Radom-24.pl :: Portal Radomia i regionu

Poniemiecka parowozownia na sprzedaż. Jednak jeszcze nie teraz

Radom on-line / 2012-07-19 17:00:00

Stara poniemiecka parowozownia wciąż stoi nieużywana i nieustannie niszczeje. Miasto chciałoby sprzedać to historyczne miejsce, jednak problemem jest brak obsługi komunikacyjnej.  

fot. dzięki uprzejmosci berkut

Informacje, które znaleźć można w internecie, dotyczące budowania przez Niemców linii kolejowej są rozbieżne. Dlatego też postanowiliśmy zasięgnąć wiedzy u Przemysława Bednarczyka, nauczyciela historii w III LO im. Dionizego Czachowskiego. - W 1942 roku Niemcy przedsięwzieli dalekosiężne plany budowy linii kolejowej z Radomia do Łodzi. Trasa została ukończona - powiedział nam Przemysław Bednarczyk.

Przy budowie trasy kolejowej pracowali przymusowi pracownicy np. dziadek Przemysława Bednarczyka. - W 1944 roku kiedy zbliżali się Rosjanie, Niemcy postanowili zniszczyć linię kolejową. Wsadzali jej części aż do Mniszka. Po wojnie jednak trasa została odbudowana i korzystamy z niej cały czas - mówił historyk. 

Pamiątką po planach Niemców jest ruina parowozowni, którą wybudowali w trakcie prac nad trasą kolejową. Podobnie jednak obiekt podczas wycofywania się Niemców został zniszczony. I niszczeje dalej. Zdecydowaliśmy zapytać w urzędzie miejskim czy z budynkiem wiązane są jakieś plany. - Teren należy do miasta. W planach mamy jego sprzedaż, jednak na przeszkodzie stoi brak obsługi komunikacyjnej dlatego też zmuszeni jesteśmy poczekać - powiedziała nam Katarzyna Piechota-Kaim, rzecznik magiustratu.

Jak obecnie wygląda parowozownia? Najlepiej widać to na zdjęciach.

autor: dag

Wasze komentarze (1)

msobieniecki
2016-06-04 19:44:00

Na obecnych terenach elektrociepłowni Południe, na płaskim terenie (rzędna ok. 195 mnpm) miała powstać stacja duża stacja techniczna Radom Süd, z lokomotywownią i warsztatami. Miała ona mieć 4 wyloty: w kierunku Wolanowa (obecny ślad LK22), Rożek (połaczenie z linią Warszawa - Kraków, dwutorowy wlot od Rożek, poprzez tunel zalany wodą przy ul. Stalowej), Radomia (obecny ślad LK22) oraz Ciepielowa (pozostałością jest nasyp idący od Potkanowa do LK8 w okolicy działek na Godowie). Linia w kierunku Ciepielowa miała prowadzić do Chotczy Grn., gdzie hitlerowcy postawili przęsła mostowe na Wiśle. Dalej miała zapewne dochodzić do LK68, lub prowadzić dalej do wschodniej guberni. W stacji Jedlnia-Letnisko w 1944 roku powstał nasyp od str. zachodniej, którym miała odchodzić obwodnica kolejowa Radomia. Wg mnie miała ona prowadzić za lotniskiem Sadków, do którego zapewne miała być poprowadzona łącznica odgałęziająca się gdzieś na Godowie (po przekroczeniu LK8 jednotor miałby rozgałąziać się na Ciepielów, Jedlnię-Letnisko i lotnisko). Nieukończona inwestycja pozwoliła na uruchomienie obecnej LK22, za którą zasługi przypisał sobie PRL jak na filmie http://www.kronikarp.pl/szukaj,36214,tag-689413,strona-3

Dodaj komentarz:

3 + 3 * 3 =

copyright © 2011 www.radom24.pl

obsługa techniczna: www.zaginionestudio.pl

Linki sponsorowane

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies.

ll

Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej