Radomiu była niegospodarnością biorąc pod uwagę istnienie nowoczesnego lotniska w Łodzi, która jest z Warszawą doskonale skomunikowana. Była to jednak polityczna decyzja PiSu, któremu z władzami i mieszkańcami Łodzi po drodze nigdy nie było. A jak wszyscy wiemy rząd PiS był skłonny zmarnować dowolne pieniądze żeby zadowolić swój elektorat (vide inwestycja w Radomiu) i tak samo jest skłonny zablokować dowolną inwestycję jeśli nie da mu ona wymiernych korzyści politycznych, niezależnie od jej opłacalności i sensowności z szerszej perspektywy. W momencie, gdy podejmowano decyzję o ustanowieniu Radomia portem zapasowym dla Okęcia łódzkie lotnisko było gotowe od razu do przyjęcia tego ruchu, a jego rozbudowa byłaby tańsza i łatwiejsza niż portu w Radomiu, który w owym czasie korzystał ze starego, kupionego od Łodzi terminala. 

  • Marcin

    2025-08-11 09:46:28

    Jak będzie w Radomiu czy Modlinie szybki dojazd pociągiem do terminalu a w cenie bilet do Warszawy to można rozmawiac. Na razie nie ma o czym.

  • Jan

    2025-08-11 18:59:08

    Wszyscy, którzy chcieli z Radomia wyjechać, już wyjechali. Teraz mieszkają w Warszawie i mają dużo bliżej na Okęcie.

  • Adam

    2025-08-12 19:05:44

     Dobrze zapoznać się z rozkładem lotów. Bo tego dziś czyli 10 sierpnia nie było lotu do Barcelony. Samolot jest w sobotę czyli 9 sierpnia . Ale Orlik to samolot szkoleniowy więc tam się mieści max 2osoby. To wiele tłumaczy. Trzeba się postarać, aby pomylić PZL 130 Orlik z jakimś Boeingiem 737 Max. Zastanawiam się po co ktoś pisze bzdury 

Dodaj komentarz

Nie przegap