Wtorek 24 maja
Joanny, Marii, Zuzanny
RADOM aktualna pogoda

Dinozaury w regionie radomskim. Odkrywane są kolejne tropy

dm, TVP3 Warszawa 2022-01-08 11:30:00

Mają 200 milionów lat, a wyglądają jakby były zostawione wczoraj - już kilkaset tropów dinozaurów udało się odkryć i zabezpieczyć w kopalni surowców ilastych w Borkowicach w powiecie przysuskim.

Największe ślady mają długość nawet 40 cm, należą do co najmniej siedmiu gatunków jurajskich gadów. Odkrycie jest epokowe, a ślady najlepiej zachowane z opisanych dotychczas w Polsce.

Pierwsze odkryto podczas badań archeologicznych latem ubiegłego roku. Znajdowały się na 60 blokach. Badacze z Państwowego Instytutu Geologicznego nie mają wątpliwości, że kolekcja tropów dinozaurów z Borkowic może być największą w Europie, bo w kopalni ciągle trwa wydobywanie surowca, i wciąż odkrywane są kolejne tropy.

- Są to naturalnie zachowane odlewy, ponieważ dinozaury spacerowały po ile wysychającym - powiedział prof. Grzegorz Pieńkowski z Państwowego Instytutu Geologicznego. Jak wyjaśnił, piaski zasypały tropy, a piasek zamienił się z czasem w twardą skałę piaskowiec i dzięki temu możemy je obserwować jako ślady wypukłe.

Tropy dinozaurów pochodzą sprzed 200 milionów lat. To wtedy na terenie południowego Mazowsza znajdowało się płytkie morze.

Znalezisko poruszyło naukowców, ale to także szansa dla gminy i całego regionu. - W przyszłości powinien powstać geopark czy park paleontologiczny, natomiast na dzień dzisiejszy chcemy w jakiś sposób zasygnalizować, że takie odkrycie było w formie jakiś mniejszych inwestycji w pobliżu kopalni - powiedział wójt Borkowic Robert Fidos.

Oprócz pozostałości po dinozaurach w Borkowicach znaleziono też szczątki innych zwierząt lądowych i szczątki ryb. Eksperci twierdzą, że to najlepiej zachowane znalezisko w Polsce. Podobne odkryto na terenie Grenlandii, Afryki czy Chin.

Komentarze naszych czytelników