Radom-24.pl :: Portal Radomia i regionu

Nazwy dla obwodnicy: bez polityki i kontrowersji!

Radom on-line / 2012-11-30 09:28:00

W Radomiu toczy się dyskusja nad nadaniem nazwy nowo budowanej obwodnicy południowej Radomia. Głos w tej sprawie zabrało także stowarzyszenie Radomskie Inwestycje. – Chcemy zaproponować rozwiązanie, które w naszej opinii usatysfakcjonuje wszystkich – piszą w liście do nas jego prezes Radomir Jasiński oraz sekretarz Damian Maciąg.

Fot. MZDiK

Zdaniem autorów listu, nazwa obwodnicy powinna być adekwatna do wielkości i rangi przedsięwzięcia (jest to największa od wielu dziesięcioleci inwestycja drogowa w Radomiu), adekwatna do roli w strukturze komunikacyjnej miasta oraz zdecydowanie niekontrowersyjna dla niewielkich nawet grup społecznych w Radomiu i wreszcie taka, by niosła w sobie pozytywny, konstruktywny wydźwięk.

Uważamy za niesłuszne przy tej okazji uwzględnianie wątków martyrologicznych,mających swe źródło w najnowszej historii Polski lub mających choćby delikatny wydźwięk polityczny, co wydaje nam się dalece niestosowne. Na racjonalny osąd pewnych wydarzeń i ludzi trzeba poczekać – być może 100 i więcej lat. Ci, którzy zapisali się złotymi zgłoskami w historii, zostaną z pewnością docenieni. Jednocześnie istnieje lista patronów, których doniosłość w dziejach miasta i kraju historia dawno doceniła i którzy nie budzą niczyich wątpliwości, a ich majestat oraz osiągnięcia są powszechnie znane i cenione. Uważamy, iż należy przy każdej możliwej okazji budować świadomość radomian i mieszkańców regionu, iż Radom był i jest znaczącym ośrodkiem na mapie kraju, przez co należy również brać pod uwagę nie tylko nazwy związane z patronami – piszą do nas Radomir Jasiński i Damian Maciąg.

Liderzy stowarzyszenia mając powyższe na uwadze wnoszą o rozpatrzenie pomysłu nadania części nowej arterii nazwy lub nazw:

- Aleja Piastów

- Aleja Kazimierza Wielkiego

- Aleja Wojewódzka

- Aleja X Wieków Radomia (wiemy, iż nasz gród istniał już w okolicach X wieku)

- Aleja Konstytucyjna lub Aleja Konstytucji Nihil Novi

- Aleja Rzeczpospolitej

Tych nazw zdaniem autorów listu uzasadniać nie trzeba.

Ogrom dokonań proponowanych patronów, przede wszystkim dla Radomia, jest dziś oczywisty nawet dla uczniów szkół podstawowych. Bez wątpienia zasłużyli oni na uhonorowanie. Stosując równocześnie nazwy odwołujące się do najstarszych tradycji grodowych naszego miasta, później gubernialnych i wojewódzkich Radomia, naszego wkładu w podwaliny współczesnej Rzeczpospolitej dzięki konstytucji 1505 roku, utrwalamy w świadomości społecznej to, jak znaczącym miastem Radom jest i był, a co dzisiaj wydaje się tak bardzo zapomniane, w dużej mierze przez samych mieszkańców – czytamy dalej.

Ponadto autorzy listu uważają, że w Radomiu ulice będą budowane w dalszym ciągu, więc każdej można nadać odpowiednią do jej rangi nazwę.

Starczy dla wielu propozycji. Mamy się czym szczycić, mamy wspaniałe korzenie, ale nie zawsze dobrze je potrafimy wyeksponować, gdzie za przykład niech posłuży marginalna w układzie drogowym ulica Kochanowskiego, czy brak w zasadzie jakichkolwiek odniesień do najwspanialszych kart historii Radomia. Powinniśmy się wieloma rzeczami szczycić, mówić o nich mówić głośno i należy wg nas to brać pod uwagę w pierwszej kolejności – kończą swój list Radomir Jasiński i Damian Maciąg.

Powyższy list został przez członków stowarzyszenia skierowany do prezydenta miasta Radomia oraz rady miejskiej w Radomiu.

autor: kt

Wasze komentarze (41)

Rozsądny
2012-11-30 13:01:00

Już widać co się będzie działo przy nadawaniu nazwy obwodnicy, skoro tak niekontrowersyjne nazwy są zasypywane bluzgami przez sympatyków pis. Skoro jednak mieszkamy pod rządami pis to ja proponuję takie nazwy: 1). Pancernej Brzozy 2). Ulica Wolski 3). Pereiro i Borubara 4). Wielkiego wybuchu 5). ***** dziadu

do www
2012-11-30 12:53:00

aleś ty jednak prostak i wafel. to ze ktos głosuje przeciwko budżetowi nie znaczy zaraz że jest przeciwko konkretnej inwestycji. to jakby napisał że kto nie głosuje na pis to chce pisowców rostrzeliwać to ten sam poziom inteligencji.

maskra
2012-11-30 12:21:00

mienicie się inteligentami, a czytać ze zrozumieniem nie potraficie...

masakra
2012-11-30 12:20:00

ja zadaję konkretne pytanie, a ktoś mi wmawia, że pozbawiam kogoś prawa głosu, ludzie pytać nie wolno, ja tylko pytam, ile radny maciag miał głosow??? interesuje sie polityka i chce wiedziec

masakra
2012-11-30 11:59:00

i szanowny Panie czy ja powiedzialem ze ktoś nie ma prawa zabrać głosu? po prostu pytam, i proszę czytać ze zrozumieniem

masakra
2012-11-30 11:57:00

ja nie mówie, ze nie ma Pan prawa, tylko po prostu pytam ile głosów miał radny maciąg!!!, jestem prostym chłopakiem z blokowiska który nie wie jak sprawdzić ile miał głosów i tyle, ale pewnie dużo skoro to taka tajemnica...

Radomir Jasiński
2012-11-30 11:52:00

Szanowny Panie, A dlaczego nie zapyta Pan ile ja - kieruję stowarzyszeniem - miałem głosów w wyborach? Odpowiem: nie startowałem. Ale czy Pana zdaniem nie uprawnia mnie to do zabrania głosu w sprawie? Kto Pańskim zdaniem jest do tego uprawniony? Istnieje jakiś dokument który to sankcjonuje? Z poważaniem, Radomir Jasiński

masakra
2012-11-30 11:41:00

powie mi ktos ile miał głosów radny maciag?

czesław
2012-11-30 11:38:00

mnie sie podoba "Konstytucji Nihil Novi" :-)

ble
2012-11-30 11:29:00

żygać mi się chce jak słyszę propozycje typu kaczorowski, kaczyński, kuroń ... prywatnie nic do nich nie mam ale po co pchać tu politykę? zacznijmy robić normalne miasto.

/???
2012-11-30 11:20:00

proponuję świętej ewy opiekunki rodzin smoleńskich

k
2012-11-30 11:09:00

af uważaj na słowa, bo obrażasz zmarłego

kochałem radom
2012-11-30 11:08:00

a może jakuba k. znawcę 5 języków, niedoszłego prezydenta miasta, człowieka zbawcę

af
2012-11-30 11:01:00

toz wiadomo ze leszka kaczorka bedzie...

polityczne kundeliery
2012-11-30 10:42:00

polityczne kundle już szczekaja chcac zniszczyc nawet najpiekniejsza ideę, byle tylko dać wspolczesnego polityka jako patrona. dno! tacy ludzie zawsze beda umieli patrzec na swiat przez spaczony pryzmat swojej matki partii.

masakra
2012-11-30 10:41:00

ile głosów miał radny maciąg w wyborach? bo nie wiem i nie wiem gdzie sprawdzić, ale pewnie dużo...

masakra
2012-11-30 10:40:00

miałem na myśli kogoś kto przejeżdzając przez obwodnicę pomyśli sobie:o" to ten gość z radomia" , a już widzę jak ktoś z Polski ojarzy kazimierza wielkiego z radomiem hahah, popytaj radomską młodzież i całą społeczność i niech cos ci powiedż o związkach radomia z kazimierzem wielkim, hehe zdziwisz sie inteligencie....

maskara
2012-11-30 10:33:00

kazimierz wielki to się z radomiem nie związał? weż ty sie lecz gosciu. nihil novi to pewnie konstytucja kielczacka. rozumiem ze lepiej byloby kaczynskego bo on z raodmiem zwiazany jak cholera. do dupy z takimi idiotyzmami.

masakra
2012-11-30 10:27:00

już wolę, żeby to był ktoś kto kojarzy się z radomiem, a ile głosów miał radny maciąg w wyborach? bo nie pamiętam

kola
2012-11-30 10:14:00

To świetne pomysły! Brawo! Nareszcie jakis rozsądek!!

 < 1 2 3 > 

Dodaj komentarz:

3 + 3 * 3 =

Ostatnie artykuły:

copyright © 2011 www.radom24.pl

obsługa techniczna: www.zaginionestudio.pl

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies.

ll

Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej