Radom-24.pl :: Portal Radomia i regionu

Podpowiadają kolei, jak przeprowadzić remont stacji Radom

Radom on-line / 2012-12-27 12:44:00

Przedstawiciele Bractwa Rowerowego, Inicjatywy „Wózkiem po Radomiu”, klubu Miłośników Kolei, Stowarzyszenia Radomskie Inwestycje oraz Kocham Radom podpisali się pod wspólnym wystąpieniem do PKP Polskich Linii Kolejowych SA, w którym zawarli szereg uwag i wniosków dotyczących zakresu prac remontowych w związku z ogłoszeniem przez tę firmę przetargu na  opracowanie projektów wykonawczych i realizację robót dla Lokalnego Centrum Sterowania Radom  –  Lot F.

Pismo publikujemy w całości:

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
ul. Targowa 74
03-734 Warszawa

Dotyczy remontu stacji Radom

W związku z ogłoszeniem przetargu na  opracowanie projektów wykonawczych i realizację robót dla LCS Radom  –  Lot F  wnosimy o rozpatrzenie następujących uwag dotyczących zakresu prac:

1.  Wnosimy o montaż schodów ruchomych po południowej stronie stacji Radom przy wyjściu z tunelu w kierunku osiedla Ustronie. W tym samym miejscu wnosimy o montaż windy dla osób niepełnosprawnych  (windy  powinny zapewniać możliwość wjazdu elektrycznym wózkiem inwalidzkim oraz wprowadzania do nich rowerów). Obecnie zastosowane rozwiązanie  -  strome schody  -  jest niezmiernie uciążliwe dla  kilkudziesięciu  tysięcy ludzi przemieszczających się codziennie tunelem dworca. Niefunkcjonalne schody były niejednokrotnie opisywane w lokalnej prasie (…)

2.  Wnosimy o montaż wind umożliwiających dostanie się osobom niepełnosprawnym na  poszczególne perony z poziomu tunelu  (windy  powinny zapewniać możliwość wjazdu elektrycznym wózkiem inwalidzkim oraz wprowadzania do nich rowerów). Obecnie zastosowane rozwiązanie nie dość, że wydłuża drogę to w wielu przypadkach uniemożliwia dostanie się do pociągu  -  osoba niepełnosprawna może wjechać wózkiem jedynie drogą techniczną i tylko na peron 1. Proponujemy, aby windy był zlokalizowane po jednej stronie wejść na perony. Po stronie przeciwnej wnosimy o wykonanie podjazdów dla  wózków dziecięcych, które jednocześnie pełniłyby funkcję prowadnic umożliwiających wprowadzenie na perony rowerów;

3.  Wnosimy o zmianę wysokości peronów z niskich na wysokie (76 cm, 86 cm lub 96 cm nad PGS). Z uwagi na budynek dworca kolejowego wnosimy o rozważenie pomysłu, aby peron 1 był wykonany jak na poniższym zdjęciu  (Grodzisk Mazowiecki).  Część przy budynku wysokość peronu jak obecnie, część przy torze 7 peron wysoki;

4.  Z uwagi na znaczne zawężenie przekroju tunelu  (ponad 30%)  wnosimy o likwidację znajdujących się tam punktów usługowych.  Tunel jest częścią  pieszego  ciągu komunikacyjnego łączącego największe osiedle w Radomiu z centrum miasta. W przypadku przyjazdu do stacji Radom pociągów o wysokiej frekwencji podróżnych w tunelu panuje ścisk, który zagraża ogólnemu bezpieczeństwu.  Komunikację pieszą dodatkowo utrudniają reklamy (potykacze) rozstawiane, mimo braku pozwolenia, przez wynajmujących lokale;

5.  Wnosimy o wykonanie zadaszenia peronów wg poniżej koncepcji: 
-  peron  1  –  zadaszenie na części długości peronu (od krańca wschodniego peronu  do zachodniego wyjścia z tunel na peron włącznie)
-  peron 2 – zadaszenie na całej długości peronu
-  peron 3 – zadaszenie na całej długości peronu

Wnosimy o zaprojektowanie i wykonanie zadaszenie nawiązującego do architektury zabytkowego budynku dworca kolejowego. Z uwagi na liczbę podróżnych oraz estetykę nie do przyjęcia są wiaty, gdyż nie zapewniają ciągłego przykrycia peronu;

6.  W związku z przygotowaniem terenu pod planowany przystanek osobowy pn. Radom ulica Żeromskiego, wnosimy  o takie zaprojektowanie układu torowego, aby mogły się tam zatrzymywać pociągi osobowe jadące zarówno z/w kierunku Warki jak i Dęblina.  Linia dęblińska obsługuje największe ramię aglomeracji radomskiej  -  po Pionki, skąd dojazdy do Radomia mają szczególnie duże znaczenie;

7.  W związku z przebudową i modernizacją peronów wnosimy o dostosowanie ich długości do długości wszystkich składów dalekobieżnych;

8.  Wnosimy o wybudowanie  na  peronach  poczekalni peronowych wraz z zapleczem komercyjnym (prasa, przekąski, automaty biletowe);

9.  Wnosimy o udrożnienie bezpośredniego dojścia przedłużeniem peronu 1 do parkingu przydworcowego a dalej do dworca autobusowego;

10.  Prosimy o dostosowanie  przestrzeni stacji do potrzeb  osób niewidomych  i słabowidzących: oznaczenia poziome, oznaczenia krawędzi peronów, listwy prowadzące, grzybki ostrzegawcze, pinezki ostrzegawcze oraz powierzchnie ostrzegawcze;

11.  Wnosimy o montaż nowoczesnych nośników dynamicznej  informacji pasażerskiej w tunelu przy wejściach na perony oraz na  peronach. Z uwagi na fakt, że z jednej krawędzi peronowej odjeżdżają w zbliżonym czasie dwa pociągi w przeciwnych kierunkach, postuluje się wyposażenie każdego z peronów w cztery pary elektronicznych tablic informacyjnych. Obecnie są to tylko dwie pary tablic, co powoduje zamieszanie informacyjne w sytuacjach wyżej opisanych.

Prosimy o pisemną odpowiedź zgodnie z art. 244 § 1 w zw. z art. 237 § 1 KPA.

Pod pismem podpisali się:

Sebastian Pawłowski (Bractwo Rowerowe), Wojciech Matłacki (Inicjatywa Wózkiem po Radomiu), Andrzej Lewandowski (Klub Miłośników Kolei w Radomiu), Radomir Jasiński (Radomskie Inwestycje), Jakub Kluziński (Stowarzyszenie Kocham Radom).

autor: kk

Wasze komentarze (17)

Mirek
2012-12-31 18:23:00

Jestem za w 100% i nareszcie to Bractowo Rowerowe popiera słuszną inicjatywę a nie tylko głupoty typu powiększanie deptaka na Żeromskiego oraz jak zablokować centrum miasta dla ruchu kołowego.

REDAKCJA
2012-12-28 17:51:00

PS: I proszę zauważyć, że artykuł mial 20 udostępnień, więc nic dziwnego, że budzi emocje. Naszym zdaniem takich inicjatyw powinno jednak być jak najwięcej i zawsze będziemy je promować na naszym portalu, bez względu na to, kto też będzie ich autorem.

REDAKCJA
2012-12-28 17:50:00

Do internauty o niku Oko: Redakcja nie uczestniczy w żadnym nakręcaniu dyskusji, bo nie ma takiej potrzeby. Dyskusja toczy się bez naszego udziału. Jesli naszej konkurencji jest przykro z tego powodu, nic na to nie poradzimy. Pozdrawiamy! :-)

Mniej uważny
2012-12-28 12:43:00

A za remont dworca Warszawa Centralna płaciły stowarzyszenie? To są inwestycje mające służyć mieszkańcom a nie stowarzyszeniom podpisanym pod wnioskiem.

pavvel
2012-12-28 08:59:00

a za te wszystkie słuszne zmiany ktoś zapłaci? czy raczej stowarzyszenia, kluby i inicjatywy w czynie społecznym zmian tych dokonają?

pitagor
2012-12-27 19:06:00

Panie Uważny, Proszę nie mierzyć ludzi swoją miarą. Poza tym myli Pan remont dworca z remontem stacji. Uspokoję jednak, w sprawie remontu dworca też zabieraliśmy głos i to z sukcesem! http://bractworowerowe.blox.pl/2011/01/Udalo-sie-Punkt-przesiadkowy-przy-dworcu-kolejowym.html

Kkk
2012-12-27 16:52:00

Uważny. Budy z tunelu należy koniecznie wywalić, zrobić im pasażyk od strony Ustronia. Perony koniecznie zadaszyć na całości z torami włącznie. Skąd wiesz, że nic nie proponowali do remontu budynku i placu dworcowego? Ujawnij się, anonimowo łatwo rzucać nieprawdą.

Oko
2012-12-27 16:38:00

Może by tak redakcja wyluzowala rajty i przestała dyskutować sama ze sobą sztucznie generując ruch na stronie? Hę?

Konkurencja z PO
2012-12-27 15:55:00

Tym sie różnimy że wy się perdułami zajmujecie a my ściągamy miliony dla miasta. Nic wam takie harce nie pomogą zero mandatów do samorządu!

Mniej uważny
2012-12-27 15:01:00

To czym żyjecie? Wódką i zakąską? Jakoś nie widać waszych działań na mieście. Jedyne co potraficie to sprowadzać kolejnych ministrów, którzy składają obietnice bez pokrycia.

Konkurencja z PO
2012-12-27 14:54:00

Mamy inteligentnych ludzi ale nie samą koleją człowiek żyje.

kacza łapka
2012-12-27 14:53:00

Wybory nie wybory dobra jest że przypilnowali tych z kolei!

.
2012-12-27 14:43:00

Zakładając, że macie racje to znaczy, że nie warto występować o zmiany na stacji? Czy postulaty nie są słuszne? Czemu z taką inicjatywą nie wystąpi "konkurencja"? W swoich szeregach mają zbyt mało inteligentnych ludzi do wygenerowania takich pomysłów czy może mają to w doopie, bo niczym poza ryjem w korycie się nie interesują?

kukaracza
2012-12-27 14:39:00

Nie zmienia to faktu że wybory coraz bliżej.......

Mniej uważny
2012-12-27 13:46:00

Jakbyś był rzeczywiście tak uważny to byś odróżnił remont dworca od remontu stacji. Przetarg na remont stacji właśnie ogłoszono.

do uważnego
2012-12-27 13:26:00

100% racji!!!!

Uważny
2012-12-27 13:23:00

O zaczynają się wybory samorządowe! :) Chytre te postulaty, aby obok ( słusznych ) propozycji, jak ruchome schody i windy, zlikwidować miejsca pracy poprzez wyrzucenie budek, nic zamian nie proponując. Karygodne. Polityka i raz jeszcze polityka. Dlaczego? Ano dlatego, że wcześniej, kiedy remont się rozpoczął i został przerwany, nic nie proponowali.

Dodaj komentarz:

3 + 3 * 3 =

Ostatnie artykuły:

copyright © 2011 www.radom24.pl

obsługa techniczna: www.zaginionestudio.pl

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies.

ll

Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej