Czwartek 18 kwietnia
Apoloniusza, Bogusławy, Go¶cisława
RADOM aktualna pogoda

Podpowiadają kolei, jak przeprowadzić remont stacji Radom

kk 2012-12-27 12:44:00

Przedstawiciele Bractwa Rowerowego, Inicjatywy „Wózkiem po Radomiu”, klubu Miłośników Kolei, Stowarzyszenia Radomskie Inwestycje oraz Kocham Radom podpisali się pod wspólnym wystąpieniem do PKP Polskich Linii Kolejowych SA, w którym zawarli szereg uwag i wniosków dotyczących zakresu prac remontowych w związku z ogłoszeniem przez tę firmę przetargu na  opracowanie projektów wykonawczych i realizację robót dla Lokalnego Centrum Sterowania Radom  –  Lot F.

Pismo publikujemy w całości:

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
ul. Targowa 74
03-734 Warszawa

Dotyczy remontu stacji Radom

W związku z ogłoszeniem przetargu na  opracowanie projektów wykonawczych i realizację robót dla LCS Radom  –  Lot F  wnosimy o rozpatrzenie następujących uwag dotyczących zakresu prac:

1.  Wnosimy o montaż schodów ruchomych po południowej stronie stacji Radom przy wyjściu z tunelu w kierunku osiedla Ustronie. W tym samym miejscu wnosimy o montaż windy dla osób niepełnosprawnych  (windy  powinny zapewniać możliwość wjazdu elektrycznym wózkiem inwalidzkim oraz wprowadzania do nich rowerów). Obecnie zastosowane rozwiązanie  -  strome schody  -  jest niezmiernie uciążliwe dla  kilkudziesięciu  tysięcy ludzi przemieszczających się codziennie tunelem dworca. Niefunkcjonalne schody były niejednokrotnie opisywane w lokalnej prasie (…)

2.  Wnosimy o montaż wind umożliwiających dostanie się osobom niepełnosprawnym na  poszczególne perony z poziomu tunelu  (windy  powinny zapewniać możliwość wjazdu elektrycznym wózkiem inwalidzkim oraz wprowadzania do nich rowerów). Obecnie zastosowane rozwiązanie nie dość, że wydłuża drogę to w wielu przypadkach uniemożliwia dostanie się do pociągu  -  osoba niepełnosprawna może wjechać wózkiem jedynie drogą techniczną i tylko na peron 1. Proponujemy, aby windy był zlokalizowane po jednej stronie wejść na perony. Po stronie przeciwnej wnosimy o wykonanie podjazdów dla  wózków dziecięcych, które jednocześnie pełniłyby funkcję prowadnic umożliwiających wprowadzenie na perony rowerów;

3.  Wnosimy o zmianę wysokości peronów z niskich na wysokie (76 cm, 86 cm lub 96 cm nad PGS). Z uwagi na budynek dworca kolejowego wnosimy o rozważenie pomysłu, aby peron 1 był wykonany jak na poniższym zdjęciu  (Grodzisk Mazowiecki).  Część przy budynku wysokość peronu jak obecnie, część przy torze 7 peron wysoki;

4.  Z uwagi na znaczne zawężenie przekroju tunelu  (ponad 30%)  wnosimy o likwidację znajdujących się tam punktów usługowych.  Tunel jest częścią  pieszego  ciągu komunikacyjnego łączącego największe osiedle w Radomiu z centrum miasta. W przypadku przyjazdu do stacji Radom pociągów o wysokiej frekwencji podróżnych w tunelu panuje ścisk, który zagraża ogólnemu bezpieczeństwu.  Komunikację pieszą dodatkowo utrudniają reklamy (potykacze) rozstawiane, mimo braku pozwolenia, przez wynajmujących lokale;

5.  Wnosimy o wykonanie zadaszenia peronów wg poniżej koncepcji: 
-  peron  1  –  zadaszenie na części długości peronu (od krańca wschodniego peronu  do zachodniego wyjścia z tunel na peron włącznie)
-  peron 2 – zadaszenie na całej długości peronu
-  peron 3 – zadaszenie na całej długości peronu

Wnosimy o zaprojektowanie i wykonanie zadaszenie nawiązującego do architektury zabytkowego budynku dworca kolejowego. Z uwagi na liczbę podróżnych oraz estetykę nie do przyjęcia są wiaty, gdyż nie zapewniają ciągłego przykrycia peronu;

6.  W związku z przygotowaniem terenu pod planowany przystanek osobowy pn. Radom ulica Żeromskiego, wnosimy  o takie zaprojektowanie układu torowego, aby mogły się tam zatrzymywać pociągi osobowe jadące zarówno z/w kierunku Warki jak i Dęblina.  Linia dęblińska obsługuje największe ramię aglomeracji radomskiej  -  po Pionki, skąd dojazdy do Radomia mają szczególnie duże znaczenie;

7.  W związku z przebudową i modernizacją peronów wnosimy o dostosowanie ich długości do długości wszystkich składów dalekobieżnych;

8.  Wnosimy o wybudowanie  na  peronach  poczekalni peronowych wraz z zapleczem komercyjnym (prasa, przekąski, automaty biletowe);

9.  Wnosimy o udrożnienie bezpośredniego dojścia przedłużeniem peronu 1 do parkingu przydworcowego a dalej do dworca autobusowego;

10.  Prosimy o dostosowanie  przestrzeni stacji do potrzeb  osób niewidomych  i słabowidzących: oznaczenia poziome, oznaczenia krawędzi peronów, listwy prowadzące, grzybki ostrzegawcze, pinezki ostrzegawcze oraz powierzchnie ostrzegawcze;

11.  Wnosimy o montaż nowoczesnych nośników dynamicznej  informacji pasażerskiej w tunelu przy wejściach na perony oraz na  peronach. Z uwagi na fakt, że z jednej krawędzi peronowej odjeżdżają w zbliżonym czasie dwa pociągi w przeciwnych kierunkach, postuluje się wyposażenie każdego z peronów w cztery pary elektronicznych tablic informacyjnych. Obecnie są to tylko dwie pary tablic, co powoduje zamieszanie informacyjne w sytuacjach wyżej opisanych.

Prosimy o pisemną odpowiedź zgodnie z art. 244 § 1 w zw. z art. 237 § 1 KPA.

Pod pismem podpisali się:

Sebastian Pawłowski (Bractwo Rowerowe), Wojciech Matłacki (Inicjatywa Wózkiem po Radomiu), Andrzej Lewandowski (Klub Miłośników Kolei w Radomiu), Radomir Jasiński (Radomskie Inwestycje), Jakub Kluziński (Stowarzyszenie Kocham Radom).

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych