Sobota 20 września
Eustachego, Filipiny, Faustyny

Kolej Radom-Dębin-Łuków. Nowe tory, perony, remont przejazdów

cir, PKP PLK 2025-09-20 09:41:00

Nowe perony na przystankach, przebudowane przejazdy i tory zapewnią lepsze połączenia pasażerskie i towarowe linii nr 26, łączącej Łuków z Radomiem Głównym. Prace, za ponad 90 mln zł netto, realizowane są z dofinansowaniem z Krajowego Planu Odbudowy - informuję PKP Polskie Linie Kolejowe S.A..
 

autor: PKP PLK

Remont 9-kilometrowego odcinka Dęblin – Radom Główny realizuje firma Gór-Tor sp. z o.o. Wykonawca wymienił tor oraz sieć trakcyjną na stacji Zajezierze. Tymczasowy peron wyspowy zostanie tam zastąpiony nowym peronem jednokrawędziowym.

Prace objęły również wymianę nawierzchni torów i dróg dojazdowych do trzech przejazdów. Koszt inwestycji to ponad 26 mln zł netto, ze środków KPO. Zakończenie zasadniczych prac planowane jest jeszcze w 2025 roku. Od października 2025 do lipca 2026 roku planowana jest wymiana sieci trakcyjnej na linii Dęblin – Radom Główny, od Żytkowic do mostu kolejowego na Wiśle w Zajezierzu. Szacowany koszt prac to 34 mln zł netto.

W kolejnym etapie, od marca do lipca 2026 roku, zmodernizowana zostanie sieć trakcyjna oraz bramki sieci między Okrzeją a Łukowem Łapiguz. Koszt inwestycji to około 30 mln zł netto.

O wcześniej zrealizowanych inwestycjach mówi Anna Znajewska-Pawluk z zespółu prasowy PKP PLK: - Od czerwca 2024 do kwietnia 2025 roku przeprowadziliśmy remont odcinka między Łukowem a Łukowem Łapiguz na linii kolejowej nr 26. Wymieniliśmy szyny i podkłady, wyremontowaliśmy most kolejowy nad rzeką Krzna Południowa, zabezpieczyliśmy go przed korozją, wykonaliśmy nowe odwodnienie oraz schody z balustradami. Na przejeździe przy ul. Parkowej w Łukowie zainstalowaliśmy nowe rogatki, sygnalizację i oświetlenie. Prace wykonała firma PNUIK z Krakowa. Koszt inwestycji wyniósł ponad 16 mln zł netto i został sfinansowany z Krajowego Planu Odbudowy.

Z kolei na 25 kilometrowym odcinku między Łukowem Łapiguz a Dęblinem wymieniono tor. Dzięki temu pociągi towarowe już od początku września mogą jeździć szybciej – z prędkością do 100 km/h (wcześniej 80 km/h). Poprawiane jest również bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych. Większe bezpieczeństwo w ruchu zapewnia przebudowana nawierzchnia drogowa i kolejowa na 10 przejazdach. Montowane są także sygnalizacje świetlne na dwóch przejazdach w Borowinie i jednym w Hordzieżce.

Do końca września zakończą się prace na peronach w Borowinie i Hordzieżce. Nowe obiekty będą mieć 150 metrów długości, co pozwoli na obsługę dłuższych składów. Wyższa konstrukcja ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Perony zostaną wyposażone w nowe wiaty, tablice i gabloty informacyjne oraz energooszczędne oświetlenie LED.

Wykonawcą prac jest Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe. Zakończenie zasadniczych robót między Łukowem a Dęblinem planowane jest na I kwartał 2026 roku. Wartość inwestycji wynosi 67 mln zł netto, ze środków KPO.
 

Galeria zdjęć

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap