Radom-24.pl :: Portal Radomia i regionu

Umowa podpisana - pociągi na trasie Warszawa - Radom pojadą szybciej [WIDEO]

Miasto, Samorząd, Polityka / 2018-06-22 16:25:00

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. otrzymają z UE prawie 476 mln zł na remont linii kolejowej pomiędzy Warką i Radomiem, a PKP Intercity S.A. ponad 251 mln zł na zakup nowych lokomotyw, modernizację wagonów oraz remont stacji postojowych.

Umowy o dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 podpisali dziś na radomskim dworcu, Przemysław Gorgol - p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych (rządowej instytucji, która ocenia wnioski i przyznaje dofinansowanie) oraz Ireneusz Merchel - Prezes Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity S.A. Wszystko odbylo się w obecności posłów Ziemi Radomskiej z PiS: Anny Kwiecień, Marka Suskiego, Wojciecha Skurkiewicza i Andrzeja Kosztowniaka. Obecny był także minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk, którego wypowiedź poniżej. 

Po ministrze Adamczyku głos zabrał wiceminister obrony i kandydat na prezydenta Radomia, Wojciech Skurkewicz. 

Na koniec odbyła się konferencja prasowa. Dziennikarze pytali nie tylko o kolej, nie na wszystkie pytania otrzymali odpowiedź. Na pytanie reportera TVN dotyczące powrotu Jarosława Kaczyńskiego do aktywności politycznej, nie odpowiedział Marek Suski. Konferencja na wideo poniżej.

 

Formalne nazwy obu inwestycji to:
- "Prace na linii kolejowej nr 8, odcinek Warka - Radom (Lot C, D, E)" - inwestycja PKP PLK S.A.,
- "Przyspieszamy komfortowo - unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A." - inwestycja PKP Intercity S.A.

Koszt inwestycji realizowanej przez zarządcę linii kolejowych wyniesie prawie 826 mln zł, w tym blisko 476 mln zł pochodzić będzie z dofinansowania UE. Koszt projektu PKP Intercity to prawie 953 mln zł. Dofinansowanie unijne to ponad 251 mln zł.

- Polska jest liderem w UE pod względem wykorzystywania środków na transport. Realizujemy wielkie projekty, których celem jest kolej bezpieczna, komfortowa i punktualna. Każda kolejna podpisana umowa przybliża nas do tego celu - podkreślił Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Radom i Warszawa bliżej siebie

Inwestycja PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przewiduje modernizację linii kolejowej nr 8 na odcinku Warka - Radom. Odcinek ma długość prawie 43 km. Linia nr 8 jest pasażersko-towarową. Na odcinku Warszawa Okęcie - Warka jest to linia dwutorowa, natomiast na trasie Warka - Radom - jednotorowa.

Prace objęte projektem:
* budowa drugiego toru na trasie Warka - Radom;
* budowa wiaduktów;
* przekształcenie części stacji i mijanek w przystanki osobowe;
* dostosowanie 10 stacji i przystanków do potrzeb osób z niepełnościami;
* wdrożenie elektronicznego systemu zarządzania ruchem.

Inwestycja obejmie również przebudowę istniejącego mostu nad Pilicą.

W efekcie pociągi osobowe będą mogły jeździć z prędkością nawet 160 km/h, a towarowe - 120 km/h. Inwestycja ma być gotowa w 2023 roku.

- Warszawę i Radom dzieli 100 km. Wielu radomian pracuje w stolicy. Dzisiaj mają do wyboru dojazd do Warszawy częściową ekspresówką, który zajmie im od 1 godziny do 1,5, albo dojazd koleją 2-2,5 godziny. O tym, że Radom i Warszawę połączy wreszcie szybki pociąg, który będzie konkurencją dla samochodu, mówiło się od lat, jednak do tej pory niewiele się działo. Jeśli na poważnie myślimy o rozwoju polskiej kolei, ta inwestycja jest dla kolejarzy koniecznością - mówił obecny podczas podpisania umów, wiceminister inwestycji i rozwoju, Witold Słowik.

- Prace na odcinku Warka - Radom to ważny krok w kierunku dalszego wzmacniania roli transportu kolejowego w zintegrowanym systemie transportowym kraju. Dzięki tej inwestycji, wspartej unijnym dofinansowaniem, poprawi się komfort jazdy podróżnych, a czas przejazdu ulegnie skróceniu - podkreślił Przemysław Gorgol, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Ogromne zmiany w PKP Intercity

Projekt PKP Intercity S.A. przewiduje natomiast zakup lokomotyw i modernizację wagonów. U przewoźnika pojawi się 20 nowych lokomotyw elektrycznych dostosowanych do poruszania się z prędkością 160 km/h, a 152 wagony zostaną zmodernizowane. Zaplanowano również remont 7 lokomotyw spalinowych przeznaczonych do prac manewrowych. Spółka będzie kupować i modernizować pociągi stopniowo, do końca 2020 roku.

Nowe i wyremontowane pociągi będą jeździć na dwóch dłuższych, międzyregionalnych trasach:
* Przemyśl - Lublin - Warszawa - Bydgoszcz - Gdynia/ Piła - Kołobrzeg/ Gorzów Wielkopolski;
* Suwałki - Białystok/ Lublin - Warszawa - Poznań - Szczecin/ Gorzów Wielkopolski/ Zielona Góra

oraz na 16 krótszych, m.in.:
- Tczew - Malbork
- Maksymilianowo - Gdynia
- Gorzów Wielkopolski - Kostrzyn
- Rzeszów - Jasło - Zagórz
- Gorzów Wielkopolski - Zbąszynek

Inwestycja przewiduje również prace modernizacyjne na stacjach postojowych Warszawa Grochów, Kołobrzeg i Przemyśl Bakończyce.

To drugie w ostatnich kilku tygodniach duże przedsięwzięcie PKP Intercity polegające na modernizacji pociągów, na które spółka dostaje unijne pieniądze. W kwietniu PKP Intercity dostała 402,5 mln złotych dofinansowania między innymi na modernizację 183 wagonów i 20 lokomotyw elektrycznych.

Pieniądze unijne na kolei

Na inwestycje kolejowe w Programie Infrastruktura i Środowisko przeznaczono ponad 21 mln zł. 61 procent tej kwoty jest już zakontraktowane w zawartych umowach o dofinansowanie. Na koniec 2018 roku ma to być 72 procent.

Większość z tych 21 mln została podzielona jeszcze przed uruchomieniem programu. Wskazano wtedy 58 kluczowych inwestycji, polegających w większości na modernizacji linii kolejowych. Środki na te projekt są zarezerwowane. Taką inwestycją jest m.in. modernizacja linii Warszawa - Radom.

autor: dm

Wasze komentarze (36)

jak
2018-06-25 20:33:00

gdy PO kończyło rządzić w 2015 trasa Warka-Radom miała być gotowa do 2020, a teraz gdyPis rządzi to date planuje się na 2023 brawo pisory

wert
2018-06-25 15:57:00

@olo. ty matole. Co ma do tego Konrad. Przecież to pisory w ramach podpisywanego przez samego prezesa "kontraktu dla Radomia" przed wyborami w 2015 obiecali za swojej kadencji: 1.rozbudowę trasy kolejowej wa-wa-Radom 2.Budowę drogi ekspresowej Radom-Puławy 3.Remont z budżetu państwa Al.wojska Polskiego 4.Wydzielenie wa-wy ze struktur woj.mazowieckiego. Za rok koniec kadencji i co z tego zrealizowane? Teraz wam wduszają głupoty o lotnisku a tępe łby zapatrzone w oszustów z pis łykają te brednie

max
2018-06-25 12:36:00

zamiast rozbudowywać linię do warszawki proponuję rozbudowę trasy Radom-Włoszczowa. Po co? Ponieważ wziął w łeb plan Witkowskiego stworzenia 8 tys. miejsc pracy to pewnie niedługo mieszkańcy Radomia będą zmuszeni jeździć do zbioru buroków.

olo
2018-06-25 12:21:00

2023 ?! Po co się tak spieszyć ? Wyluzujcie kitę! Tym bardziej, że podobno w 2020 mają zaorać to miasto. A co na to nasz nieoceniony pan Końrad.

Q
2018-06-24 17:51:00

Panie Witkowski proszę sie rozliczyć z 70 MILIONÓW które wzioł Pan na lotnisko . Co sie z nim stało ? To publiczne pieniądze a nie prywatne . Gdzie sie podziało 70 MILIONÓW ?

Obiektywny
2018-06-23 12:17:00

Przecież Ci z platformy .... to by konduktorowi torbę z biletami buchnęli :-)

Cargo
2018-06-23 08:47:00

Minister wojny już obiecał pociągi pancerne. Teraz próbuje zostać Prezydentem Miasta. Jutro poprosi Kaczyńskiego o bilet do Brukseli

Kierownik pociągu
2018-06-23 08:43:00

Przecież Ci z pisu to nawet na konduktora nie mają kwalifikacji

The only way
2018-06-23 07:42:00

2023 !!!!!!!!!!!!!!!!!!

krzysztofmo3
2018-06-22 23:31:00

Brawo PIS i jego parlamentarzyści,tak trzymać. Tylko dzięki Wam to miasto nie popadło w jeszcze większy marazm i odbiło się od dna. Największe szkodniki którzy miasto niszczyli, ośmieszali na cały Kraj doprowadzili Radom prawie do upadku to banda aferzystów,oszustów,nierobów,cwaniaków *po*,*psl* Przy urnach należy podziękować za upokorzenie,drwiny z mieszkańców Radomia,nie pozwólmy się ogłupić --ich należy rozliczyć.

..
2018-06-22 23:25:00

No właśnie kiedy tablice na peronach ? Kosztowniak wypominal parę lat temu a gdy jest u władzy nic nie robi .. On pociągiem nie jeździ więc po co !!!

Ja sie pytam
2018-06-22 23:22:00

Co z serwisownia dla kolei Mazowieckiej ? Co z siedzibą PGZ ?

Studenci
2018-06-22 22:19:00

Nigdy nie zagłosujemy na PiS ! Nie damy się nabrać !

Studentka
2018-06-22 22:10:00

Oddajemy głos na PIS. Tylko pis

Hardy
2018-06-22 21:02:00

Bardzo dobra wiadomość. Kopacz niby premier z Radomia. Wasiak o wiadomym POchodzeniu szef PKP obydwie z PO i co? Zwykły remont dworca oddali 2 lata po terminie. A spaślak przez 8 lat POsłowania kłamał w żywe oczy.

macierz
2018-06-22 20:56:00

sulek student i inne scierwa z Partii Oszustow. Wy nigdy nie glosowaliscie i nigdy nie zaglosujecie wiec bez spin frajerstwo.

lkm
2018-06-22 20:12:00

Kiedy tablice na peronach i w tunelu dworca w Radomiu?!!!!!!!!!!! Za 100 lat, czy 200?!!!!!!!!!!!!!

MPNMB
2018-06-22 20:10:00

ŻENADA!!!!!!!!!!

kolega sulek
2018-06-22 19:32:00

Kolejny raz na osUkuja.kokejne trzy lata opoznienia.zalosne

student
2018-06-22 19:30:00

Nigdy nie zagłosuje na PiS ! Nie dam się nabrać !

 1 2 > 

Dodaj komentarz:

3 + 3 * 3 =

copyright © 2011 www.radom24.pl

obsługa techniczna: www.zaginionestudio.pl

Linki sponsorowane

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies.

ll

Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej