Piątek 26 kwietnia
Marzeny, Klaudiusza, Marceliny
RADOM aktualna pogoda

Papierowe bilety do lamusa. Nadchodzi era Radomskiej Karty Miejskiej

MZDiK Radom, red. K.S. 2014-09-18 14:00:00

Od 22 września będzie można starać się o Radomską Kartę Miejską. Do wydania czeka 80 tysięcy kart. RKM jest bezpłatna. Elektroniczny bilet jest jednym z elementów wdrażanego od kilku miesięcy Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. 

Wdrażanie Systemu Karty Miejskiej oraz Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej MZDiK rozpoczął w połowie maja ubiegłego roku, obecnie jest w przededniu zakończenia tego projektu. We wszystkich 185 radomskich autobusach są zamontowane dwusystemowe kasowniki pozwalające na kasowanie biletów papierowych i odczytywanie danych z kart miejskich, a także tablice świetlne informujące pasażerów o przebiegu trasy oraz nowe komputery pokładowe wraz z urządzeniami GPS. Informacje o lokalizacji wszystkich pojazdów komunikacji są w czasie rzeczywistym przesyłane do naszego systemu nadzoru ruchu. Dane te pozwalają na generowanie informacji o faktycznym czasie przyjazdu poszczególnych autobusów - odpowiednie komunikaty są wysyłane drogą radiową do tablic świetlnych zamontowanych na 44 najważniejszych przystankach. Na dziewięciu spośród tych przystanków w najbliższych dniach staną jeszcze dodatkowo nowoczesne biletomaty. 

- Nie wszyscy mają świadomość, jak skomplikowany i rozbudowany jest to projekt. Ostatnie miesiące poświęciliśmy przede wszystkim na wszechstronne testowanie tysięcy elementów i urządzeń wchodzących w skład obu wdrażanych systemów. To zupełna nowość w Radomiu, dlatego mimo naszych wysiłków mogą się jeszcze zdarzać drobne problemy. W żadnym mieście w Polsce, w którym wprowadzano podobne systemy, nie obyło się w początkowym okresie bez  niewielkich komplikacji. Prosimy zatem pasażerów o wyrozumiałość i zapewniamy, że dołożymy wszelkich starań, aby zapewnić jak najlepsze działanie Systemu Karty Miejskiej i Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej - wyjaśnie Dariusz Dębski, rzecznik MZDiK.

Dlaczego warto wyrobić kartę miejską?

- Radomska Karta Miejska w pierwszej kolejności zastąpi papierowe bilety okresowe. Oczywiście nie stanie się to jednego dnia, tradycyjne sieciówki będziemy wycofywali z obiegu stopniowo, co potrwa co najmniej kilka miesięcy. Docelowo jednak wszystkie bilety miesięczne i okresowe będą w Radomiu funkcjonowały tylko w wersji elektronicznej. Uspokajamy przy okazji tych, którzy jeżdżą autobusami jedynie od czasu do czasu - papierowe bilety jednorazowe pozostaną w użyciu. Będzie je można kupować nie tylko w kioskach czy naszych punktach, ale także w biletomatach - mówi rzecznik MZDiK.

W planach mamy jeszcze więcej udogodnień związanych z używaniem kart. Będzie nimi można w przyszłości płacić za pojedyncze przejazdy autobusami, za postój w strefie płatnego parkowania czy za wstęp na miejskie baseny. Kolejne funkcjonalności będziemy wprowadzali sukcesywnie. 

Jak dostać kartę miejską i ile to kosztuje?

Aby móc korzystać z Radomskiej Karty Miejskiej, należy prawidłowo wypełnić i dostarczyć w wersji papierowej stosowny wniosek. Formularze będą od najbliższego poniedziałku dostępne w głównej siedzibie MZDiK przy ulicy Traugutta 30/30A w pokoju 17, a także w punktach firmowych przy ulicach Traugutta 2 i Malczewskiego 15. Odpowiedni plik do samodzielnego wydruku można będzie także pobrać z naszego serwisu internetowego dostępnego pod adresem www.mzdik.pl.

Do wniosku należy dołączyć aktualne zdjęcie na papierze fotograficznym o wymiarach 35 na 45 milimetrów, jak do dowodu osobistego, kolorowe lub czarno-białe, podpisane na odwrocie imieniem i nazwiskiem. Zdjęcia będą zwracane przy odbiorze karty. Osoby poniżej 18 roku życia powinny dołączyć upoważnienie rodzica lub opiekuna prawnego do wydania Radomskiej Karty Miejskiej. Odpowiedni formularz również będzie dostępny w siedzibie MZDiK, punktach oraz internecie. 

- Karty miejskie imienne będziemy wydawali bezpłatnie. W przypadku zgubienia lub zniszczenia karty można otrzymać duplikat, ale to będzie wiązało się już z wydatkiem w wysokości 10 złotych. Tyle samo wynosi opłata manipulacyjna, którą będziemy pobierali przy zwrocie niewykorzystanych biletów okresowych zapisanych na imiennej karcie. Oczywiście za bilet zakodowany na karcie trzeba zapłacić osobno. Nie będzie możliwości otrzymania samej karty, bez zakupu wybranego biletu - zasada ta nie dotyczy osób, które mają prawo do przejazdów bezpłatnych. Kartę na okaziciela będziemy natomiast wydawali po wpłaceniu kaucji w wysokości 10 złotych i po zakupie dowolnego biletu okresowego na okaziciela - mówi Dariusz Dębski.

Jakie informacje będą na karcie?

Wszelkie informacje umieszczone we wnioskach oraz dołączone do nich zdjęcia będą przetwarzane wyłącznie dla potrzeb funkcjonowania systemu Radomskiej Karty Miejskiej, w celach ewidencyjnych, windykacyjnych i reklamacyjnych. MZDiK zapewnia, że system spełnia wszystkie wymogi Ustawy o ochronie danych osobowych. 

Poza podstawowymi danymi osobowymi takimi jak imię, nazwisko, adres czy data urodzenia, należy we wniosku podać, jaki rodzaj biletu okresowego ma być na karcie zakodowany. Osoby korzystające ze zniżki w ramach programu Rodzina Plus powinny zaznaczyć odpowiednią kratkę w formularzu. Ci, którzy mają prawo do przejazdów bezpłatnych, powinni wybrać opcję "bilet bezpłatny". We wniosku należy koniecznie wpisać nazwę i numer dokumentu, który uprawnia do ulgowych lub bezpłatnych przejazdów oraz nazwę instytucji wydającej ten dokument. Wszelkiej pomocy w wypełnieniu wniosku będą udzielali nasi pracownicy, bezpośrednio w naszej siedzibie lub punktach firmowych, ale także telefonicznie pod numerem 48 363-14-50, wewnętrzny 115.

Gotowe karty będą do odbioru albo w siedzibie MZDiK albo w wybranym firmowym punkcie MZDiK. Termin odbioru karty będzie ustalany indywidualnie dla każdego wnioskodawcy, nie będzie on jednak dłuższy niż 30 dni.

Gdzie znaleźć informacje o karcie miejskiej?

Przyjmowanie pierwszych wniosków o wydanie kart miejskich zbiegnie się w czasie z początkiem kampanii promującej ten system. Na przystankach i w autobusach pojawią się plakaty zachęcające do wyrobienia sobie karty. Podczas imprez organizowanych przez miasto będziemy rozdawali ulotki z dokładnym opisem działania kasowników po przyłożeniu karty. Te same foldery będą wyłożone w naszej siedzibie i punktach firmowych. Informacje dotyczące Radomskiej Karty Miejskiej, w tym regulamin i formularze dla osób chcących wyrobić sobie kartę, będą dostępne na naszej stronie pod adresem www.mzdik.pl. 

Chcesz szybciej dowiadywać się o nowych wydarzeniach i czytać najświeższe newsy?  POLUB NAS NA FACEBOOKU. ZRÓB TO TERAZ >>

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych