Radomska spółka zamówiła 12-metrowe, niskopodłogowe, klimatyzowane autobusy MAN Lion’s City 12 zasilane sprężonym gazem ziemnym (CNG). Każdy z zamówionych wozów pomieści 97 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących, będzie w pełni dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, posiadać będzie stanowisko na wózek inwalidzki lub dziecięcy.
Autobusy wyposażone zostaną w wyświetlacze LED i LCD, nagłośnienie do zapowiedzi kolejnych przystanków, monitoring, system liczenia pasażerów, 3 podwójne porty USB (typ A i C), umożliwiające pasażerom ładowanie baterii urządzeń mobilnych oraz kasowniki dotykowe, w tym jeden z funkcją terminala płatniczego.
Dostawy autobusów rozłożono na dwie raty, w październiku i listopadzie 2026 roku (każdorazowo po 10 sztuk).
Zamówienie tym MPK realizuje w ramach funduszy europejskich. Wartość kontraktu wynosi 33 280 000,00 zł netto, tj. 40 934 400,00 zł brutto.
Na realizację projektu MPK pozyskało dofinansowanie w wysokości 27 016 400 zł z funduszy europejskich, co stanowi ponad 80% kosztów kwalifikowalnych. Łączna wartość pozyskanych dotychczas przez MPK środków zewnętrznych - unijnych oraz krajowych,
na zakup autobusów gazowych oraz elektrycznych wraz z infrastrukturą ładującą, wynosi ponad 112 mln zł.
- Realizowane przez MPK zakupy autobusów zero- i niskoemisyjnych, wpisują się w politykę transportową władz miasta, opartą o komfort i bezpieczeństwo pasażerów oraz ograniczanie hałasu i emisji zanieczyszczeń do atmosfery. W planach jest pozyskanie kolejnych 11 bezemisyjnych 12-metrowych autobusów elektrycznych 12 m, które zakupi i przekaże spółce wiosną 2027 r. Gmina Miasta Radomia, korzystając ze środków Programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej - informuje, Piotr Szprendałowicz, dyrektor ds. ekonomiczno-administracyjnych radomskiego MPK.
Po zrealizowaniu taborowych projektów, radomskie MPK dysponować będzie 56. autobusami elektrycznych oraz 45. gazowymi, co oznacza, że około 90% autobusów miejskiego przewoźnika, wyjeżdżających codziennie na ulice Radomia stanowić będą pojazdy zero – oraz niskoemisyjne. To uczyni MPK jednym z liderów ekologicznej transformacji taborowej wśród przewoźników komunikacji miejskiej w Polsce i Europie.