Stronami umowy są Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji oraz producent autobusów, firma Solaris. Dostawca za cenę 44 mln zł przekaże 12 autobusów elektrycznych i ładowarek stacjonarnych i mobilnych. Autobusy (bez pantografów) wyposażone będą w bardzo pojemne baterie (500 kW), dzięki czemu będą mogły kursować cały dzień i być ładowane w nocy. - Autobusy bez problemu przejadą ponad 300 km na jednym ładowaniu. Baterie mają długą gwarancję, bo 15 lat. Ich wymiana jest zaplanowana w połowie okresu funkcjonowania - informuje Krzysztof Musiał, dyrektor firmy Solaris..
Każdy autobus pomieści 75 pasażerów, z 25 miejsc będzie siedzących. Dodatkowo autobusy będą wyposażone w system GSR2, który będzie wspomagał pracę kierowcy wieloma czujnikami.
Dostawę pięciu pierwszych autobusów zaplanowani maksymalnie do grudnia 2026 roku, a miesiąc później ma być dostarczono pozostała siódemka pojazdów.
- Firma Solaris w ramach umowy dostarczy także 400 pilotów, które przekażemy osobom słabowidzącym. Ten pilot będzie tak naprawdę takim asystentem w poruszaniu się podczas podróży komunikacją miejską - informuje zastępczyni rezydenta Radomia, Katarzyna Kalinowska. Jak wyjaśnia gdy podróżny z pilotem będzie w pobliżu przystanku wyposażonego w system informacji, będzie mógł odpowiednim przyciskiem uruchomić system głosowy, który poinformuje go jaka linia autobusu i w jakim czasie, podjedzie na przystanek.
- 44 miliony to są duże pieniądze i to takie pieniądze, które nas najbardziej cieszą, bo pochodzą z projektu Funduszy Europejskiej dla Polski Wschodniej. To jest ważne przełomowo, dzięki tym europejskim pieniądzom będzie zmieniał się nasz Radom - podkreślił prezydent Radomia Radosław Witkowski. - Tą umową dywersyfikujemy nasz transport publiczny. Niedługo będziemy mogli powiedzieć, że ponad połowa naszych autobusów to autobusy ekologiczne, elektryczne lub gazowe. Nie ustępujemy w tym czołowym miastom europejskim.