Środa 29 czerwca
Piotra, Pawła, Benity
RADOM aktualna pogoda

Bezpieczeństwo przede wszystkim. Jakie wybrać akcesoria motocyklowe?

Materiał zewnętrzny 2022-04-12 16:00:00

Za nami już pierwsze dni wiosny. To oznacza nie tylko wyższe temperatury, dłuższe dni i więcej słońca za oknem. To również moment, gdy na drogach pojawia się więcej jednośladów.

Kask i kombinezon z ochraniaczami to kolejny motocyklowy niezbędnik

Zanim jednak motocykliści wyruszą w pierwszą podróż po przedłużającej się zimie, przychodzi czas na przegląd techniczny i rozejrzenie sią za nowymi akcesoriami. W tym artykule zwrócimy uwagę na gadżety, które zwiększają bezpieczeństwo podczas jazdy oraz na ważną kwestię, jaką jest ubezpieczenie motocykla.

Kaski

To w zasadzie podstawa wyposażenia każdego motocyklisty. Kask to również niezbędny element przejażdżki na rowerze, skuterze czy hulajnodze (o możliwości ubezpieczenia dla użytkowników hulajnogi czytaj więcej tutaj: https://www.compensa.pl/ubezpieczenie/uto/).

Jednak nawet przy wyborze kasku musimy wziąć pod uwagę wiele czynników i elementów wpływających na funkcjonalność. Do wyboru mamy np. kask integralny, kask szczękowy czy też kask otwarty. Dostępne są jeszcze kaski crossowe, ale dedykowane są profesjonalistom specjalizującym się w jeździe off-roadowej.  Przejdziemy zatem do charakterystyki trzech wymienionych rodzajów kasków. Integralne mają szczęki, jak sama nazwa wskazuje, zintegrowane z kaskiem. Dokładnie pokrywają całą głowę i uznawane są za najbezpieczniejsze i najbardziej wytrzymałe, choć niektórzy motocykliści preferują kaski szczękowe ze względu na wygodę.

Kaski szczękowe to balans pomiędzy bezpieczeństwem a komfortem użytkowania. Chodzi o to, że nie trzeba zdejmować całego kasku, by podczas postoju zjeść coś lub porozmawiać przez telefon. Wystarczy zdjąć „szczękę”. Natomiast kaski otwarte nie zawierają części chroniącej szczękę motocyklisty. To bardzo lekkie kaski, które niestety nie zapewniają pełni bezpieczeństwa. Wybierają je częściej użytkownicy skuterów lub chopperów.

Odzież

Kombinezon z ochraniaczami na ramionach, łokciach i na kolanach to kolejny motocyklowy niezbędnik. W tym przypadku możemy wybierać między jednoczęściowym a dwuczęściowym, a kryterium wyboru jest w zasadzie tylko komfort jazdy i odpowiednie przyleganie do ciała. Uzupełnieniem kombinezonu są buty (krótkie lub długie) ze specjalnymi usztywnieniami oraz rękawice, których rodzajów jest bardzo wiele. Warto zwrócić uwagę na takie rękawice, które wyposażone są w membranę wodoodporną, dzięki której możliwy będzie pewny i stabilny chwyt kierownicy.

W ten sposób kompletujemy swój ubiór i zwiększamy nasze bezpieczeństwo podczas jazdy. Ograniczamy ewentualne uszkodzenia ciała po upadku. Oprócz odpowiedniej odzieży ważny jest również dokładny przegląd motocykla przed pierwszą jazdą po zimie. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: https://www.compensa.pl/blog/ubezpieczenie-motocykla-na-co-zwrocic-uwage.  

A co możemy zrobić by dodatkowo zabezpieczyć motocykl? Jakie akcesoria w tym przypadku mogą zwiększyć bezpieczeństwo na trasie? Zacznijmy od gmoli. 

Gmole

Gmole to stalowa konstrukcja, która chroni silnik motocykla przed uszkodzeniami. Wygląda jak wygięta stalowa rura (zazwyczaj w kształcie litery: „U”), która po zamontowaniu oplata silnik i zabezpiecza go w obliczu ewentualnych upadków lub przewrócenia się pojazdu podczas postoju. W takich sytuacjach może dojść nie tylko do zarysowania i obicia silnika, ale również uszkodzenia wpływającego na jego prace. Dlatego warto pomyśleć o takim dodatkowym zabezpieczeniu silnika. A co z innymi elementami motocykla i ich zabezpieczeniem w kontekście potencjalnej wywrotki? Przydatne mogą być np. crashpady.

Crashpady

Crashpady to osłona ramy motocykla. Po zamontowaniu staje się ona najbardziej wystającym elementem jednośladu z lewej i prawej strony. W ten sposób w kontekście upadku crashpady przyjmują na siebie całe uderzenie i uszkodzenia związane z poślizgiem po asfaltowej drodze. Można je zamontować w różnych częściach motocykla, wokół silnika, tylnego zawieszenia czy umieścić je w okolicy przedniej osi i rejonów golenia. Najważniejsze, aby zwracać uwagę na jakość crashpadów i tworzywo, z jakiego są one wykonane. Ich posiadanie pozwoli zaoszczędzić wielu pieniędzy, które musielibyśmy wydać na naprawę silnika czy zawieszenia po upadku. Zestawiając to z niewielkim kosztem zakupu takiego zabezpieczenia, korzyści są bezsporne.  

O gmolach i crashpadach czytaj także w artykule: https://www.compensa.pl/blog/akcesoria-motocyklowe-ktore-z-nich-mozesz-ubezpieczyc.

Disc-locki i U-Locki

Kolejną ważną kwestią jest zabezpieczenie motocykla podczas postoju przed kradzieżą. Disc-lock to blokada tarcz hamulcowych, które można zamontować na przednim oraz w miarę możliwości także na tylnym kole. Sprawdzają się na tarczach wyposażonych w standardowe otwory, ponieważ założenie polega na przeciągnięciu ich przez ten otwór i zaciśnięciu. Efektem jest skutecznie zablokowane koło. Disc-locki mogą być wyposażone w dodatkowe zabezpieczenie w postaci alarmu. Warto więc dokładnie sprawdzić dodatkowe funkcjonalności takiego zabezpieczenia.

U-locki to zabezpieczenie znane również wszystkim rowerzystom. Blokadę zaczepia się wokół koła i przyczepia do znaku czy słupka na drodze lub innego stałego elementu przestrzeni. U-lock także może być wyposażony w ochronę alarmową. Disc-lock czy u-lock? Każde z tych rozwiązań ma swoje zalety i wady. Warto skorzystać z pomocy i porady doświadczonego motocyklisty.

Na rynku dostępne są również tzw. kotwy podłogowe lub ścienne. W tym przypadku kotwa montowana jest do podłogi lub ściany, a następnie podpinana do motocykla za pomocą łańcucha. Możliwości zabezpieczenia przed kradzieżą jest więc wiele. Zanim pomyślimy o akcesoriach, warto zakupić polisę dla motocyklisty.  

Ubezpieczenie motocykla

OC

W przypadku motocykla punktem wyjścia jest ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC) posiadacza pojazdu mechanicznego. Ubezpieczenie samochodu i motocykla działa w tym przypadku na podobnych zasadach i kwestia OC samochodu czy motocykla jest regulowana prawnie. Dodatkowe ubezpieczenia są już indywidualną decyzją motocyklisty. A jest w czy wybierać.

AC

Ubezpieczenie AC (autocasco) zabezpieczy motocyklistę przed konsekwencjami finansowymi takich zdarzeń jak: uszkodzenie, zniszczenie czy wspomniana kradzież motocykla. To zabezpieczenie na wypadek szkody parkingowej, czy uszkodzenia pojazdu np. w wyniku uderzenia w słupek czy inny element przestrzeni miejskiej lub gdy sprawca danej szkody jest nieznany i niemożliwy do zidetyfikowania. Ubezpieczenie AC motocykla obejmuje zakresem takie same zdarzenia, jak w przypadku AC samochodu.

Pozostałe ubezpieczenia.

Uzupełnieniem pakietu OC/ AC może być ubezpieczenie NNW (świadczenie związanie z ewentualnym uszczerbkiem na zdrowiu w wyniku nieszczęśliwego wypadku, o którym więcej przeczytasz tutaj: https://www.compensa.pl/ubezpieczenie/nnw/) czy Assistance (holowanie i możliwość wynajęcia pojazdu zastępczego po wypadku). W tym artykule dużo wspominaliśmy o akcesoriach motocyklowych związanych z bezpieczeństwem na drodze. Compensa umożliwia ubezpieczenie elementów odzieży (kask, rękawice, kurtka, kombinezon, buty), akcesoriów takich jak: tank bagi, kufry i sakwy. Natomiast za posiadanie gmoli i crashpadów przewidziana jest specjalna zniżka na ubezpieczenie. Więcej na stronie: https://www.compensa.pl/.

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych