Sobota 20 kwietnia
Agnieszki, Czesława, Amalii
RADOM aktualna pogoda

45 mln zł na linię kolejową Kozienice-Dobieszyn

dm, mazovia.pl 2022-06-08 14:45:00

Radni sejmiku województwa zdecydowali – 45 mln zł z budżetu Mazowsza pomoże w budowie nowej linii kolejowej do Kozienic. Przyznana kwota, która stanowi ponad 90 proc. wkładu własnego Kozienic do programu Kolej Plus, będzie przekazywana etapami do 2028 r.

Projekt, który gmina Kozienice zgłosiła do programu Kolej Plus, zakłada budowę jednotorowej zelektryfikowanej linii kolejowej o długości 24 km, która połączyłaby miasto linią kolejową nr 8 Warszawa-Radom w Dobieszynie. Inwestycja ma kosztować 321 mln zł.

Jak mówi marszałek Adam Struzik to ambitny projekt, który w dużym stopniu zmieni komunikacyjne oblicze regionu radomskiego i znacznie polepszy komfort podróżowania do Kozienic.

– W całym województwie cztery projekty linii kolejowych zostały zakwalifikowane do programu Kolej Plus. Mimo że w przypadku linii do Kozienic nie jesteśmy partnerem projektu, chcemy wesprzeć i tę inwestycję niebagatelną kwotą 45 mln zł. To duża, rozwojowa szansa dla miasta i okolic – dodaje marszałek.

Samorządy podjęły współpracę na rzecz kolei

Wstępne studium zamówione przez gminę Kozienice zakłada wykorzystanie istniejących torów do Świerży Górnych i poprowadzenie i dalsze poprowadzenie ich przez Głowaczów i Miejską Dąbrowę do Dobieszyna. W ramach rządowego programu konieczne było także zadeklarowanie przez przewoźnika kolejowego min. 4 par pociągów na dobę przez 5 lat. Deklarację złożył zarząd województwa, który odpowiada za spółkę Koleje Mazowieckie.

– Budowa 24-kilometrowego odcinka linii kolejowej na trasie Kozienice-Dobieszyn, to jedna z czterech inwestycji z Mazowsza, która będzie realizowana w ramach programu Kolej Plus – podkreśla wicemarszałek Rafał Rajkowski. – To ogromne przedsięwzięcie, niezwykle ważne dla mieszkańców południowej części województwa. Koszt całkowity szacowany jest na ponad 320 mln zł. Jednak, aby inwestycja ruszyła potrzebny jest wkład własny, który w ponad 90 proc. zostanie pokryty ze środków budżetu województwa. To niemała kwota. Mówimy bowiem o 45 mln zł – dodaje wicemarszałek.

Decyzję o przekazaniu środków radni podjęli zaledwie dzień po tym, jak w Kozienicach odbyło się posiedzenie sejmikowej komisji rozwoju gospodarczego, infrastruktury i przeciwdziałania bezrobociu. Jak mówiła przewodnicząca komisji Anna Brzezińska, inwestycja pokazuje prawdziwą wartość współpracy między samorządami.

– Dla mieszkańców to olbrzymia szansa na rozwój gospodarczy i społeczny terenów w całym przebiegu torów kolejowych oraz uzupełnienie lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej. To olbrzymi sukces współpracy zarządu województwa mazowieckiego z samorządami. Trzymam kciuki za realizację tego projektu – dodała.

– Dziękuję marszałkowi i zarządowi województwa za szybką odpowiedź na prośbę kozienickiego samorządu i wychodzenie naprzeciw potrzebom mieszkańców ziemi kozienickiej, jak i innych gmin, w których już wkrótce będą realizowane inwestycje kolejowe – podsumował podczas sesji sejmiku radny Tomasz Śmietanka.

Łącznie 4 inwestycje z Mazowsza

Podczas posiedzenia sejmiku radni przyznali także dofinansowanie wkładu własnego dla projektu linii Zegrze-Przasnysz, którego liderem jest gmina Serock, a partnerami 18 samorządów z Mazowsza, w tym samorząd województwa. Ta inwestycja na wkład własny otrzymała 24,5 mln zł z budżetu województwa.

Do realizacji w ramach programu Kolej Plus z Mazowsza zostały zakwalifikowane także dwa inne projekty. To linia Siedlce–Sokołów Podlaski (samorząd województwa jest liderem projektu, a kwota z budżetu Mazowsza na ten cel to niemal 48 mln zł) oraz Małkinia–Ostrów Mazowiecka (projekt zgłoszony samodzielnie przez samorząd województwa, środki przeznaczone na wkład własny to ok. 44,5 mln zł).

Komentarze naszych czytelników

  • Swój

    2022-06-08 13:22:00

    Budowa tej linii oznacza mniej pociągów do Radomia,. Jest to w naszym interesie?

  • YOUTUBE:PO/PSL DLA RADOMIA.

    2022-06-08 14:52:42

    Ooo rajKOwski co rozwieszał w WAL

  • YOUTUBE:PO/PSL DLA RADOMIA

    2022-06-08 14:53:12

    Ooo rajKOwski co rozwieszał w WAL

  • RADOM to PIS.

    2022-06-08 15:25:46

    Co tam duPiOrze w WALCawce.

  • A za PO była

    2022-06-08 20:25:46

    Kolej -

  • RADOM to PIS.

    2022-06-08 21:18:28

    rajKOwski.Gdzie kasa na radomski wiadukt miernoto.

  • pkp

    2022-06-09 08:26:42

    do Kozienic pociągiem czemu nie.

  • metro

    2022-06-09 09:31:44

    Przynajmniej myślą . PiS ni to remontuje ni to buduje.  Mają z PO olej w głowie. A nie wodogłowie jak  totalni  pisiórki Debile.  Nawet jak pomysły z PiSu ukradną to realizacja pożal sie Boże.  Po Kosztowniaku wiadukt pozostawili w Ruinie. Z tego tylko  Dyktatura Jarka słynie. 

  • PKP 3 klasa

    2022-06-09 09:32:03

    Przynajmniej myślą . PiS ni to remontuje ni to buduje.  Mają z PO olej w głowie. A nie wodogłowie jak  totalni  pisiórki Debile.  Nawet jak pomysły z PiSu ukradną to realizacja pożal sie Boże.  Po Kosztowniaku wiadukt pozostawili w Ruinie. Z tego tylko  Dyktatura Jarka słynie. 

  • PKP 2 klasa

    2022-06-09 09:32:12

    Przynajmniej myślą . PiS ni to remontuje ni to buduje.  Mają z PO olej w głowie. A nie wodogłowie jak  totalni  pisiórki Debile.  Nawet jak pomysły z PiSu ukradną to realizacja pożal sie Boże.  Po Kosztowniaku wiadukt pozostawili w Ruinie. Z tego tylko  Dyktatura Jarka słynie. 

  • PKP 1 klasa

    2022-06-09 09:32:19

    Przynajmniej myślą . PiS ni to remontuje ni to buduje.  Mają z PO olej w głowie. A nie wodogłowie jak  totalni  pisiórki Debile.  Nawet jak pomysły z PiSu ukradną to realizacja pożal sie Boże.  Po Kosztowniaku wiadukt pozostawili w Ruinie. Z tego tylko  Dyktatura Jarka słynie. 

  • PKP pociągi

    2022-06-09 09:32:39

    Przynajmniej myślą . PiS ni to remontuje ni to buduje.  Mają z PO olej w głowie. A nie wodogłowie jak  totalni  pisiórki Debile.  Nawet jak pomysły z PiSu ukradną to realizacja pożal sie Boże.  Po Kosztowniaku wiadukt pozostawili w Ruinie. Z tego tylko  Dyktatura Jarka słynie. 

  • PKP pociągi pod

    2022-06-09 09:32:48

    Przynajmniej myślą . PiS ni to remontuje ni to buduje.  Mają z PO olej w głowie. A nie wodogłowie jak  totalni  pisiórki Debile.  Nawet jak pomysły z PiSu ukradną to realizacja pożal sie Boże.  Po Kosztowniaku wiadukt pozostawili w Ruinie. Z tego tylko  Dyktatura Jarka słynie. 

  • PKP pociągi pod spec nadz

    2022-06-09 09:33:03

    Przynajmniej myślą . PiS ni to remontuje ni to buduje.  Mają z PO olej w głowie. A nie wodogłowie jak  totalni  pisiórki Debile.  Nawet jak pomysły z PiSu ukradną to realizacja pożal sie Boże.  Po Kosztowniaku wiadukt pozostawili w Ruinie. Z tego tylko  Dyktatura Jarka słynie. 

  • Odjazd

    2022-06-09 09:34:33

    Przynajmniej myślą . PiS ni to remontuje ni to buduje.  Mają z PO olej w głowie. A nie wodogłowie jak  totalni  pisiórki Debile.  Nawet jak pomysły z PiSu ukradną to realizacja pożal sie Boże.  Po Kosztowniaku wiadukt pozostawili w Ruinie. Z tego tylko  Dyktatura Jarka słynie.  jarek wkrótce pancerny pociąg w prezencie od cargo dostanie

Dodaj komentarz

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych