Radom-24.pl :: Portal Radomia i regionu

Radom zastąpi Modlin i przejmie tanie linie, i czartery z Okęcia?

Miasto, Samorząd, Polityka / 2017-10-26 23:30:00

Państwowe Porty Lotnicze mają dość kłopotów z Modlinem i sprzedadzą swoje udziały w tym porcie lotniczym. PPL chcą przenieść tanie linie i czartery z Okęcia na inne lotnisko, i planują wyłożyć co najmniej 500 mln zł na inwestycję. Najbardziej realną alternatywą jest Radom. O tym wszystkim czytamy w wywiadzie, jakiego serwisowi fly4free.pl udzielił Mariusz Szpikowski, dyrektor naczelny PPL (zarządzających Lotniskiem Chopina).

Pamiętacie tę wizualizację PL Radom sprzed lat? Czyżby trzeba ją będzie odkurzyć?

Szef PPL przyznaje, że w obecnej sytuacji PPL najchętniej odsprzedałyby swoje udziały w spółce zarządzającej Modlinem. Jak już pisaliśmy, chodzi o konflikt na linii PPL a Portem Lotniczym w Modlinie, który chce pozyskać od PPL ponad 400 mln złotych na inwestycje. Ale PPL chcą w zamian podniesienia swoich udziałów do 51 proc. Na to nie ma zgody innego udziałowca - samorządu Mazowsza. Pat trwa i nie widać rozwiązania.

- Jeśli wydamy pieniądze i nie będziemy mieli mocy decyzyjnej, to moglibyśmy zostać oskarżeni o niegospodarność - mówił jeszcze w wrześniu naczelny dyrektor PPL Mariusz Szpikowski. Dodał także, że drugie lotnisko dla tanich linii "i tak będzie w regionie potrzebne".

Przeciąć węzeł gordyjski

W opublikowanym w czwartek wieczorem, we fly4free.pl wywiadzie Mariusz Szpikowski poszedł jeszcze dalej i stwierdził: - Prawdopodobieństwo tego, że Modlin stałby się jednym organizmem z Chopinem i można będzie tam przenieść część ruchu, oceniam dzisiaj na bliskie zeru. PPL wyczerpał całą ścieżkę możliwości - proponowaliśmy zwiększenie udziałów, konkretne propozycje inwestycyjne. Za każdym razem otrzymywaliśmy odpowiedź negatywną.

Zapytany, czy w takim razie PPL powinien odsprzedać swoje udziały, np. Mazowszu i przerwać ten węzeł gordyjski - szef PPL odpowiedział: - Bardzo chętnie. Takie decyzje wymagałyby podjęcia decyzji na szczeblu ministerialnym, ale nie widzę przeciwwskazań. W obecnym modelu nie widzę możliwości istnienia trzech lotnisk w okolicach Warszawy. Trzeba jednak pamiętać, że dzisiaj rzeczywistość jest taka, że lotnisko w Modlinie funkcjonuje tylko dla Ryanaira.

Co zamiast Modlina?

Jak ocenia Mariusz Piotrowski z fly4free.pl, który wywiad przeprowadził, to dość szokująca deklaracja. Oznacza ona, że za 4 lata możemy mieć w okolicach Warszawy aż 3 duże lotniska: Chopina, Modlin (gdzie wciąż jedynym przewoźnikiem będzie Ryanair) oraz… lotnisko, które powstanie w ramach duoportu z Chopinem. Mają być tam przeniesione z Warszawy operacje czarterowe, a także przewoźnicy niskokosztowi. 

Według Szpikowskiego, już na starcie lotnisko działające w duoporcie z Okęciem powinno być duże, bo gdy zostanie otwarte w okolicach 2021 roku, musi być gotowe na przyjęcie aż 6 mln pasażerów z Warszawy! Wstępne koszty budowy potrzebnej infrastruktury, nie przesądzając lokalizacji takiego portu, dyrektor szacuje na od 500-600 do nawet 900 mln zł. Według rządu i PPL, taka inwestycja jest niezbędna z powodu braku przepustowości na Lotnisku Chopina i jednocześnie wielkich planów rozwoju snutych przez LOT. Problem ma rozwiązać dopiero oddanie do użytku Centralnego Portu Komunikacyjnego, jednak stanie się to najwcześniej w 2027 roku.

Dlatego wcześniej jest potrzebne drugie lotnisko. Jak mówi dyrektor Szpikowski, do jego zadań będzie należało przejęcie ruchu, który będzie inny niż ruch tranzytowy, którym będzie się opierała działalność CPK. Jednocześnie musi być to lotnisko atrakcyjne dla przewoźników i przede wszystkim pasażerów, którzy będą chcieli z tego portu korzystać. - A już teraz wiemy, że linie lotnicze nie chcą się przenosić do Modlina. Drugi port musi spełnić też inny warunek, jak dostępność w czasie 2 godzin jazdy autem dla ok. 8 mln potencjalnych pasażerów - wyjaśnia szef PPL.

Szansa dla Radomia

I właśnie w tym kontekście pojawia się Port Lotniczy Radom. Jak wiemy, między PPL i prezydentem Radomia toczą się rozmowy na temat inwestycji w radomskie lotnisko. Odbyło się już kilka spotkań w Radomiu i Warszawie. I mamy tu do czynienia z działaniem ponad podziałami, bo przyczynili się do nich radomscy parlamentarzyści PiS.

Mariusz Szpikowski zapytany o przejęcie Portu Lotniczego Radom, odpowiedział: - Analizujemy taki scenariusz, ale nie ma żadnej oferty na stole. Odniesiemy się do tego tematu, jak będziemy mieli konkretną propozycję. Jako profesjonalny podmiot szukamy możliwie najlepszego rozwiązania. Bierzemy pod uwagę nie tylko koszty rozbudowy, ale też dostępność komunikacyjną, dostępną infrastrukturę, plany budowy dróg, kolei i inne zmienne, które będą miały wpływ na finalny projekt. 

Czy i kiedy miasto Radom przedstawi ofertę PPL? Do sprawy wrócimy.

Kto za to zapłaci?

Pytany, czy brane jest pod uwagę budowanie nowego lotniska od zera dyrektor PPL stwierdził: - To byłoby trudne, ponieważ zwiększałoby to koszty i czas realizacji inwestycji. Zdaniem Szpikowskiego, decyzja w sprawie lokalizacji lotniska rezerwowego dla Chopina zostanie podjęta do końca roku. - Musimy skończyć analizy, po których będę rekomendował ministerstwu podjęcie odpowiednich decyzji na podstawie merytorycznych danych - powiedział.

Kto będzie finansował inwestycję? - Biorąc pod uwagę, że inwestycja jest rozłożona w czasie na 3-4 lata, są różne możliwości. Będą one analizowane w momencie, gdy będzie gotowy projekt. Na pewno jedną z opcji jest finansowanie go ze środków PPL. Pamiętajmy jednak, że to nie jest projekt PPL, tylko element strategii transportowej państwa - zakończył dyrektor Szpikowski.

Pożegnanie ze SprintAir

Tymczasem - jak już informowaliśmy - kończy się obecna umowa PL Radom ze SprintAir. Ostatni lot na jej podstawie odbędzie się w niedzielę, 28 października. Do tej pory nie ma nowych uzgodnień i wszystko wskazuje na to, że nowej umowy nie będzie. Jak mówi się nieoficjalnie, zdecydowały zbyt duże koszty, jakie PL Radom musiał by dalej ponosić, by utrzymać jedynego przewoźnika.

Na Sadkowie przyjmowane nadal będą loty biznesowe. Głównym zadaniem PL Radom po pożegnaniu ze SprintAir pozostanie jednak przygotowanie lotniska pod inwestycje, w tym przebrnięcie przez procedurę odwoławczą w sprawie zaskarżonego pozwolenia na budowę przedłużenia pasa startowego. Potrzebne są też budowy płyty postojowej, hangarów, wieży kontroli lotów. Ale wkrótce, to wszystko może już nie być sprawą miasta Radom, jeśli dojdzie do porozumienia z PPL.

Najszybsze informacje z Radomia wprost na Twojego Facebooka:
KLIKNIJ I POLUB NAS TERAZ >>

autor: cir, fly4free.pl

Wasze komentarze (28)

adam
2017-11-06 13:36:00

Obawiam się że Witkowski zrobi wszystko żeby lotnisko w Radomiu nie powstało. To jest kula u nogi tego miasta.

Chichot
2017-10-31 15:46:00

Komentarz zablokowany.

123
2017-10-30 15:46:00

Gdzie podziało się 70 mln zł z buy-sell-back-czemu media nie pytają?

3q654
2017-10-29 11:06:00

Nie przy tym prezydencie który publiczne środki przeznacza tylko na pijar i opłaty dla dziennikarzy lokalnych. Z Tatarkiem siedział przy jednym, stole a ryży udaje że jest bezstronny. Radom stacza się na dno a kolesiostwo zagląda już wszędzie.

ania
2017-10-28 14:36:00

28 października 2017 to jest SOBOTA!!!!!!!!!

Chichot
2017-10-28 03:34:00

500 mln trzeba w to wlozyc zeby mialo rece i nogi, odszkodowania za halas i spadek wartosci nieruchomosci/wykup gruntow. To lotnisko to studnia bez dna w i tak biednym i zadluzonym po uszy Radomiu.

df
2017-10-28 01:51:00

@Chichot: Jakie 500 mln, jakie duże odszkodowania? O czym ty w ogóle piszesz jak jeszcze nic nie wiadomo...

Chichot
2017-10-28 00:10:00

Hehehe... A nie mowilem? Zadne PLL niczego nie kupi poza tym. Po kiego? Autostrada do Lodzi jest. Kolej jest. Pasow i terminali, budowac nie trzeba. Odszkodowan nikomu placic tez. Po kiego wywalac 500, czy 900mln? W Radomiu pasa nie ma, plyt postojowych nie ma, terminalu nie ma, odszkodowan trzebaby bylo placic tyle, ze nie wiadomo co, koleiny na pol metra, koleja po jednym torze do Warszawy 2h40min. O czym my mowimy? Kolejnej legendzie sukcesu Kosztownego?

@fsfd
2017-10-27 18:09:00

Z faktami się nie dyskutuje ,piaskownica to miejsce dla takich znawców od zakupu nierentownych lotnisk za państwowe pieniądze,tylko po to by jakiś misiewicz miał prace.

fsfd
2017-10-27 16:36:00

@tobiasz: Widzę, że mamy eksperta :D Nie wiem czy wiesz ale zakup lotniska przez PPL ma właśnie zagwarantować gruntowny remont pasa startowego i rozbudowę płyt postojowych. Po drugie to z tego co pamiętam znieśli ten wymóg modernizacji pasa do końca 2017 roku.

tobiasz
2017-10-27 15:57:00

Infrastrukturę to Radom posiada ,że ho,ho, zero transportu kolejowego ,drogi no owszem z dziurą w wiadukcie ,i przejazd od ul kieleckiej do lotniska to właśnie te 2 godziny w korku i koleinach ,obwodnica połdniowa taka ,że dwa rowery mają problem się minąć ,a tiry na rondzie jeżdżą po wysepkach,chyba że kolejka linowa zastąpi transport do lotniska.Ponad to Lotnisko traci status lotniska międzynarodowego bo nie spełniło obowiązujacych od 2018r wymogów dla drogi startowej ,a powinno ją dostosować do nowych wymogów do końca 20017 r.itd. itp. etc.

?
2017-10-27 13:18:00

Czyli są dwa lotniska w promieniu 2 h samochodem Łódź i Radom, niestety więcej przemawia za Łodzią ( większy terminal, autostrada, kolej zmodernizowana)

fsa
2017-10-27 12:42:00

Do 2021r ma być godowa droga ekspresowa z Radomia do Warszawy na całej długości, oraz zakończony remont lini kolejowej budowa drugiego toru gdzie dojazd pociągiem będzie trwał ok 70 min, taki czas dojazdu jest do zaakceptowania biorąc pod uwagę, że linia kolejowa dochodzi do lotniska (oddalona jest o ok 400 metrów)

MarcinChodakowski
2017-10-27 12:08:00

Ale sie Struzik ***** :)

zibi
2017-10-27 10:42:00

Komentarz zablokowany.

inomal
2017-10-27 10:20:00

Z WItkowskim nic sensownego w Radomiu nie powstało i nie powstanie.

plan ARP dla Radomia
2017-10-27 10:19:00

plan dla Radomia jest sukcesywnie realizowany, a wszelkie prace posuwają się do przodu: opracowana została koncepcja budowy hali produkcyjnej z zapleczem socjalnobiurowym wraz z zagospodarowaniem terenu na działkach w Rejonie Inwestycyjnym Wośniki w Podstrefie Radom Tarnobrzeskiej SSE EURO-PARK WISŁOSAN. Hala zostanie zaprojektowana i wykonana w sposób umożliwiający jej rozbudowę. Finalizowane są prace związane z uruchomieniem procedury przetargowej. Zgodnie z planem inwestycja powinna być zakończona wiosną 2019 roku. Równolegle do realizacji zadania związanego z budową hali, ARP prowadzi zaawansowane negocjacje dotyczące rozpoczęcia działalności przez trzech przedsiębiorców z sektora High-tech. Ponadto prowadzone są negocjacje z czwartym inwestorem, którego zapotrzebowanie na obiekt przemysłowy przekracza wielkość 10.000 m2. Dla tego celu w latach 2018/2019 planujemy rozbudowę hali o kolejne 10.000,00 m2. Z uwagi na prowadzone negocjacje, na obecnym etapie nie możemy jednak udzielić więcej informacji. ARP S.A. od wielu miesięcy podkreśla, że jest gotowa do zakupu działek w rejonie Wośniki w każdym czasie, oczywiście z zachowaniem obowiązujących przepisów i procedur. Niestety, do tej pory nie mamy pozytywnej reakcji ze strony władz miasta. Aby ARP mogła kupić tak potrzebne do rozwoju inwestycji działki, konieczne jest podjęcie decyzji o ich sprzedaży przez Miasto Radom. Jeśli chodzi o remont hali Łucznik w Gołębiowie, to chciałabym poinformować, że trwa procedura wyboru Wykonawcy Dokumentacji Projektowej remontu Hali Nr 9 i budowy nowego Budynku biurowego na Gołębiowie zgodnie z Przepisami Zamówień Publicznych. Sprawy proceduralne powinny być sfinalizowane w pierwszym półroczu 2018 roku. Do końca 2019 roku zaplanowano zakończenie robót budowlanych. Obecnie prowadzona jest kompleksowa inwentaryzacja terenów inwestycyjnych. Nie dotyczy ona wyłącznie gminy Jedlińsk i Gozd, ale również innych gmin z powiatu radomskiego. Informacje dotyczące wyników będą przekazane po przeprowadzeniu pełnej inwentaryzacji. Pozdrawiam, Joanna Zakrzewska Rzecznik Prasowy ARP S.A.

0
2017-10-27 10:07:00

Teraz niezbędnym jest pozbycie się w najbliższych wyborach samorządowych tych szkodników rządzących w mieście, a raczej szkodzących miastu. I nie dotyczy to wyłącznie kwestii lotniska ale wszystkich. Straty wyrządzone miastu z okresu jednej kadencji da się w miarę szybko nadrobić. Jeszcze nie jest za późno.

po
2017-10-27 09:51:00

ok, tylko trzeba sie pozbyc nieudolnej Raykowskiej

123
2017-10-27 08:29:00

Kłamca i Lanser nic nie zrobi, nic co może być sukcesem PIS-u nie powstanie.

 1 2 > 

Dodaj komentarz:

3 + 3 * 3 =

copyright © 2011 www.radom24.pl

obsługa techniczna: www.zaginionestudio.pl

Linki sponsorowane

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies.

Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej