– Bardzo się cieszę, że zostało podpisane porozumienie na mocy którego skoordynowaliśmy inwestycję rządową i samorządową. W taki sposób powinniśmy realizować inwestycje. Każdy z nas wie, że budżety poszczególnych samorządów, nawet tak dużych miast jak Radom, zawsze są lepiej wykorzystywane, kiedy mają współfinansowanie rządowe – mówił minister Dariusz Klimczak.
Oddany do użytku wiadukt ma 36 metrów szerokości i około 300 metrów długości. W każdym kierunku prowadzą po dwa pasy ruchu. Jest też dodatkowa infrastruktura czyli buspasy, ciągi pieszo-rowerowe i wiaty przystankowe. Dodatkowo został przebudowany układ komunikacyjny w sąsiedztwie wiaduktu.
– To historyczna chwila. Nowa infrastruktura oznacza poprawę jakości życia mieszkańców, bo wszyscy pamiętamy jak ten wiadukt wyglądał jeszcze trzy lata temu. Jednocześnie – tak jak zapowiadaliśmy – pojawiła się tu nowa funkcja. Powstało centrum przesiadkowe obsługujące pasażerów korzystających z radomskiego lotniska. Chcemy, żeby port na Sadkowie się rozwijał i niezmiennie uważam, że będzie on biegunem wzrostu gospodarczego w naszym mieście. Ale żeby tak się stało, wokół lotniska muszą powstać właśnie takie elementy infrastruktury, jak centrum przesiadkowe w obrębie wiaduktu. Wtedy będziemy mogli snuć dalsze plany i przede wszystkim zachęcać przewoźników do korzystania z naszego radomskiego lotniska – mówił prezydent Radosław Witkowski.
Cała budowa kosztowała 179 mln zł. Część drogowa, za którą odpowiadało miasto kosztowała 131 milionów złotych, z czego 65 mln zł pochodziło z Rządowego Funduszu Polski Ład. Inwestycja została też dofinansowana z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych kwotą ponad 16 mln zł. Część kolejowa, realizowana przez PKP PLK pochłonęła natomiast 48 mln zł.
– Naszym zadaniem jest zapewnienie jak najbardziej komfortowego, jak najwygodniejszego dostępu do infrastruktury kolejowej. Nowy przystanek Radom Wschodni znacznie znaczy zbliża mieszkańców tej części Radomia, mieszkańców Śródmieścia do transportu kolejowego. Kolejną tego typu inwestycję dla mieszkańców Radomia realizujemy na południowym krańcu miasta. To przystanek Radom Południowy. Umowa z generalnym wykonawcą już podpisana. W ten sposób kolejne obszary Radomia będą zbliżały się do transportu kolejowego – powiedział Marcin Mochocki, członek Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe.
W związku z oddaniem do użytku nowego wiaduktu, w kilku miejscach zmieniła się organizacja ruchu. Na skrzyżowaniu ulicy Żeromskiego i Zbrowskiego już obowiązuje ruch okrężny. – Przed nami budowa ronda, które ma poprawić komunikację z portem lotniczym i upłynnić ruch w tej części miasta. Umowę z wykonawcą planujemy podpisać już wkrótce. Prace będą prowadzone pod ruchem i potrwają najpóźniej do końca roku – mówi zastępca prezydenta Katarzyna Kalinowska.
W związku z otwarciem dla ruchu wiaduktu, zmiany zostały wprowadzone także na ulicach: Kaszubskiej, Metalowej, Okrzei, Puławskiej i Średniej. Od soboty, 28 czerwca autobusy linii 5 ,14 i 24 wrócą na swoje stałe trasy, przy czym trasa linii 24 będzie prowadziła przez ul. Puławską, Okrzei i Metalową.
Szczegółowe informacje na temat zmian w organizacji ruchu oraz kursowaniu autobusów komunikacji miejskiej można znaleźć na stronie: www.mzdik.pl